Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie ciszej przed częścią przejazdów kolejowych. Maszyniści nie będą musieli trąbić przed rogatkami

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Maszyniści nie będą musieli trąbić zbliżając się do części przejazdów
Maszyniści nie będą musieli trąbić zbliżając się do części przejazdów Waldemar Wylegalski
Mieszkańcy sąsiadujący z przejazdami kolejowymi nieco odetchną: za pół roku zbliżające się do rogatek pociągi nie będą trąbić – dotyczy to jednak nie wszystkich przejazdów, ale tych najlepiej zabezpieczonych.

Teraz niezależnie od tego, czy przejazd ma półsamoczynny lub samoczynny system przejazdowy, powiązany z urządzeniami stacyjnymi, który zabezpiecza całą szerokość przejazdu, czy nie ma zabezpieczeń, maszyniści nadjeżdżających pociągów muszą uruchamiać charakterystyczny sygnał dźwiękowy, noszący nazwę Rp1 „Baczność”.

Czytaj też: Będzie kursował pociąg z Poznania do Żyliny na Słowacji. Nowe połączenie kolejowe będzie funkcjonować od grudnia

Ta syrena, inna dla każdej lokomotywy, bywa przedmiotem zachwytu pasjonatów kolei, ale sąsiadów przejazdów, słuchających jej kilka razy dziennie już nie cieszy. Kolej otrzymuje coraz więcej skarg na hałas w okolicy przejazdów.

Sprawdź też:

Minister infrastruktury podpisał zatem nowelizację rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji – a ona przyjmuje, że maszyniści pociągów nie będą podawać sygnału Rp 1 „Baczność” przed najlepiej zabezpieczonymi przejazdami kolejowo-drogowymi, precyzując – tymi, które są wyposażone w półsamoczynny lub samoczynny system przejazdowy zabezpieczający całą szerokość przejazdu i powiązany z urządzeniami stacyjnymi lub uzależniony od nich.

Zobacz:

Jest jeden wyjątek – maszynista będzie używał tam sygnałów dźwiękowych wtedy gdy spostrzeże sytuację zagrożenia i będzie przed nią ostrzegał.

- Na początek nowe przepisy obejmą ponad 750 przejazdów kolejowo-drogowych, natomiast w związku z realizacją inwestycji ujętych w Krajowym Planie Kolejowym liczba przejazdów kolejowo-drogowych, które obejmą nowe przepisy, będzie się sukcesywnie zwiększać – zapowiada ministerstwo, a Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury zaznacza, że najważniejszym celem tej zmiany jest poprawa standardu życia jak największej liczbie mieszkańców okolic skrzyżowań dróg kołowych z liniami kolejowymi – przy czym mają być zachowane najwyższe standardy bezpieczeństwa na skrzyżowaniach.

Znowelizowane rozporządzenie wejdzie w życie po upływie pół roku od dnia ogłoszenia.

Zobacz też:

W Wielkopolsce prace przy budowie S5 trwają jeszcze na trzech odcinkach. Mają być w pełni przejezdne w tym miesiącu. Później będą się wokół nich toczyły ostatnie prace.Przejdź do następnego zdjęcia ---->

Budowa S5 w Wielkopolsce: Nową drogą do Wrocławia dojedziemy...

Sprawdź też:

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski