W 2011 roku firma odnotowała rekordowy przychód w wysokości 1 523 mln zł, a fabryka w Bolechowie sprzedała 1205 pojazdów notując wzrost produkcji o 7,5 proc. Oznacza to, że przed trzema laty Solaris sprzedał więcej autobusów i trolejbusów w porównaniu z 2012 roku. 2010 rok zamknął się bowiem wynikiem 1120 sprzedanych pojazdów.
- Rok 2012 biorąc pod uwagę ogólną sytuację gospodarczą i rynkową należy uznać za trudny, ale pomyślny dla naszej firmy - przyznaje Solange Olszewska, prezes Solaris Bus & Coach.
- Ostatnie 12 miesięcy to raczej powrót do stanu normalnego niż spadek rynku - dodaje prezes Olszewska.
Poprzednie lata były wyjątkowe ze względu na duże zamówienia z Polski. Samorządy chciały wykorzystać unijne środki na komunikację publiczną. Szczyt zamówień przypadł właśnie na rok 2010 i 2011. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na sprzedaż było Euro 2012 - miasta, w których rozegrano mecze jak najszybciej chciały unowocześnić tabor.
Przykładem takiego działania jest Poznań, który kupił 45 tramwajów Solaris Tramino. Ostatnie 22 pojazdy zostały dostarczone MPK w pierwszym półroczy 2012 roku - przed Euro 2012.
Żniwa na polskim rynku już się jednak skończyły. Kolejnych można się spodziewać dopiero, kiedy Unia porozumie się, co do budżetu i zaakceptuje nową perspektywę finansową na lata 2014-2020. Solaris musi więc zacząć szukać nowych rynków zbytu. Ten trend widać już w strukturze sprzedaży podpoznańskiej firmy. W 2012 roku tylko trochę ponad 26 proc. wyprodukowanych autobusów i trolejbusów trafiło do Polski. Najwięcej, bo 35 autobusów Urbino pojechało Białegostoku. 30 sztuk pojazdów niskopodłogowych kupiło krakowskie MPK, a 20 warszawskie MZA.
Dla przyszłości firmy ważniejszy jest jednak inny wynik. W 2012 roku Solaris odnotował wzrost sprzedaży zagranicznej o 8 proc. W Niemczech sprzedano 268 pojazdów, co oznacza, że do polskiej firmy należy już 13 proc. rynku za zachodnią granicą, a Solaris jest największym dostawcą spoza Niemiec. Solarisy pojechały też do Czech, Finlandii, Belgii, Francji oraz Bułgarii, gdzie znane turystyczne miasto Burgas zamówiło 67 autobusów.
- Portfel zamówień na rok 2013 wygląda obiecująco. Ten rok przyniesie wiele wyzwań dla naszej branży, jak chociażby wdrożenie do produkcji pojazdów spełniających normę emisji spalin EURO6. Jesteśmy jednak dobrze do tego przygotowani. Najbliższy okres to także dalsza praca nad popularyzacją autobusów z napędem elektrycznym i dalszy rozwój pojazdów szynowych - mówi o planach firmy Solange Olszewska.
Solaris w 2012 roku sprzedał dwa pierwsze w swojej historii autobusy elektryczne. Jeden pojedzie do niemieckiego Brunszwiku, a drugi do Klagenfurtu w Austrii. Firma stara się jednak cały czas zróżnicować produkcję. Jednym z etapów tego procesu są Tramino.
Tramwaje Solarisa od połowy tego roku zaczną jeździć w Jenie (Niemcy) - to pierwszy zagraniczny kontrakt na pojazdy szynowe podpoznańskiego producenta. Firma nie odwołuje też planów budowy innych poza tramwajami pojazdów szynowych. Jednym z kroków do tego celu było zdobycie w ubiegłym roku certyfikatu IRIS (International Railway Industry Standard).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?