Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprawdzian 2013. Szóstoklasisto, sprawdź swoje umiejętności [TEST]

Katarzyna Sklepik
Dziś publikujemy dla uczniów szóstych klas drugi próbny test, który powoli im lepiej przygotować się do czwartkowego egzaminu. 4 kwietnia - od godziny 9, przez 60 minut - szóstoklasiści rozwiązywać będą sprawdzian na zakończenie szkoły podstawowej.

Sprawdzian ma sprawdzić jaką wiedzę i umiejętności mają uczniowie, kończący sześcioletnią naukę w szkole podstawowej.
Test bada pięć kluczowych umiejętności:

  • czytanie
  • pisanie
  • rozumowanie
  • korzystanie z informacji
  • wykorzystywanie wiedzy w praktyce (w tym liczenie)

Dzisiaj publikujemy drugi przykładowy test, przygotowany z myślą o szóstoklasistach. Jest on skonstruowany podobnie do tego, który będą rozwiązywać w czwartek.

TU MOŻESZ ZOBACZYĆ PIERWSZY TEST

Zasady rozwiązywania testu są bardzo proste. W zadaniach od 1 do 17 należy zaznaczyć - jedną - prawidłową odpowiedź. Zadanie 18 trzeba wyliczyć.

PRZYKŁADOWY TEST II

TU ZNJADZIESZ ODPOWIEDZI

INFORMACJA DO ZADAŃ:
Dzieje chleba, stanowiącego podstawę naszego codziennego pożywienia, sięgają czasów prehistorycznych. Już ludzie epoki kamiennej piekli na rozgrzanych kamieniach płaskie placki z rozdrobnionych ziaren wymieszanych z wodą. Starożytni z wypiekania chleba uczynili sztukę. Egipcjanie odkryli drożdże i wynaleźli piec chlebowy. Grecy wypiekali ponad 70 gatunków pieczywa. W Rzymie, gdzie w I w. p.n.e. istniało 300 piekarń, wynaleziono młyn wodny i udoskonalono piece chlebowe. W średniowiecznej Polsce uprawiano różne zboża: żyto, proso, owies, jęczmień, pszenicę. Ziemię pod uprawę orano radłami lub pługami. Dojrzałe zboża ścinano sierpami. Do rozcierania ziaren na mąkę służyły żarna. Od XII wieku w różnych częściach Polski stopniowo upowszechniały się młyny i zaczęło się rozwijać piekarskie rzemiosło. Najstarszy w Polsce cech piekarzy założono w Krakowie w 1260 roku na mocy przywileju księcia Bolesława Wstydliwego.
/Na podstawie: Ewa Sabelanka, W encyklopediach nie znajdziecie, Poznań 1981./

Zadanie 1
Historia chleba sięga czasów
A. nowożytnych
B. średniowiecza
C. prehistorycznych
D. starożytności

Zadanie 2
Piec chlebowy wynaleziono w
A. Egipcie
B. Polsce
C. Grecji
D. Rzymie

Zadanie 3
Do rozcierania ziaren zbóż służyły
A. radła
B. sierpy
C. żarna
D. pługi

Zadanie 4
Pierwszy polski cech piekarzy powstał w
A. pierwszej połowie XII wieku
B. drugiej połowie XII wieku
C. pierwszej połowie XIII wieku
D. drugiej połowie XIII wieku

GŁOS WIELKOPOLSKI - EDUKACJA: TERMINY EGZAMINÓW, PRZECIEKI, TESTY PRÓBNE, ARKUSZE CKE, PYTANIA, ODPOWIEDZI

SPRAWDŹ KONIECZNIE:TEST SZÓSTOKLASISTY 2014, EGZAMIN GIMNAZJALNY 2014, MATURA 2014

INFORMACJA DO ZADANIA:
Pędy zbóż są zakończone kłosami lub wiechami. W kłosach kwiaty, a potem ziarna, osadzone są wprost na łodydze. W wiechach znajdują się na końcach rozgałęzień.

Zadanie 5
Najbliżej młyna rośnie zboże tworzące wiechy. Które to zboże?

Zadanie 6
Z młyna do piekarni jest 150 m. Ile to centymetrów na planie w skali 1 : 5000?
A. 3
B. 2
C. 10
D. 7,5

Zadanie 7
Chleb waży o 30 procent więcej niż wzięta do wypieku mąka. Ile waży chleb upieczony z 5 kg mąki?
A. 5,30 kg
B. 6,50 kg
C. 5,15 kg
D. 3,50 kg

INFORMACJA DO ZADAŃ:
Chleb otaczano w Polsce od niepamiętnych czasów niemal religijną czcią i wielkim szacunkiem. Gdy przypadkiem upadł na ziemię, podnoszono go i przepraszając - całowano. Kromkę chleba dawano przy rozstaniu jako znak błogosławieństwa na drogę i zapowiedź szczęśliwego powrotu. Chlebem i solą witało się i wita po dzień dzisiejszy dostojnych i miłych gości oraz nowożeńców na progu ich mieszkania.
Chlebem częstuje się ubogich, skrzywdzonych, żebrzących. Trafił też chleb do wielu przysłów i porzekadeł, np. Chleb najmocniej wiąże, Gdzie chleb i woda, tam nie ma głoda.

/Na podstawie: Maria Lemnis, Henryk Vitry, W staropolskiej kuchni, Warszawa 1980./

Zadanie 8
Tekst mówi o
A. smaku i gatunkach chleba.
B. tradycjach i zwyczajach.
C. znaczeniu przysłów.
D. wierzeniach religijnych.

Zadanie 9
W którym przysłowiu występuje uosobienie?
A. Nic po chlebie, kiedy brak zębów.
B. Chleb pracą nabyty jest smaczny i syty.
C. Głodnemu chleb na myśli.
D. Chleb płacze, gdy go darmo jeść.

INFORMACJA DO ZADAŃ:

Kamienny chleb_ (1) Na oknie bochen chleba leżał napoczęty,
Na liściu kapuścianym, pulchny i pęknięty.
(2) Szedł drogą głodny. Staje. Prosi gospodyni:
"Dajcie mi kromkę, kromka ubytku nie czyni.
(3) Jestem głodny, od wczoraj bez chleba i wody".
"A cóż to, czy chleb piekę dla czyjej wygody?
(4) Nie dam wam, ani myślę dla was wstawać z ławy! -
Fuknęła gospodyni. - Poszedł, jaki żwawy!"
(5) Za chwilę sama sobie chleb ukroić wstaje,
Ale nóż w chleb nie wchodzi, krajać się nie daje.
(6) Na oknie zamiast chleba zwykły kamień leży,
Choć jeszcze wczoraj ciasto rozczyniała w dzieży*._
Anna Kamieńska

* dzieża - duże drewniane naczynie do przygotowywania ciasta na chleb

Zadanie 10
Celem zamieszczonego pod wierszem przypisu jest
A. wskazanie źródeł informacji zawartych w tekście.
B. skomentowanie opisanych w utworze wydarzeń.
C. objaśnienie znaczenia użytego w wierszu wyrazu.
D. zwrócenie uwagi na poprawność zapisu wyrazu.

Zadanie 11
W której zwrotce wiersza rzeczywistość przemienia się w baśń?
A. 2
B. 3
C. 4
D. 5

Zadanie 12
Chleb w wierszu zamienił się w kamień, ponieważ
A. leżał na oknie i sczerstwiał.
B. gospodyni odmówiła go głodnemu.
C. gospodyni źle rozczyniła ciasto.
D. został za wcześnie napoczęty.

Zadanie 13
Które określenia charakteryzują gospodynię - bohaterkę wiersza?
A. Uczynna, zmęczona, głodna.
B. Pracowita, zapobiegliwa, uprzejma.
C. Zaradna, gościnna, żwawa.
D. Skąpa, nieużyta, opryskliwa.

Zadanie 14
Jakie pouczenie wypływa z wiersza Anny Kamieńskiej?
A. Trzeba się dzielić z potrzebującymi.
B. Nie warto prosić o pomoc i wsparcie.
C. Powinno się przyjmować okazaną pomoc.
D. Nie należy pokazywać obcym swego dobytku.

Zadanie 15
W jakim czasie gołąb pokona 120 km, jeśli w ciągu godziny lotu pokonuje 90 km?
A. 1 godz. 20 min
B. 1 godz. 15 min
C. 1 godz. 30 min
D. 1 godz. 33 min

Zadanie 16
W odległości 600 m od leśniczówki znajduje się paśnik dla saren. Na planie wykonanym przez Kasię odległość ta jest równa 15 cm. W jakiej skali jest ten plan?
A. 1: 4000
B. 1: 40
C. 1: 9000
D. 1: 90

Zadanie 17
Paczka pokarmu dla chomików kosztuje 3,20 zł. Jacek kupił trzy takie paczki, płacąc za nie banknotem dwudziestozłotowym. Połowę otrzymanej reszty przeznaczył na schronisko dla zwierząt. Aby dowiedzieć się, ile złotych Jacek przeznaczył na schronisko, należy obliczyć wartość wyrażenia
A. 20 - 3 x 3,20 : 2
B. (20 - 3 x 3,20) : 2
C. (20 - 3 x 3,20) x 2
D. 20 : 2 - 3 x3,20

Zadanie 18
Samochód Jana zużywa 6,5 litrów paliwa na 100 km. Jeden litr paliwa kosztuje 4,80 zł. Jan zamierza pojechać samochodem z domu do stadniny oddalonej o 40 km. Oblicz, ile będzie kosztowało paliwo na przejazd z domu do stadniny i z powrotem.
Zapisz obliczenia i odpowiedź.

Rozwiązałeś?
TU SPRAWDZISZ SWOJE ODPOWIEDZI

Zadania zawarte w teście pochodzą ze sprawdzianów dla szóstoklasistów, przygotowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w latach 2002 - 2012.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski