Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bank spór [POTRZEBNE ADRESY]

Milena Kochanowska
Bank spór: Kiedy mamy problemy z naszym bankiem to powinniśmy iść do sądu, czy lepiej do bankowego arbitrażu lub sądu polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego?
Bank spór: Kiedy mamy problemy z naszym bankiem to powinniśmy iść do sądu, czy lepiej do bankowego arbitrażu lub sądu polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego? Paweł Relikowski
Bank spór: Kiedy mamy problemy z naszym bankiem to powinniśmy iść do sądu, czy lepiej do bankowego arbitrażu lub sądu polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego? To warto wiedzieć!

Odrzucona reklamacja w sporze z bankiem nie zawsze musi kończyć się dochodzeniem naszych praw w sądzie.

Niezadowolonym klientom pomóc może także Arbiter Bankowy lub Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego. Ich pomoc jest tańsza i szybsza. Zanim się jednak do nich zwrócimy, najpierw musimy złożyć reklamację w banku.

Jeżeli więc decyzja banku jest dla nas kontrowersyjna lub całkowicie się z nią nie zgadzamy, koniecznie złóżmy reklamację.
Nie jest istotne to, czy na przykład uważamy, że bank nieprawidłowo naliczył nam opłatę lub czy bank spóźnił się z wypłatą transzy kredytu – w pierwszej kolejności powinniśmy zgłosić nasze wątpliwości bezpośrednio w naszym banku.

– Możemy to zrobić osobiście, bądź telefonicznie lub przez internet. Najlepiej jednak, zwłaszcza, gdy sprawa jest poważna lub dotyczy znacznej kwoty, jeśli udamy się do banku osobiście – radzi Jarosław Sadowski, główny analityk firmy Expander. – W takich przypadkach koniecznie poprośmy także o wydanie potwierdzenia, na którym podana będzie data przyjęcia reklamacji.

Z reguły banki zastrzegają sobie 30 dni na rozpatrzenie takiego wniosku, jednak są przypadki, że proces ten trwa dłużej, na przykład gdy nasz problem wiąże się z kartami płatniczymi.

Co jednak zrobić gdy bank odrzuci naszą reklamację lub nie udzieli nam żadnej odpowiedzi?

W takim wypadku większość z nas składa kolejną reklamację, a nawet rozważa pozew sądowy. Istnieją jednak równie skuteczne, a co najważniejsze dużo tańsze, sposoby na rozwiązywanie sporów z bankami.

– Choć przypadki wygrania z bankiem w sali sądowej są w ostatnim czasie coraz częstsze, tę formę rozwiązywania sporów z bankami zostawiałbym jako ostateczność – mówi doradca finansowy. – Przed skierowaniem sprawy na wokandę warto zwrócić się do Arbitra Bankowego czy Polubownego Sądu przy KNF.

Głównym zadaniem Arbitra Bankowego jest właśnie rozstrzyganie sporów pomiędzy konsumentami, a bankami. Na jego pomoc mogą jednak liczyć wyłącznie klienci, których reklamacja została odrzucona przez bank lub nierozpatrzona w terminie. Dodatkowym obostrzeniem jest kwota rekompensaty jakiej domagamy się od banku. Nie może ona bowiem przekraczać 8 tys zł. Uzyskanie pomocy arbitra nie jest jednak skomplikowane.

Wystarczy, że zapłacimy 50 zł i złożymy odpowiedni wniosek opisujący sprawę. Musi się w nim znaleźć: nazwa banku, przebieg sprawy, wysokość oczekiwanej rekompensaty i uzasadnienie. Jeżeli arbiter przyzna nam rację lub jeśli dojdzie do zawarcia ugody z bankiem, w ciągu 14 dni otrzymamy należne nam pieniądze. Gdy jednak wniosek złożony u arbitra nie spotka się z pozytywnym rozpatrzeniem, sprawy możemy dochodzić jeszcze w Sądzie Polubownym przy KNF. Na to postępowanie zgodę udzielić musi sam bank, nie ma tu jednak ograniczenia w postaci maksymalnej kwoty rekompensaty, którą możemy uzyskać. Opłata za postępowanie mediacyjne jest wyższa niż za pomoc arbitra i wynosi 100 lub 250 zł.

Adresy
Bankowy Arbitraż Konsumencki
ul. Kruczkowskiego 8
00-380 Warszawa
tel. 22 486 84 00

Sąd Polubowny przy KNF
tel: 22 26 24 054
email: [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski