Wielkopolskie dworce straszą podróżnych

    Wielkopolskie dworce straszą podróżnych

    Daniel Andruszkiewicz

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Wielkopolskie dworce kolejowe są w opłakanym stanie technicznym i nie spełniają warunków odprawy pasażerów niepełnosprawnych - wynika z raportu opracowanego przez Najwyższą Izbę Kontroli. Wszechobecny jest fetor moczu i brud, a w takiej scenerii zadomowieni koczujący na ławkach bezdomni. PKP planuje remonty, ale w większości przypadków są to prace związane z odnowieniem elewacji lub malowaniem pomieszczeń.
    Kontrole przeprowadzono od 1 stycznia 2005 roku do 29 lutego 2008. Ich celem było sprawdzenie, czy na dworcach w Polsce można bezpiecznie i sprawnie obsługiwać pasażerów oraz jaka jest ich dostępność dla niepełnosprawnych. W Wielkopolsce skontrolowano 21 obiektów, którymi zarządza spółka Polskie Koleje Państwowe SA.

    - Wyniki są dla PKP miażdżące - zauważa poseł Wiesław Szczepański, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury. - W Lesznie dworzec tylko w 35 procentach spełnia warunki odprawy pasażerów niepełnosprawnych. W Starym Bojanowie jest jeszcze gorzej, bo zaledwie 5 procent.

    Tak precyzyjne wyliczenia wynikają z liczby punktów, jakie otrzymuje dworzec za każde spełnione optymalne kryterium, przy czym spełnienie wszystkich oznacza 100 procent.

    Kontrolerzy NIK przeprowadzili także oględziny dworca kolejowego Poznań Główny, gdzie stwierdzono liczne nieprawidłowości. Obiekt w 27,5 procentach nie jest przystosowany do obsługi pasażerów i w aż 51,1 procentach do obsługi pasażerów niepełno-sprawnych. Przykładowo przejścia przez tory wykorzystywane do transportu osób niepełnosprawnych są bardzo nierówne, a znajdujący się przy nich wysoki próg powoduje dodatkowe utrudnienia. Kontrolerzy negatywnie ocenili stan sanitarny. Zarówno na samym dworcu, jak i na terenach przyległych zastali śmieci. Podobnie było na dworcu w Ostrowie Wlkp., gdzie stan toalet określono jako fatalny. Wszystkie niedociągnięcia usunięto tam miesiąc temu wraz z oddaniem do użytku nowych szaletów.

    Wymienione przykłady nie są wyjątkiem od normy, ale odzwierciedleniem problemu w skali całego województwa. Tylko na jednym spośród 21 skontrolowanych obiektów, osoby poruszające się na wózkach mogą swobodnie dostać się na perony. To dworzec w Swarzędzu, gdzie zamontowano windy. Tam jednak niepełnosprawny pasażer wprawdzie z łatwością dostanie się na peron, ale pociągiem nie pojedzie, bo nie będzie miał biletu. Nikt nie pomyślał o tym, aby zapewnić dostęp do kas na dworcu. Jednym z bardziej nieprzyjaznych dla niepełnosprawnych jest dworzec w Środzie Wlkp. Tam wskaźnik przystosowania sięga ledwie 15 procent.

    - W najbliższym czasie planujemy wyjazd na dworzec i wtedy osoby na wózkach sprawdzą, czy wszędzie są w stanie dojechać - zapowiada Marcin Pikusa, kierownik Stowarzyszenia Pomocy "SOS" w Środzie.

    "PKP SA nie podjęły działań utrzymania infrastruktury dworcowej w należytym stanie. Wieloletnie zaniedbania i brak remontów spowodowały dalszą degradację i starzenie się obiektów. Planowane remonty ograniczały się tylko do niezbędnego minimum... " - czytamy w raporcie poznańskiej delegatury NIK.

    Zarząd PKP zapowiada, że będzie modernizował dworce. W pierwszej kolejności te w najgorszym stanie technicznym, przez które przewija się najwięcej pasażerów rocznie.

    - PKP SA wykorzystując własne fundusze, Unii Europejskiej i firm prywatnych zainteresowanych współpracą, systematycznie modernizują dworce. Na około 1,2 tysiąca obiektów w Polsce w 2008 roku zmodernizowano 201 - informuje Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP SA.

    Na początku 2010 roku powinna rozpocząć się budowa nowego dworca w Poznaniu. Pierwszych pasażerów ma on obsługiwać na Euro 2012. Negocjacje z inwestorem trwają. Poznamy go do końca kwietnia. Nowy obiekt ma być czymś więcej niż dworcem. To rodzaj zintegrowanego centrum komunikacyjnego. Na 16 hektarach między wolnymi torami, ul. Zachodnią a Mostem Dworcowym i Głogowską, mają się znaleźć: dworzec kolejowy z zabudowanymi peronami, autobusowy oraz przystanki tramwajowe.

    Na małych i średnich dworcach realizacja inwestycji przeciąga się i jest co najwyżej kosmetyką, a nie gruntowną przebudową, o które wnosił NIK. W planach są głównie remonty dachów, elewacji, malowanie poczekalni i kas, wymiana stolarki. Możliwe, że niektóre z obiektów będą przejmowane przez samorządy. Tak będzie w przypadku dworca w Kościanie, którym zainteresowane jest miasto. W Lesznie PKP przekazały miastu ul. Dworcową. Jeszcze w tym roku ruszy jej przebudowa. Sam dworzec ma być nadal własnością PKP, które planują modernizację budynku. We Wrześni remont zakończył się kilka tygodni temu.

    Czytaj treści premium w Głosie Wielkopolskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo