Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Promocje w sklepach - kiedy mamy prawo do reklamacji?

Milena Kochanowska
Jeśli towar kupiony w cenie promocyjnej jest wadliwy, mamy prawo go reklamować
Jeśli towar kupiony w cenie promocyjnej jest wadliwy, mamy prawo go reklamować Wiesław Mehring
Promocje w sklepach związane z obniżkami posezonowymi zdarzają się dwa razy w roku, w cenach promocyjnych rozmaite artykuły możemy kupić przez cały rok. W wielu sklepach ich ceny zaznaczono na inny kolor, na przykład żółty, a obok zwykle umieszczany jest napis "promocja". Jeśli kupimy towar w cenie promocyjnej, a potem stwierdzimy, że jest wadliwy, mamy prawo go reklamować, niezależnie od tego, co nieraz mówią nam handlowcy.

Promocje w sklepach to sytuacja, w której możemy kupić towar na warunkach znacznie bardziej korzystnych niż przy zwykłej sprzedaży. Najczęściej promocje w sklepach polegają po prostu na obniżeniu ceny.

Jednak fakt jej obniżenia nie znaczy wcale, że tracimy uprawnienia przysługujące nam z tytułu niezgodności towaru z umową. Jeśli więc kupimy towar w cenie promocyjnej, a potem stwierdzimy, że jest wadliwy, mamy prawo go reklamować podobnie jak ten kupiony w czasie obniżek posezonowych, a nawet ten używany - wbrew temu co zazwyczaj próbują wmówić nam właściciele sklepów lub sprzedawcy. Gdy któryś z nich twierdzi co innego, powinniśmy o takim fakcie powiadomić inspekcję handlową.

Zupełnie w innej sytuacji jesteśmy natomiast wówczas, gdy kupujemy po obniżonej (a nie promocyjnej) cenie towar niepełnowartościowy. Taki produkt powinien być jednak zaopatrzony w informacje wymieniające cechy, które zadecydowały o obniżce jego wartości użytkowej, a tym samym jego ceny. Powinniśmy móc zapoznać się z nimi jeszcze przed zakupem.

Sprzedawca ma obowiązek obniżenia ceny towaru niepełnowartościowego. Bezprawne jest jednak umieszczanie przez sprzedawców informacji, że sklep nie odpowiada za wszelkie niezgodności z umową, jakie mogą ujawnić się w takim towarze itp. Odpowiedzialny za sprzedaż powinien raczej zadbać o uwidocznienie przyczyny obniżki ceny lub nawet osobiście poinformować nas o tej przyczynie. Tylko wówczas, gdy jesteśmy w pełni świadomi tego, co kupujemy, jeżeli w towarze ujawni się niezgodność z umową, z powodu której obniżono jego cenę, nie mamy już prawa reklamowania takiego towaru.

- Jeśli jednak sprzedawca zaniedba obowiązek wskazania cechy decydującej o niepełnej wartości towaru lub gdy reklamacja dotyczyć będzie innej niezgodności z umową niż wskazana jako przyczyna obniżenia ceny, wtedy konsument taki towar reklamować może - wyjaśnia Marek Radwański, powiatowy rzecznik konsumentów.

Zawsze też weźmy ze sklepu dowód zakupu - paragon, kwit kasowy, rachunek - i nie wyrzucajmy go przez okres, w którym przysługuje nam złożenie reklamacji. Gdybyśmy chcieli reklamować wadliwy towar, bez niego byłoby to trudne. To podstawowy dowód na to, że towar kupiliśmy w tym, a nie innym sklepie.

WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES [email protected]!

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski