Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kapitał początkowy. Sami musimy zadbać o swoją emeryturę! Dlaczego?

Milena Kochanowska
Kapitał początkowy - konieczne do jego wyliczenia dokumenty musimy dostarczyć do ZUS-u
Kapitał początkowy - konieczne do jego wyliczenia dokumenty musimy dostarczyć do ZUS-u
Prawie dwóm milionom osób, które pracowały przed 1999 rokiem, ZUS nie naliczył jeszcze kapitału początkowego, bo nie dostarczyły one ZUS-owi dokumentów potwierdzających staż pracy i wysokość zarobków sprzed wejścia w życie reformy emerytalnej czyli sprzed roku 1999. - Bez naliczenia kapitału początkowego emerytury tych osób będą niższe. Dlatego dokumenty trzeba dostarczyć do ZUS-u jak najszybciej - apeluje Zbigniew Derdziuk, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dlaczego sami musimy ich szukać i czy mamy określony termin, do którego należy złożyć je w ZUS-ie?

Co to jest kapitał początkowy?
Kapitał początkowy to hipotetyczne odtworzenie składek na ubezpieczenie społeczne płaconych przed 1999 r., czyli przed wprowadzeniem reformy ubezpieczeń społecznych. Jeśli ZUS nie obliczy go nam na podstawie dokumentów, które dostarczymy wraz z wnioskiem, nasza emerytura będzie niższa niż ta, która rzeczywiście nam przysługuje. Warto więc złożyć wniosek o ustalenie kapitału wraz z kompletem dokumentów. Jeśli później odnajdziemy jakieś brakujące dokumenty, możemy poprosić ZUS o przeliczenie kapitału na nowo.


Sami zbieramy dokumentację

Każdy, kto do tej pory nie złożył wniosku o wyliczenie kapitału, musi obecnie sam zebrać dokumentację niezbędną do jego ustalenia i przekazać wraz z wypełnionym wnioskiem do ZUS-u. Nie jest to nieraz proste, bo wiele zakładów pracy zmieniło nazwy lub zostało zlikwidowanych. Jednak nawet wówczas, gdy firma już nie istnieje, dokumenty pracowników prawdopodobnie zostały przekazane firmie przechowującej, która zwykle odpłatnie wykonuje odpisy lub kopie dokumentacji - trzeba ją jednak odszukać.


Gdzie szukać zlikwidowanych zakładów pracy?

Pracownicy ZUS-u bezpłatnie pomagają wypełniać druki. Wykaz - ponad 8 tys. zlikwidowanych zakładów pracy - można znaleźć na stronie internetowej: www.zus.pl. Wprowadzając nazwę zlikwidowanego zakładu pracy odnajdziemy miejsce przechowywania jego dokumentów - o ile dana firma znajduję się w tym spisie.
Podobne wyszukiwarki funkcjonują na stronie www.archiwa.gov.pl (http://ewidencja.archiwa.gov.pl/miejsca.php). Z ich pomocą można ustalić miejsce przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej zlikwidowanego lub upadłego przedsiębiorstwa.


Jakie dokumenty do ZUS-u w oryginale?

Wszystkie zebrane dokumenty przekazujemy później do ZUS-u, w oryginale lub w formie poświadczonych notarialnie odpisów, wypisów lub kserokopii. Po naliczeniu kapitału, oryginalne dokumenty zostaną nam zwrócone. Nie dostaniemy tylko zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, wystawionego na druku ZUS Rp-7. Niektóre dokumenty możemy dołączyć w postaci kopii, np.: kserokopię książeczki wojskowej, dyplom ukończenia szkoły wyższej, wyciągi z akt wystawionych przez USC (akt urodzenia, zawarcia związku małżeńskiego itp. - musimy zaznaczyć, że potrzebujemy je do celów emerytalno-rentowych). Wystarczy jeśli ich zgodność z oryginałem poświadczy nam pracownik ZUS-u podczas składania wniosku lub, gdy mieszkamy poza granicami Polski, konsul RP. Jeżeli wcześniej ubiegaliśmy się o jakieś świadczenie z ZUS-u, nie dołączamy już złożonych dokumentów.

Tym, którzy nie mogą do obliczenia kapitału przedstawić zaświadczeń o osiąganych zarobkach, bo zakład pracy nie istnieje a dokumentacja została zniszczona, ZUS obliczy wysokość kapitału przyjmując w zerowych latach kwotę obowiązującego w tym okresie minimalnego wynagrodzenia.

Do wniosku o ustalenie kapitału (druk ZUS Kp-1) dołączamy kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych (druk ZUS Rp-6), dokumenty potwierdzające osiągane wynagrodzenia - np. zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (druk ZUS Rp-7), legitymację ubezpieczeniową (jeżeli zawiera stosowne wpisy), umowy o pracę, karty lub listy wynagrodzeń, oraz dokumenty potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe - świadectwa pracy, zaświadczenia, legitymację ubezpieczeniową itp.


Dlaczego ZUS nie ma dokumentacji z okresu sprzed reformy?

Począwszy od 1999 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapisuje każdej osobie ubezpieczonej składki na ubezpieczenie emerytalne na jej indywidualnym koncie. Wcześniej nie był zobowiązany do prowadzenia indywidualnych kont ubezpieczonych. Dlatego też osobom urodzonym po 1948 r. za okresy pracy przypadające przed 1999 r. ZUS oblicza kapitał początkowy.

- Do końca 1998 r., zakłady pracy zatrudniające powyżej 20 pracowników płaciły składki i przekazywały do ZUS-u dokumenty zbiorczo - bezimiennie - za wszystkich zatrudnionych - wyjaśnia Marlena Nowicka, rzecznik prasowy I Oddziału ZUS-u w Poznaniu. - ZUS nie miał wobec tego informacji o poszczególnych pracownikach. Na podstawie własnej dokumentacji, za okres sprzed 1999 roku, potwierdza natomiast okresy podlegania ubezpieczeniu oraz wysokość płaconych składek, między innymi: osobom, które prowadziły działalność na własny rachunek i ich współpracownikom, osobom, które wykonywały wolny zawód, twórcom i artystom oraz duchownym, a także pracownikom małych firm zatrudniających do 20 pracowników. Małe firmy przekazywały bowiem do ZUS-u deklaracje imienne. Właściciele małych firm powinni jednak potwierdzić okresy i kwoty, za które, po 28 lutego 1995 r., wypłacali pracownikowi wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy.

Żeby ZUS mógł sam potwierdzić okresy wyżej wymienionym grupom klientów, wystarczy w kwestionariuszu ZUS Rp-6 wpisać: okres pracy, prowadzenia działalności, nazwę zakładu pracy lub nazwisko pracodawcy i adres firmy oraz jeśli to możliwe Numer Konta Płatnika.


Najpóźniej wraz z wnioskiem o emeryturę

Kapitał początkowy obliczany jest każdej uprawnionej osobie na dzień 1 stycznia 1999 r., bez względu na to, kiedy zostanie przekazany do ZUS-u wniosek wraz z dokumentami o jego ustalenie. Wniosek taki powinien być zgłoszony najpóźniej wraz z wnioskiem o emeryturę.
Dla naszego dobra nie warto jednak czekać z jego złożeniem do osiągnięcia wieku emerytalnego. Wiele zakładów pracy jest likwidowanych, a więc zwlekanie ze złożeniem dokumentacji może utrudnić uzyskanie dokumentów i odnalezienie miejsca ich przechowywania. Zgodnie z ustawą o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, postępowanie w sprawach świadczeń wszczyna się na podstawie wniosku zainteresowanego, chyba że ustawa stanowi inaczej. Do wniosku w sprawie przyznania świadczeń powinny być dołączone dowody uzasadniające prawo do nich i ich wysokości, określone rozporządzeniem ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. To ubezpieczonych i płatników składek przepisy zobowiązują do przekazywania Zakładowi dokumentacji umożliwiającej ustalenie ich kapitału początkowego.
Zakład ustala zaś i wypłaca świadczenia na zasadach i w wysokości ustalonej przez Parlament.

STRONA GŁÓWNA GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kapitał początkowy. Sami musimy zadbać o swoją emeryturę! Dlaczego? - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski