Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Maltanka kończy 41 lat i wkrótce wyrusza na trasę! [ZDJĘCIA]

Maciej Roik
W sobotę 20 kwietnia (lub najpóźniej 27 kwietnia) na trasę po raz kolejny wyruszy Maltanka. Jedna z ostatnich kolejek wąskotorowych w Polsce (szerokości toru 600 mm), będzie wozić pasażerów codziennie aż do końca września w godzinach od 10 do 19 (w weekendy co pół godziny, a w dni powszednie co godzinę). Maltanka w tym roku kończy 41 lat!

W tym sezonie cennik Maltanki się nie zmieni. Bilet ulgowy dla dzieci do 16 lat będzie kosztował 4 zł, a normalny 6 zł. Za bilet wycieczkowy turyści zapłacą 3 zł (grupa powyżej 10 osób - dzieci do lat 16). Bilet rodzinny w jedną stronę będzie z kolei kosztować 18 zł.

Czytaj także:

Poznań: 40 lat kolejki Maltanka. Urodzinowa zabawa na Malcie [ZDJĘCIA FILM]

Maltanka jest jedną z trzech kolejek parkowych w kraju. Jako jedyna ma semafory świetlne oraz zwrotnice automatycznie sterowane. Najstarsza szyna na trasie Maltanki pochodzi z 1898 roku.

Obecnie tabor Maltanki jest bardzo rozbudowany. W jego skład wchodzą lokomotywy parowe: Borsig Bn2t z 1925 roku, WLs40-100 z 1956 r., Wls40-1225 z 1961 r. oraz Wls50-1563 z 1964 r. Oprócz tego są cztery wagony z 1956 r., dwa z 1972 r. i dwa z 2010 r. To który parowóz pojawi się na trasie i ile wagoników ciągnie za sobą zależy od liczby turystów. Co ciekawe, aby lokomotywa wyruszyła na trasę o godzinie 10, trzeba ją uruchomić już o 02.30!

Oprócz czynnego taboru Maltanki nie brakuje też muzealnych eksponatów. Wśród nich jest lokomotywa Tx26-423 z 1926 r., odnowiona przez grupę "Sympatycy Przyjaciół Maltanki" czy "Ryjek" z 1932 roku. W zasobach MPK, które dba o Maltankę jest również drezyna, cysterna, wagon ratunkowy czy wagon do przewozu dłużyc.

Gdzie się zatrzymuje kolejka? Pierwszą z trzech stacji na trasie kolejki jest Maltanka. W 1998 roku powstał tam obecny budynek zbudowany na styl architektury pruskiej. Znajduje się w nim m.in. kasa biletowa, nastawnia, pomieszczenie dyżurnego ruchu, a także pomieszczenie władz kolejki oraz restauracja. Na stacji można znaleźć dwa perony. Jeden jest przeznaczony dla wsiadających, a drugi dla wysiadających.

Jadąc kolejką w stronę Term Maltańskich, Maltanka mija po lewej stronie nieczynny przystanek Ptyś, który powstał z myślą o gościach pobliskiego hotelu. Przystanek Balbinka jest miejscem mijania się dwóch pociągów na kolejce. Znajdują się tam dwa tory oraz dwa perony. Przy samym końcu linii do 2000 roku znajdował się peron stacji Przystań. Dzisiaj można tam spotkać tylko tablicę z nazwą. Ostatni przystanek na trasie to Zwierzyniec.

Maltanka w datach:

marzec 1971 r. - zatwierdzenie planu budowy kolejki nad Maltą,

czerwiec 1972 r. - zakończenie budowy linii Maltanka - Zwierzyniec,

lipiec 1972 r. - otwarcie Maltanki,

sezon 1979 - kolejka po raz pierwszy przewozi ponad 200 tys. pasażerów

sezon 1987 - rekordowa liczba pasażerów. Maltanka przewozi ich prawie 210 tys.

lata 1988 - 1989 r. - przebudowa trasy kolejki na odcinku Balbinka - Przystań. Nadanie ostatecznego kształtu trasie kolejki,

1998 r. - oddanie do użytku obecnego budynku dworcowego na stacji Maltanka,

czerwiec 1999 r. - zakończenie odbudowy parowozu Borsig,

marzec 2000 r. - doszczętnie spłonęła stacja Zwierzyniec,

marzec 2002 r. - podpalenie wagonu towarowego na stacji Maltanka,

czerwiec 2002 r. - nadanie kolejce nazwy - Kolej Parkowa Maltanka,

styczeń 2010 r. - powstanie grupy "Sympatycy Poznańskiej Maltanki",

sezon 2011 - Maltanka po raz pierwszy od 1989 roku przewozi ponad 150 tys. pasażerów

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski