Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stara matura była łatwiejsza? Zobacz tematy z języka polskiego sprzed 2005 roku [ZDJĘCIA ARCHIWALNE]

KMIS
W czasie pisania starej matury można było jeść kanapki i popijać napoje, a na stole mieć ulubione maskotki
W czasie pisania starej matury można było jeść kanapki i popijać napoje, a na stole mieć ulubione maskotki Fot. Romulad Świątkowski
Maturzyści pisali dziś egzamin z języka polskiego. To już dziewiąty rocznik, który zdaje nową maturę. Nadal jednak nie ustają dyskusje, kiedy egzamin był łatwiejszy: "stary" przed rokiem 2005 czy obecnie? Dla porównania przypominamy zasady starej matury oraz tematy z języka polskiego, które obowiązywały na pisemnym egzaminie dojrzałości w Wielkopolsce w latach 2002, 2003 i 2004, czyli w trzech ostatnich latach przed wprowadzeniem nowej matury.

Do roku 2004 włącznie abiturienci zdawali starą maturę, nazywaną wtedy egzaminem dojrzałości. Ta forma egzaminu państwowego odbywała się w formie pisemnej i ustnej na zakończenie nauki w szkole średniej (liceach i technikach), a od 1999 - w szkole ponadgimnazjalnej. Maturzysta najpierw zdawał egzaminy pisemne, a potem - w zależności od wyniku - egzaminy ustne z przedmiotów obowiązkowych i wybranych.

Na starej maturze pisemnie zdawało się dwa przedmioty obowiązkowe: język polski oraz jeden przedmiot wybrany. Ocena była wyrażana w skali 1-6 (wcześniej w skali 2-5). Aby zaliczyć egzamin z obu przedmiotów pisemnych, trzeba było dostać oceny pozytywne, czyli od 2 do 6 (wcześniej od 3 do 5).

Nie istniał rozdział na część podstawową i rozszerzoną, a egzaminy pisemne były identyczne dla każdego zdającego w danym województwie. W każdym regionie ustalano inne tematy pisemnej matury.

W skład komisji egzaminacyjnej wchodzili tylko przedstawiciele danej szkoły. Arkuszy maturalnych po ich wypełnieniu przez abiturienta nie kodowano. Sprawdzali je nauczyciele z tej samej szkoły, a ocenę wystawiali wedle własnej opinii i ogólnego wrażenia.

Egzamin dojrzałości według starych zasad trwał dłużej. Abiturient mógł mieć przy sobie piórnik, maskotkę, a także spożywać w trakcie egzaminu kanapki i napoje. Dozwolone było także kontrolowane wychodzenie z sali do toalety.

W wyniku reformy edukacji, w 2005 roku egzamin dojrzałości został zastąpiony egzaminem maturalnym w nowej, obowiązującej obecnie formule, zwanej potocznie nową maturą.

Do dziś trwa spór o to, które zasady matury były lepsze. Jeszcze więcej emocji budzi dyskusja w kwestii tego, kiedy egzamin maturalny był łatwiejszy. Ile osób, tyle opinii. Przypominamy zatem, jakie tematy z języka polskiego obowiązywały w Wielkopolsce na pisemnej starej maturze w ostatnich latach przed wprowadzeniem nowych zasad. Sami oceńcie, kto miał łatwiej! Dodamy tylko, że wtedy trzeba było wybrać jeden z proponowanych tematów i napisać maturalną rozprawę (obszerne wypracowanie).

JAKIE BYŁY TEMATY NA STAREJ MATURZE? - ZOBACZ NASTĘPNĄ STRONĘ

TEMATY Z JĘZYKA POLSKIEGO NA STAREJ MATURZE W WIELKOPOLSCE:

ROK 2002:

1. Mówiło wielu i pięknie /ale pozostał w pamięci ten kto mówił / rzeczy najważniejsze .... (Julia Hartwig)
Słowa współczesnej poetki uczyń mottem wypowiedzi na temat utworów literackich, które przemówiły do Ciebie głębią refleksji.

2. Dobro własne czy sprawy publiczne? Rozwiń temat, oceniając postawy wybranych bohaterów literatury dawnej i współczesnej.

3. Przywołując wybrane utwory epickie i liryczne rozważ, w jaki sposób literatura XX wieku podjęła walkę z tyranią i kłamstwem?

4a.
A. Mickiewicz Polały się....
L. Staff Curriculum vitae

Jak poeci różnych generacji oceniają swoje życie i dokonania artystyczne? Interpretując wiersze A. Mickiewicza i L. Staffa, zwróć uwagę na nastrój i tonację wierszy.

Adam Mickiewicz
"Polały się łzy...."

Polały się łzy me czyste, rzęsiste,
Na me dzieciństwo sielskie, anielskie,
Na moją młodość górną i durną 1
Na mój wiek męski, wiek klęski;
Polały się łzy czyste, rzęsiste....

1. Na moją młodość... durną - durny w znaczeniu staropolskim: dumny, zuchwały czy też w znaczeniu prowincjonalnym: nierozsądny, lekkomyślny

Leopold Staff
"Curriculum vitae" 2

Dzieciństwa mego blady, niezaradny kwiat
Osłaniały pieszczące, cieplarniane cienie.
Nieśmiałe i lękliwe było me spojrzenie
I stawiając krok cudzych czepiałem się szat.
Młodość ma pierwsze skrzydła swe wysłała w świat,
Kiedy nad wiosnę milsze zdały się jesienie.
Więc kochałem milczenie, wspomnienie, westchnienie
I plotłem chmurom wieńce z swych kwietniowych lat.
Dopiero od posągów, od drzew i od trawy,
Z którymi żyłem długo, wśród dalekich dróg,
Nauczyłem się prostej, pogodnej postawy.
I kiedym, stary smutku dom zburzywszy w gruzy,
Uczynił z siebie jeno wschodom słońca próg,
Rozumie mnie me serce i kochają Muzy.

2 Curriculum vitae - (łac.) bieg życia, życiorys

4b.

Stefan Żeromski "Przedwiośnie" /fragment/

CO PISALI NA MATURZE W 2003? - ZOBACZ NA NASTĘPNEJ STRONIE

ROK 2003:

1. "Pisarz tylko zaczyna, dopiero czytelnik dzieła dopełnia, rozwija i wzbogaca" - przekonuje Ryszard Kapuściński. Podejmij dialog z sądem pisarza, przywołując stosowne utwory.

2. Czym dla bohaterów literackich różnych epok jest pamięć o życiowych doświadczeniach: darem, brzemieniem, przekleństwem? Omawiając zagadnienie wykorzystaj znane teksty literackie.

3. Literatura XIX wieku jako strażniczka narodowego pamiątek kościoła. Rozważ problem odwołując się do wybranych utworów.

4a. Jan Kochanowski "Pieśń XXV" , Kazimierz Wierzyński "Modlitwa". Interpretując wiersze Jana Kochanowskiego i Kazimierza Wierzyńskiego wyjaśnij, czym jest wiara dla poety XVI i XX wieku.

4b. Albert Camus " Dżuma" (fragment). Zło jako wyzwanie, wobec którego człowiek powinien wyraźnie się opowiedzieć - rozważania na kanwie " Dżumy" i innych utworów literatury XIX i XX wieku.

ROK 2004 (ostatni rok starej matury):

1. To nie autor, lecz czytelnik nadaje lekturze jakieś znaczenie, otwiera przestrzenie (G. Leszczyński). Skomentuj słowa współczesnego krytyka przywołując lektury szkolne i książki czytane z własnego wyboru.

2. Jakie wartości polskiej literatury ostaną się na zawsze - niezależnie od gustów, mód i zmieniającej się koniunktury politycznej - omów problem analizując wybrane utwory.

3. Szlachetny - występny - okaleczony... Jaki obraz człowieka odnajdujesz w literaturze powojennej XX wieku. Rozważ problem odwołując się do różnych utworów.

4. Interpretacja tekstów:

4a. Zbigniew Herbert: "Dom"
Józef Baran: "Apokalipsa domowa"

4b. Adam Mickiewicz "Dziady część III" (fragment)

ROK 2005 - TAK WYGLĄDAŁA MATURA NA STARYCH ZASADACH - SPRAWDŹ NA NASTĘPNEJ STRONIE

ROK 2005 (starą maturę zdawali jeszcze uczniowie technikum):

1. "Być człowiekiem to być odpowiedzialnym" A. Saint-Exupery. Słowa pisarza uczyń mottem charakterystyki postaw bohaterów literackich, którzy kształtują w świadomości czytelników etyczne i patriotyczne wzory.

2. Realizm i deformacja - różne sposoby przedstawiania świata w literaturze. Na wybranych przykładach omów, czemu służą tak odmienne metody twórcze.

3. Literatura jako świadek trudnych czasów. Rozwiń temat, analizując i interpretując wybrane utwory.

4. Poeta o poecie. Przywołując odpowiednie konteksty, zanalizuj i zinterpretuj wiersz Leopolda Staffa "Mickiewicz".

Skrzepły spiżowym swym bezruchem
Pomnik wyrazić go nie zdoła,
Jak cierpiał, żył w pustkowiu głuchem,
Co milczy: Jedźmy, nikt nie woła!

Jeśli chcesz dotrzeć doń po śladach
Ksiąg jego, wyzbądź się nadziei,
W pierwszych nie znajdziesz go balladach
Ani w ostatniej epopei;

Ani gdzie w wodzie echo bliźnie
Powtarza szczyty skał lozańskich;
Ani gdy myśląc o ojczyźnie
Szarpał się w gusłach szarlatańskich.

On cały jest z swym niemym smutkiem,
Ze swym olbrzymim, twardym bólem
Pomiędzy szarym Nowogródkiem
I czarnym Konstantynopolem.


GŁOS WIELKOPOLSKI POLECA:


Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski