Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Baw się z dzieckiem!

Honorata Tkaczyńska – psycholog z Instytutu Małego Dziecka im. Astrid Lindgren
Dzieci w zabawie odzwierciedlają codzienne przeżycia i zdobytą wiedzę, próbując je uporządkować i lepiej zrozumieć.
Dzieci w zabawie odzwierciedlają codzienne przeżycia i zdobytą wiedzę, próbując je uporządkować i lepiej zrozumieć. Fot. Instytut Małego Dziecka im. Astrid Lindgren
Zabawa jest podstawową i naturalną aktywnością małych dzieci, która wpływa na ich całościowy rozwój. Dzieci bawią się „całe sobą” – angażują emocje i mobilizują swoją całą energię fizyczną i umysłową. Zabawa stwarza dzieciom wiele możliwości do uczenia się, poznawania świata oraz zdobywania wiedzy i jej porządkowania.

Dzieci naturalnie wybierają te zabawy, które są dla nich ciekawe i otwierają im drogę do nowych odkryć. W czasie zabawy dzieci uczą się na zasadzie prób i błędów, bez obaw, że poniosą porażkę. Kiedy dziecko buduje wieżę z klocków, zdobywa wiedzę o kształtach i równowadze, kształtuje koordynację wzrokowo-ruchową, myślenie przestrzenne i kreatywność. Lepiąc babki z piasku, zdobywa podwaliny podstawowej wiedzy matematycznej oraz fizycznej na temat ilości oraz objętości.

Bawiąc się w zabawy „na niby”, rozwija myślenie symboliczne. Dzieci w zabawie odzwierciedlają codzienne przeżycia i zdobytą wiedzę, próbując je uporządkować i lepiej zrozumieć. Zabawa wspomaga również proces rozwiązywania problemów i posługiwania się różnymi przedmiotami.

Rady dla rodziców:

  • Aktywnie obserwuj i rozmawiaj z dzieckiem, by poznać jego potrzeby, fascynacje, możliwości i ograniczenia. Podążaj za zaciekawieniem dziecka i jego zainteresowaniami.
  • Baw się z dzieckiem. Małe dziecko, aby nauczyło się nowych rzeczy, potrzebuje dorosłego, który poprzez dostarczanie nowych możliwości i pomysłów, poszerza granice jego doświadczeń.
  • Zorganizuj różne materiały i przedmioty codziennego użytku, typu: koce, kartony, przybory kuchenne, które pozwalają naśladować życie codzienne oraz dają możliwość różnorodnego zastosowania, zgodnie z pomysłem dziecka.
  • Dopasuj zabawę do możliwości dziecka, tak, by pozwalała mu samodzielnie działać lub stawiała wyzwania, które są do pokonania.
  • Nie wyręczaj i nie poprawiaj dziecka, gdyż dla dzieci ważniejsza jest sama aktywność niż rezultat.
  • Zachęcaj do działania, ale nigdy nie zmuszaj.
  • Wycofaj się, gdy dziecko zacznie się bawić samodzielnie. Pozwalaj na odkrywanie, eksperymentowanie oraz wielokrotne wracanie do ulubionych aktywności.
  • Zachęcaj, by dziecko w zabawie odgrywało to, co widziało, przeżyło, czego doświadczało.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski