Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań - jak tu się naprawdę żyje? [RAPORT]

Monika Kaczyńska, Maciej Roik
Na Winogradach średnia cena mieszkania to ok. 5,5 tys. zł za mkw.
Na Winogradach średnia cena mieszkania to ok. 5,5 tys. zł za mkw.
Większość poznaniaków lubi swoją dzielnicę. Co nie znaczy, że nie dostrzegają ich wad. Najczęściej narzekają na komunikację, brak miejsc do parkowania, rzadziej na kiepski dostęp do sklepów, służby zdrowia.

Wybierając miejsce, w którym chcemy mieszkać, bierzemy oczywiście pod uwagę te kryteria, ale kluczowe znaczenie oprócz nich ma zasobność portfela. Średnie ceny mieszkań w dzielnicach ocenianych stosunkowo wysoko, a więc na Grunwaldzie, Piątkowie i Winogradach, to około 5,5 tys. zł za mkw. Na Jeżycach i Wildzie średnio wystarczy o 500- 600 zł mniej. W Centrum znajdziemy nawet mieszkania już za 2,8 tys. zł za metr kw.

ZOBACZ TEŻ:
NA KTÓRYM Z POZNAŃSKICH OSIEDLI ŻYJE SIĘ NAJLEPIEJ - GŁOSUJEMY!

Jednak subiektywna ocena jakości życia nie musi iść w parze ze wskaźnikami obiektywnymi. Więcej linii komunikacji miejskiej, lepsze drogi czy szkoły nie oznaczają, że subiektywnie żyje nam się wygodniej. Bywa odwrotnie.

Rataje - 100-tysięczne miasto w mieście

- Przez lata bardzo wysoko było oceniane poznańskie lotnisko, choć sieć połączeń miało gorszą niż porty w innych dużych miastach - zwraca uwagę prof. Ryszard Cichocki. - Ale było wysoko oceniane, bo większość badanych nigdy nie latała.

My spytaliśmy mieszkańców poznańskich dzielnic o subiektywną ocenę jakości życia w ich miejscu zamieszkania.
Skupiliśmy się na tradycyjnych, największych skupiskach mieszkańców.

Rataje - 100-tysięczne miasto w mieście

Są zatem: Rataje (górny i dolny taras), Stare Miasto/Centrum (ograniczone ulicami: Solną, Królowej Jadwigi, Roosevelta oraz rzeką Wartą), Naramowice (wraz z osiedlem Władysława Łokietka), Piątkowo, Grunwald to obszar obejmujący zasięg działania trzech rad osiedli Grunwald Południe, Grunwald Północ i Stary Grunwald, co daje obszar od Osiedla Kopernika po Bukowską, pomiędzy ulicami Reymonta a Bułgarską.

Jeżyce - brakuje rekreacji

Łazarz, ciągnący się wzdłuż Głogowskiej od Bukowskiej do Palacza i położony za miedzą Górczyn potraktowaliśmy łącznie, wychodząc z założenia, że obecnie obie te dzielnice funkcjonalnie się zrosły, podobnie jak Wilda i Dębiec.

Łącznie potraktowaliśmy Stare i Nowe Winogrady. Z kolei oceniając jakość życia na Jeżycach braliśmy, choć w mniejszym stopniu, pod uwagę także Ogrody i Sołacz.

Stare Miasto - wszędzie blisko

Dzielnice oceniliśmy pod względem: komunikacji publicznej i indywidualnej, dostępności do oświaty, infrastruktury handlowej i opieki zdrowotnej oraz rekreacji i kultury. Te wyniki dają ogólną ocenę dzielnicy pod względem jakości życia.

Nie staraliśmy się robić naukowej analizy. Naszymi rozmówcami byli osiedlowi i miejscy radni, członkowie poznańskich stowarzyszeń, naukowcy zajmujący się poziomem życia w mieście, a także przedstawiciele policji. Całość pozwoliła na stworzenie obrazu Poznania, który pod względem jasnych i ciemnych stron okazał się bardzo urozmaicony.

Grunwald niejedną ma twarz

Jednym z kryteriów, które wzięliśmy pod uwagę, było bezpieczeństwo. Jak zapewnia policja, z nielicznymi wyjątkami, przestępczość rozkłada się proporcjonalnie w całym mieście. Jednak generalnie rzecz biorąc Poznań jest coraz bezpieczniejszy. Jak wynika z policyjnych statystyk, dwie rzeczy są jasne: najwięcej rozbojów jest na Starym Mieście, a włamań do samochodów na Starym Mieście i Jeżycach.

Łazarz, Górczyn - blisko szkoła, park już nie

Liczba kradzionych samochodów cały czas się zmniejsza. W 2012 roku skradziono 1877 pojazdów (o kilkadziesiąt mniej niż w 2011 r.). Najczęstsze miejsca kradzieży to duże osiedla na Ratajach czy Piątkowie, a także długie ulice, w tym m.in. Bukowska, Marcelińska czy Promienista.

Zmorą wciąż są włamania. Najczęściej złodzieje okradają auta. Szczęśliwie rzadziej zdarzają się włamania do mieszkań.

Winogrady - wszystko jest

Kolejne ważne kryterium to komunikacja, zarówno publiczna, jak i indywidualna. W przypadku wielu dzielnic to także pięta achillesowa. Pod tym względem najlepiej wypada Grunwald. Znacznie gorzej jest z wielkimi sypialniami. Dojazd w godzinach szczytu samochodem z Centrum na Rataje czy Piątkowo trwa nieraz ponad godzinę. Mniej czasu zajmuje dotarcie do domu korzystającym z komunikacji miejskiej.

Komunikacyjnym więzieniem są Naramowice. Nie dojeżdża tam tramwaj, a autobusy stoją wraz z samochodami w korkach.

Nasze raporty o innych dzielnicach:
Wilda - można żyć bez samochodu
Piątkowo - PST zazdrości cała Polska
Naramowice - komunikacyjny horror

Przeczytaj opinie ekspertów:
Prof. Cichocki: Jakość życia to nie tylko aktualny tramwaj i autobus
Paweł Sowa: Wydajemy ogromne pieniądze, a to nie daje efektu

NAJNOWSZE INFORMACJE Z POZNANIA I WIELKOPOLSKI: GLOSWIELKOPOLSKI.PL

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski