Menu Region

Małe i duże szkolne rewolucje

Małe i duże szkolne rewolucje

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Prześlij Drukuj
Małe i duże szkolne rewolucje Małe i duże szkolne rewolucje

Coraz więcej młodych Dolnoślązaków uczy się w nowych, dobrze wyposażonych szkołach (© Fot. 123RF)

Fundusze Europejskie pomagają zmienić oblicze edukacji w województwie dolnośląskim.
Fundusze Europejskie dostępne w dolnośląskim programie regionalnym wykorzystywane są na te projekty edukacyjne, które dotyczą placówek pozostających w gestii samorządu. Są to nie tylko szkoły - od podstawowych, poprzez gimnazja, po szkoły ponadgimnazjalne - ale także przedszkola, ośrodki opiekuńczo-wychowawcze czy internaty.

Fundusze przeznacza się na budowę i modernizację siedzib tych placówek i na ich doposażenie.
Środki unijne inwestowane są także w infrastrukturę towarzyszącą - boiska i sale gimnastyczne, laboratoria, pracownie komputerowe, pomieszczenia warsztatowe, świetlice, stołówki, biblioteki czy czytelnie. We wszystkich tych działaniach pamięta się o potrzebach osób niepełnosprawnych, które dotąd, z racji licznych barier architektonicznych, były często zagrożone wykluczeniem edukacyjnym. Część środków w regionie przeznaczona jest także na rozwój szkolnictwa wyższego.

Na Dolnym Śląsku dofinansowanie uzyskało kilkadziesiąt projektów z zakresu edukacji, z najróżniejszych obszarów. Mamy nie tylko dużą różnorodność tematyczną, ale też finansową realizowanych przedsięwzięć, bo kwoty dofinansowania wahają się od kilkuset tysięcy do kilkudziesięciu milionów złotych

Centrum Nauk o Żywności i Żywieniu to jeden z przykładów na to, jak dolnośląskie uczelnie korzystają z Funduszy Europejskich. Projekt, którego realizacja kosztowała ponad 64,7 mln zł, otrzymał ponad 27,7 mln zł z budżetu unijnego. W centrum studiuje ponad 1,5 tys. osób, przeprowadzka do nowego gmachu odbyła się w listopadzie ubiegłego roku. Owocem tej inwestycji jest siedziba wyposażona w nowoczesny sprzęt badawczy, laboratoryjny i dydaktyczny. Otwarcie centrum zbiegło się z 60-leciem powstania tej uczelni. To był dla niej prawdziwy skok jakościowy po latach działania w przestarzałych i ciasnych pomieszczeniach rozproszonych w różnych budynkach.

Centrum Nauk o Żywności i Żywieniu Uniwersytetu Przyrodniczego znalazło się w pierwszej piątce samorządowych inwestycji w infrastrukturę uczelni wyższych, jeżeli brać pod uwagę wysokość dofinansowania. Największym pod względem budżetowym projektem jest budowa GEOCENTRUM Politechniki Wrocławskiej, które otrzymało ponad 45,5 mln z budżetu unijnego. Kolejnym dużym projektem jest nowy Ośrodek Badawczo-Naukowo-Dydaktyczny Akademii Medycznej. Z dofinansowania unijnego na budowę nowych budynków, modernizację czy doposażenie sal wykładowych czy laboratoriów skorzystały też inne dolnośląskie uczelnie, jak wrocławska Akademia Wychowania Fizycznego, Uniwersytet Ekonomiczny, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze czy ASP we Wrocławiu.

Z kolei przykładem kompleksowego projektu z obszaru kształcenia zawodowego w regionie jest modernizacja centrów kształcenia w województwie. Ten wart ponad 67,3 mln zł projekt otrzymał dofinansowanie w wysokości ponad 45,6 mln zł. Został on uroczyście zainaugurowany dopiero we wrześniu tego roku, na efekty przyjdzie nam zatem jeszcze poczekać. Twórcy projektu planują stworzenie branżowych centrów kształcenia w siedmiu branżach i dziewięciu powiatach. Branże to mechaniczna, samochodowa, elektroenergetyczna, mechatroniczno-elektroniczna, informatyczna, budowlana i turystyczna. Kolejnym elementem finansowanym z budżetu projektu jest zakup nowoczesnego sprzętu, który ma być wykorzystywany podczas zajęć praktycznych. Kluczem do sukcesu jest to, że uczniowie będą już w szkole mieli styczność z najnowocześniejszym sprzętem, a tym samym staną się cennym nabytkiem dla potencjalnych pracodawców.

Modernizacja centrów kształcenia zawodowego to największy z samorządowych projektów w infrastrukturę edukacyjną na Dolnym Śląsku. Otwiera on jednak bardzo długą listę inwestycji w szkoły, laboratoria, pracownie, biblioteki czy sale gimnastyczne w dolnośląskich szkołach. Jednym z ciekawszych przedsięwzięć jest zakończony w ubiegłym roku projekt "Pracownia przyrodnicza w każdej gminie", który otrzymał ponad 16 mln zł dofinansowania unijnego. Zakupiono 118 pracowni przyrodniczych, dzięki którym dzieci z klas IV-VI szkół podstawowych mogą przeprowadzać ciekawe eksperymenty przyrodnicze.

Miliony złotych z Funduszy Europejskich sfinansowały budowę, rozbudowę lub modernizację szkół w Krośnicach, Wiązowie, Jeleniej Górze, Tomisławiu czy Skoroszowicach. A to dopiero początek długiej listy gmin, które wykorzystały unijne środki na poprawę jakości infrastruktury szkolnej.

Takie działania mają ogromny wpływ na sam proces uczenia się. Przestronne i kolorowe klasy, odnowione lub nowe budynki wpływają znacząco na klimat w samej szkole. W nowoczesnym wnętrzu dzieci i młodzież uczą się chętniej. Dzięki realizacji tych projektów zacieramy także różnice w warunkach, w jakich uczą się dzieci z małych miejscowości i dużych miast.

Projekt realizowany w ramach konkursu dotacji organizowanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
Reklama
 

Komentarze

Aby komentować ten artykuł, musisz być zalogowany.

Zaloguj lub zarejestruj się
Reklama
Reklama