Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jest pięć wariantów przebudowy ronda Rataje w Poznaniu. Wybierz najlepszy!

Katarzyna Fertsch
Dzisiaj samochody, tramwaje i rowerzyści jeżdżą po powierzchni ronda
Dzisiaj samochody, tramwaje i rowerzyści jeżdżą po powierzchni ronda archiwum
Tramwaj pod ziemią, a samochody górą? A może odwrotnie? I co z pieszymi i rowerzystami? Wariantów jest pięć. Najtańszy ma pochłonąć 95 mln, najdroższy - 167 mln zł. Mowa o pomysłach na przebudowę poznańskiego ronda Rataje.

Dzisiaj zarówno tramwaje, jak i autobusy, samochody i rowerzyści jeżdżą po ziemi. Nad powierzchnią znajdują się również chodniki dla pieszych. Ma się to jednak zmienić. Obecnie drogowcy rozpoczęli konsultacje społeczne (wyrazić opinię możesz tutaj). Poznaniacy do 23 listopada mogą się wypowiedzieć, który wariant najbardziej przypadł im do gustu.

- Pierwszy zakłada, że tramwaje i samochody będą jeździły tak, jak dzisiaj. Natomiast piesi i rowerzyści korzystaliby z podziemnych przejść pod rondem - wyjaśnia Dorota Wesołowska z Zarządu Dróg Miejskich. - Ponadto w ramach rozbudowy powstaną buspasy oraz torowisko przystosowane dla zarówno autobusów, jak i tramwajów.

Realizacja tego wariantu miałaby pochłonąć około 95 mln zł.Zdecydowanie więcej, bo około 140 mln zł, może pochłonąć realizacja drugiej koncepcji. Zakłada, że na powierzchni ronda zostaną tylko samochody. Natomiast tramwaje, piesi i rowerzyści "zeszliby" pod ziemię.

Jest też możliwość (wariant trzeci), że pod ziemią będą jeździły samochody. Co ciekawe, ruch, podobnie jak dzisiaj, ma być okrężny. Oznacza to, że pod ziemią powstanie dla samochodów rondo. Ta opcja może pochłonąć 160 mln zł.

Wariant czwarty jest bardzo podobny do pierwszego. Z tą różnicą, że autobusy mają jeździć po torowisku i drogowcy nie będą wyznaczać dla nich buspasów. Wewnątrz ronda ma powstać duży przystanek tramwajowy. Realizacja tego projektu pochłonie około 97 mln zł.

Ostatnia koncepcja jest najdroższa. Ma kosztować aż 167 mln zł. To połączenie elementów z kilku poprzednich wariantów.

- Wariant piąty zakłada, że tramwaje, piesi i rowerzyści zostaną na ziemi. A samochody będą jeździły pod ziemią - wyjaśnia Dorota Wesołowska. W tym wariancie tramwaje i autobusy mają się dzielić torowiskiem.

Każdy z wariantów zakłada dodatkowo budowę ekranów akustycznych oraz użycie cichej nawierzchni. Gdy wariant zostanie wybrany (duży wpływ na decyzję mają opinie mieszkańców), na jego podstawie będzie można przystąpić do przygotowania projektu. Sama przebudowa ronda Rataje ruszy jednak dopiero, gdy w miejskiej kasie znajdą się na to pieniądze. Przebudowa ronda jest konieczna, ponieważ w jego rejonie planowana jest budowa galerii handlowej.

- Najlepsze są warianty nr 4 i 5, ze względu na wspólne przystanki tramwajowo-autobusowe. Przesiadając się pasażerowie nie musieliby biegać po rondzie, tak jak dzisiaj - uważa Adam Pawlik, radny Poznania. - Z tych dwóch lepszy jest piąty, ze względu na to, że samochody "zrzuca" pod ziemię. Byłoby wtedy ciszej i bezpieczniej. Ale w dobie kryzysu, optymalny wydaje się jednak wariant czwarty.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Jest pięć wariantów przebudowy ronda Rataje w Poznaniu. Wybierz najlepszy! - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski