Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada A2 rok po otwarciu. Co drażni kierowców? [ZDJĘCIA]

Robert Domżał
Tak otwierano odcinek autostrady A2 w 2004 roku...
Tak otwierano odcinek autostrady A2 w 2004 roku... archiwum
Kierowcy korzystający z autostrady A2 są zadowoleni z zimowego utrzymania, ze standardu wyposażenia miejsc obsługi podróżnych oraz obsługi w punktach poboru opłat - wynika z ankiety jaką przeprowadziła spółka AW SA II wśród kierowców. A z czego są niezadowoleni? Z ceny. Od 1 stycznia będą jeszcze bardziej niezadowoleni,. ponieważ przejazd 50-cio kilometrowego odcinka podrożeje o złotówkę.

Minął właśnie pierwszy rok użytkowania 106 kilometrowego odcinka A2 między Nowym Tomyślem a Świeckiem. Od dziesięciu zaś lat jeździmy zmodernizowanym odcinkiem Konin - Września. Zaś dwadzieścia lat temu powstała spółka Autostrada Wielkopolska. Jest to znakomita okazja do podsumowania osiągnięć i niedociągnięć.

TAK BYŁO PRZED ROKIEM:
OTWARCIE A2 - MUZYKA I ŚWIATŁO

Tylko od grudnia 2012 roku do 30 października roku 2012 betonowym odcinkiem Nowy Tomyśl Świecko przejechały 4 mln pojazdów. Większość z nich czyli 60 procent to auta osobowe. Reszta oczywiście ciężarówki. Dla porównania przez ppo Lądek położony między Koninem a Września w ciągu 10 lat przejechało 55 mln pojazdów.

Na autostradzie A2 rzadziej niż na równoległej drodze krajowej nr 92 dochodzi do wypadków. Jest ich o 50 procent mniej.
Minusem jest jak twierdzą kierowcy cena.

- Za przejazd pierwszego odcinka kierowca auta osobowego płacił 10 zł - mówi Robert Nowak prezes zarządu spółki Autostrada Wielkopolska II. Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej cena przejazdu wzrosła do 11 złotych za 50-cio kilometrowy odcinek, ale stało się także wyłącznie z powodu podatku VAT. Po tej podwyżce do kasy spółki trafiało mniej pieniędzy niż przed nią. Obecnie kierowca płaci 14 zł. Mimo to jak zapewnia prezes Robert Nowak akcjonariusze nie zarobili na A2 jeszcze ani złotówki. Mało tego kredyty będą spłacane do roku 2017 - komercyjny oraz do roku 2018 z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Zgodnie jednak z planami spółka odłożyła pieniądze na rozbudowę, która odbędzie się w najbliższych trzech latach. Rozbudowany zostanie odcinek od Krzesin do Komornik o trzeci pas ruchu. Ponadto dwa dodatkowe pasy ruchu pojawią się w punkcie poboru opłat w Lądku.

- Konieczność rozbudowy ppo w Lądku wynika z tego że ruch jest tam bardzo nierównomiernie rozłożony. W piątki osiąga nawet 13 tysięcy pojazdów w jednym kierunku. I dlatego postanowiliśmy zwiększyć ilość pasów a co zatem idzie punktów poboru opłat - wyjaśnia Andrzej Lewandowicz, wice prezes spółki AW SAII.

Poszerzenie o trzeci pas ruchu jest niezbędne ponieważ natężenie ruchu w ciągu doby przekracza już 44 tysiące pojazdów a największe natężenie ruchu zanotowano 26 października i były to 62 tysiące pojazdów.

WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES [email protected]!

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski