Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z urzędem skarbowym przez internet

Milena Kochanowska
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska
Jak bezpiecznie i prawidłowo, a jednocześnie wygodnie, kontaktować się z urzędem skarbowym przez internet wyjaśnia Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu. To warto wiedzieć!

Jestem przedsiębiorcą, muszę składać deklaracje VAT-7. Czy mogę przekazywać je drogą elektroniczną?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Tak. Od 1 października br. ministerstwo finansów umożliwiło nam składanie deklaracji VAT-7, VAT-7K, VAT-7D nawet bez konieczności posiadania tak zwanego kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Mam firmę. Czy pełnomocnik może w moim imieniu składać elektronicznie deklaracje?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Tak. Musi jednak wcześniej złożyć w pana urzędzie skarbowym pełnomocnictwo UPL-1. Deklaracje nie mogą być jednak składane elektronicznie przez pełnomocnika, jeśli nie ma on bezpiecznego podpisu elektronicznego.

Muszę skorygować deklarację podatkową. Czy mogę to zrobić elektronicznie?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Korekty deklaracji można składać elektronicznie wyłącznie za okresy rozliczeniowe, za które dostępne są odpowiednie, obowiązujące w okresie, za który składana jest deklaracja, formularze na stronie ministerstwa finansów. Drogą elektroniczną można również przesyłać korekty niektórych deklaracji podatkowych z podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Czy wysyłając elektronicznie deklaracje dostanę potwierdzenie wysłania?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Potwierdzeniem złożenia elektronicznej deklaracji, zeznania lub wniosku, jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru, tzw. UPO. Podatnik po wysłaniu wypełnionego formularza otrzymuje automatycznie z systemu e-Deklaracje numer referencyjny, który służy do sprawdzenia co dzieje się z naszym dokumentem. Jeżeli otrzyma on status 200 - "Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO" należy z systemu e-Deklaracje pobrać UPO. Sam numer referencyjny nie świadczy o przesłaniu elektronicznego dokumentu do urzędu skarbowego.

Czy wysłanie wniosku przez portal ePUAP musi być podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Nie. Każdy podanie wniesione za pośrednictwem ePUAP może być też podpisane Profilem Zaufanym. Zakładając konto na ePUAP możemy złożyć wniosek o nadanie takiego profilu, do którego nie jest wymagany podpis elektroniczny. W ciągu 14 dni od złożenia wniosku musimy z dowodem osobistym lub paszportem wybrać się do jednego z punktów potwierdzających, czyli na przykład do urzędu skarbowego lub ZUS-u, by potwierdzić Profil Zaufany.

Na jakiej stronie trzeba wypełnić deklarację podatkową bez elektronicznego bezpiecznego podpisu?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Interaktywne formularze, za pomocą których możemy wypełnić i wysłać deklaracje: PIT-16A i PIT-19A, PCC-3, VAT-7, VAT-7K, VAT-7D, zeznania PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 i PIT-39 oraz wniosek PIT-16, PIT-16Z, pobierzemy ze strony ministerstwa finansów lub strony e-deklaracje.gov.pl, z zakładki "Formularze".

Czy mogę wysłać PIT w e-mailu, w formie załącznika?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Deklaracje elektroniczne PIT wysyła się w postaci pliku XML. Do przygotowania i wysyłki elektronicznej deklaracji, zeznania lub wniosku należy wykorzystać interaktywny formularz albo specjalnie przygotowaną aplikacją e-Deklaracje Desktop. Przesyłanie formularzy w formie załącznika e-maila jest nieprawidłowe i nie jest akceptowane przez urzędy skarbowe.

Słyszałem, że można elektronicznie potwierdzić numer VAT swoich partnerów z Unii Europejskiej?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Wniosek o potwierdzenie, czy kontrahent za granicą jest zarejestrowany jako prowadzący handel wewnątrzwspólnotowy, można też wysłać pocztą elektroniczną pod adres: [email protected]. 

Czy przesłanie deklaracji elektronicznie jest odpłatne?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Nie. Przesyłanie to jest bezpłatne.

Czy mogę wydrukować lub zapisać elektroniczną wersję zeznania podatkowego?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Formularze, deklaracje oraz UPO można zapisać, niezależnie od aplikacji, korzystając z opcji Adobe Readera. Należy uruchomić pasek readera, wcisnąć klawisz F8 na otwartym oknie zawierającym formularz. Następnie wybrać ikonę dyskietki i zapisać plik w dowolnym miejscu.

Czy pełnomocnictwo UPL-1 dotyczy tylko upoważnień do składania zeznań bez podpisu kwalifikowanego?
Małgorzata Spychała-Szuszczyńska: Nie. Od początku 2011 roku pełnomocnictwa UPL-1 (do podpisywania deklaracji składanej elektronicznie) oraz zawiadomienia o odwołaniu pełnomocnictwa OPL-1 mają wyłączne zastosowanie do deklaracji składanych w formie elektronicznej z podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

STRONA GŁÓWNA GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski