Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielkopolska nie może kupować nowego taboru kolejowego

Tomasz Cylka
Dziś tabor kolejowy w regionie ma około 30 lat
Dziś tabor kolejowy w regionie ma około 30 lat A. Szozda
Aż 143 miliony euro z funduszy unijnych przeznaczył samorząd województwa wielkopolskiego na zakup nowoczesnego taboru kolejowego w latach 2008-2011. Na razie nie wydał z tego ani eurocenta. Mało tego - nie wiadomo, czy w ogóle będziemy mieli komfortowe wagony w regionie.

Unijne przepisy nie pozwalają bowiem, by samorządy kupowały tabor i dzierżawiły go innym podmiotom. W naszym przypadku jest to spółka PKP Przewozy Regionalne.

- Nie możemy kupować taboru bez jednoznacznej opinii Komisji Europejskiej. Audyt instytucji unijnych jest tak rygorystyczny, że jeśli kupilibyśmy tabor z naruszeniem prawa, to musielibyśmy zwrócić pieniądze - podkreśla Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego.

Urząd Marszałkowski chce kupić co najmniej 30 nowoczesnych pociągów elektrycznych. Do tej pory kupowaliśmy jedynie spalinowe szynobusy. Nowy tabor zastąpiłby najbardziej zużyte pojazdy EZT. Chodzi o popularne "żółtki", którymi Wielkopolanie codziennie dojeżdżają do pracy i szkół. Średnia ich wieku to już ponad 30 lat i psują się bardzo często. Kwotę prawie 143 milionów euro zarezerwowano już w Wielkopolskim Regionalnym Programie Operacyjnym z zastrzeżeniem, że wiążąca jest opinia Komisji Europejskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski