Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Brzegi Warty i Cybiny połączy kładka pieszo-rowerowa

Anna Jarmuż
Brzegi Warty i Cybiny połączy kładka pieszo-rowerowa
Brzegi Warty i Cybiny połączy kładka pieszo-rowerowa Wizualizacja
Poznaniacy i turyści wkrótce będą mogli szybko przedostać się ze Starego Miasta nad Maltę. Brzegi Warty i Cybiny połączy nowa kładka pieszo - rowerowa.

W Poznaniu powstanie kładka, dzięki której pozna niacy i turyści przeprawią się przez Wartę i Cybinę. Nowe połączenie pieszo-rowerowe pojawi się na wysokości Politechniki Poznańskiej iStarej Gazowni. Do budowy tzw. mostu Berdychowskiego wykorzystane zostaną fragmenty zabytkowego mostu kolejowego na Starołęce.

– Ta idea wpisuje się w strategię miasta Poznania na rzecz Warty – mówi wiceprezydent Mariusz Wiśniewski. – Nie tylko umożliwi połączenie wschodniego i zachodniego brzegu rzeki, ale też integrację obszaru staromiejskiego oraz Malty i Politechniki Poznańskiej.

Nowa kładka pieszo - rowerowa będzie przedłużeniem ulic Berdychowoj iEwangelickiej. Ma mieć szerokość ok. 6 metrów.

– Staraliśmy się znaleźć lokalizację, która wyeksponuje zabytkową część mostu Starołę- ckiego – tłumaczy Bartosz Kaczmarek z firmyDemiurg, która zajęła się przygotowaniem projektu. Podkreśla, że nie było to łatwe. Trzeba było tak umiejscowić fragmenty konstrukcyjne, by zapewnić płynne przejście, a także wziąć pod uwagę wiele elementów, jak np. poziom rzeki.

Historyczne dźwigary kratownicowe z mostu Starołę- ckiego staną się elementem dekoracyjnym.Zostaną zamontowane po obu stronach kładki.

– Dzięki ciężkiej pracy udało się ocalić zabytkową technikę, prezentując myśli inżynieryjnej z przełomu wieku. To na pewno uatrakcyjni panoramę Ostrowa Tumskiego – stwierdza Joanna Bielawska - Pałczyńska, miejski konserwator zabytków.

Most kolejowy nad Wartą, pomiędzy Debiną a Starołęką powstał w latach 1874-1875, podczas budowy linii kolejowej Poznań - Kluczbork. W 2010 r. ekspertyza Politechniki Poznańskiej pokazała, że stan techniczny obiektu znacząco się pogorszył. Ruch pociągów na moście został ograniczony, a zabytkowe przęsła zdemontowane. Przeszły one renowację. Obecnie są zabezpieczone w magazynach PKP na Franowie.

Na Starołęce przy moście kolejowym też powstanie kładka dla pieszych. Będzie miała 1,5 m szerokości. Jeszcze w grudniu będzie to kładka techniczna. Dla pieszych zostanie otwarta latem przyszłego roku.

Obecnie, aby móc przejść przez rzekę mieszkańcy niektórych części miasta muszą jechać naokoło – przez mosty Bolesława Chrobrego, Królowej Jadwigi lub Św. Rocha. Zmieni się to w ciągu 2-3 lat. Budowę nowej kładki pieszo-rowerowa urzędnicy zaplanowali na lata 2017-2018. Prace nad szczegółowym projektem rozpoczną się już w przyszłym roku. Koszt inwestycji to około 22,5 miliony złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski