Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wolsztyn. Jubileuszowa parada parowozów. Co dalej z parowozownią?

Robert Domżał
Roczne utrzymanie parowozu kosztuje 0,5 mln zł. Ale na paradę przyjeżdża do Wolsztyna nawet 25 tysięcy widzów. Dodatkowo w ciągu roku parowozownię odwiedza 12 tysięcy osób.
Roczne utrzymanie parowozu kosztuje 0,5 mln zł. Ale na paradę przyjeżdża do Wolsztyna nawet 25 tysięcy widzów. Dodatkowo w ciągu roku parowozownię odwiedza 12 tysięcy osób. Robert Domżał
Za dwa miesiące w Wolsztynie odbędzie się 20-ta parada parowozów. W roku ubiegłym zjechało na nią około 25 tysięcy widzów. PKP cargo zastanawia się, co będzie z zabytkową parowozownią w kolejnych latach?

Przynajmniej dwadzieścia parowozów ma wziąć udział w dwudziestej paradzie parowozów w Wolsztynie. Odbędzie się ona 27 i 28 kwietnia. Organizator imprezy, PKP Cargo zastanawia się, co będzie za kilka lat z jedyną w Europie czynną codziennie parowozownią.

Czytaj także:

Wolsztyn: Parada Parowozów po raz osiemnasty [WIDEO]

Wolsztyn: Parada parowozów przyciągnęła tłumy [ZDJĘCIA]

Na paradę przyjadą parowozy z Austrii, Czech, Niemiec, Słowacji a nawet Węgier. Odbędzie się widowisko "Światło, Dźwięk, Para". Organizatorzy zaprosili do udziału w imprezie znanego iluzjonistę Macieja Pola, a gościem specjalnym będzie "Oceana".

Widzowie zobaczą też pojedynek maszynistów, którzy prowadząc parowóz będą musieli chwycić szklankę z wodą, a następnie ustawić ją na specjalnym podeście znajdującym się kilkaset metrów dalej.

Organizator pyta jednak, co będzie dalej z liczącą już 106 lat parowozownią. Jest to jedyny w Europie czynny codziennie tego typu obiekt. Jeśli spółka będzie miała nadal sama ją utrzymywać może się to zmienić.Utrzymanie przez rok parowozu kosztuje 0,5 mln zł.

- W roku 2010 podpisaliśmy list intencyjny z samorządem Wielkopolski w sprawie utworzenia spółki. Ma ona pozyskiwać pieniądze na utrzymanie zabytkowego obiektu z różnych źródeł. PKP Cargo jako dochodowe przedsiębiorstwo takich dotacji nie uzyska, dlatego niezbędny jest udział samorządów w spółce - tłumaczy Andrzej Jabłoński dyrektor PKP Cargo w Poznaniu.

- Biznesplan został przygotowany. W najbliższych dniach przedstawię go zarządowi województwa i radnym sejmiku - mówi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. W biznesplanie założono zwiększanie przejazdów turystycznych. Zmniejszana ma być natomiast liczba codziennych kursów parowozów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski