Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na jednym bilecie do Poznania i po Poznaniu

Bogna Kisiel
Już 26 linii autobusowych, łączących Poznań z gminami ościennymi, zostało objętych porozumieniami transportowymi. Co to oznacza dla pasażerów? Nie muszą kupować osobnych biletów, by dojechać do Poznania i jeździć po mieście. Skorzystają też poznaniacy, dojeżdżający do miejscowości na terenie tych gmin. Im również wystarczy jeden, wspólny bilet.

Wkrótce Poznań podpisze kolejne porozumienie z gminami Komorniki i Dopiewo. Jest na to zgoda poznańskich radnych. Dotyczy ono linii 703 i 716. Będzie je nadal obsługiwać firma z Komornik - Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych. Odrębne porozumienie obejmie autobus 710. A przypomnijmy, że już w październiku 2011 r. miasto i Komorniki porozumiały się w sprawie autobusów 701 i 702. Z integracją transportu na pozostałym terenie gminy czekano do momentu wybudowania pętli tramwajowej i dworca autobusowego na Junikowie. W październiku mają one zostać oddane do użytku.

Dlatego ww wtorek wystąpiono o zgodę Rady Miasta na włączenie do wspólnego sytemu autobusów 703, 716 i 710. Nie oznacza to, że Poznań będzie finansował podróże mieszkańców podpoznańskich gmin. Komorniki i Dopiewo zobowiązały się do utrzymania przystanków, a przede wszystkim do finansowania tych linii na swoim terenie. Ale nie tylko. W przypadku, gdy z danego autobusu na terenie Poznania będzie korzystać niewielu pasażerów, to gmina Komorniki i Dopiewo zobowiązały się pokrywać koszty jej funkcjonowania także na terenie miasta.

- Takie rozwiązanie czyli podpisywanie porozumień międzygminnych jest mi bliższe niż powoływanie związku - twierdzi Michał Grześ, radny PiS. To właśnie klub PiS domaga się zmian w statucie Związku Międzygminnego "Transport Aglomeracji Poznańskiej". Radni tej partii chcą, by to Rada Miasta, a nie związek, decydowała o cenach biletów, wysokości kar za jazdę na gapę czy polityce transportowej. Tymczasem pod koniec poprzedniej kadencji radni przekazali te uprawnienia związkowi.

- Pozbyliśmy się kluczowych kompetencji - uważa Szymon Szynkowski vel Sęk, szef klubu PiS. I przestrzega, że jeśli uchwały o związku i jego statucie wejdą w życie, to poznańscy radni nie będą mieli nic do powiedzenia w sprawie komunikacji miejskiej.
Łukasz Mikuła, radny PO przypomina, że na razie są to "martwe dokumenty". Jedynie trzy gminy je przyjęły.

- A system powinien obejmować kilkanaście gmin, choćby te, z którymi Poznań podpisał porozumienia transportowe - mówi Ł. Mikuła. Jego zdaniem, zmiana statutu na tym etapie utrudniłaby negocjacje z innymi gminami na temat integracji komunikacji.

Dlatego też pomysł PiS został odrzucony głosami PO i klubu prezydenckiego. Za to zaakceptowano inną propozycję, nie na integrację, ale promocję komunikacji miejskiej. Radni zdecydowali, że w związku z Europejskim Tygodniem Zrównoważonego Transportu osoby, które okażą się dowodem rejestracyjnym będą mogły bezpłatnie jeździć MPK od 16 do 22 września.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski