Jest pięć wariantów przebudowy ronda Rataje w Poznaniu....

    Jest pięć wariantów przebudowy ronda Rataje w Poznaniu. Wybierz najlepszy!

    Katarzyna Fertsch

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Dzisiaj samochody, tramwaje i rowerzyści jeżdżą po powierzchni ronda

    Dzisiaj samochody, tramwaje i rowerzyści jeżdżą po powierzchni ronda ©archiwum

    Tramwaj pod ziemią, a samochody górą? A może odwrotnie? I co z pieszymi i rowerzystami? Wariantów jest pięć. Najtańszy ma pochłonąć 95 mln, najdroższy - 167 mln zł. Mowa o pomysłach na przebudowę poznańskiego ronda Rataje.
    Dzisiaj samochody, tramwaje i rowerzyści jeżdżą po powierzchni ronda

    Dzisiaj samochody, tramwaje i rowerzyści jeżdżą po powierzchni ronda ©archiwum

    Dzisiaj zarówno tramwaje, jak i autobusy, samochody i rowerzyści jeżdżą po ziemi. Nad powierzchnią znajdują się również chodniki dla pieszych. Ma się to jednak zmienić. Obecnie drogowcy rozpoczęli konsultacje społeczne (wyrazić opinię możesz tutaj). Poznaniacy do 23 listopada mogą się wypowiedzieć, który wariant najbardziej przypadł im do gustu.

    - Pierwszy zakłada, że tramwaje i samochody będą jeździły tak, jak dzisiaj.
    Natomiast piesi i rowerzyści korzystaliby z podziemnych przejść pod rondem - wyjaśnia Dorota Wesołowska z Zarządu Dróg Miejskich. - Ponadto w ramach rozbudowy powstaną buspasy oraz torowisko przystosowane dla zarówno autobusów, jak i tramwajów.

    Realizacja tego wariantu miałaby pochłonąć około 95 mln zł. Zdecydowanie więcej, bo około 140 mln zł, może pochłonąć realizacja drugiej koncepcji. Zakłada, że na powierzchni ronda zostaną tylko samochody. Natomiast tramwaje, piesi i rowerzyści "zeszliby" pod ziemię.

    Jest też możliwość (wariant trzeci), że pod ziemią będą jeździły samochody. Co ciekawe, ruch, podobnie jak dzisiaj, ma być okrężny. Oznacza to, że pod ziemią powstanie dla samochodów rondo. Ta opcja może pochłonąć 160 mln zł.

    Wariant czwarty jest bardzo podobny do pierwszego. Z tą różnicą, że autobusy mają jeździć po torowisku i drogowcy nie będą wyznaczać dla nich buspasów. Wewnątrz ronda ma powstać duży przystanek tramwajowy. Realizacja tego projektu pochłonie około 97 mln zł.

    Ostatnia koncepcja jest najdroższa. Ma kosztować aż 167 mln zł. To połączenie elementów z kilku poprzednich wariantów.

    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (28)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rondo Rataje.

      Rafaello (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 11

      Ja uważam, że samochody powinny zostać na obniżonej powierzchni ,tramwaje wjechać pod ziemię,piesi i rowerzyści powinni mieć kładki lekko nad ulicami. Rondo powinno się zmienić w potęzną krzyżówkę...rozwiń całość

      Ja uważam, że samochody powinny zostać na obniżonej powierzchni ,tramwaje wjechać pod ziemię,piesi i rowerzyści powinni mieć kładki lekko nad ulicami. Rondo powinno się zmienić w potęzną krzyżówkę z 3-4 pasami tylko na wprost i wcześniejszym zjazdem w prawo natomiast skręt w lewo powinien odbywać się na podwyższonych -(nie wiem jak to nazwać ) wiszących antresolach. Wtedy nie byłoby wypadków. I oczywiście rzadnej zabudowy pod krzyzówką typu garaże czy sklepy.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Komunikacja miejska pod ziemią

      poznaniak od trzech lat (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 14

      Witam,

      uważam że jedyne i słuszne rozwiązanie to wprowadzenie komunikacji miejskiej pod ziemię. Już teraz wiadomo,że Rondo Rataje jest zakorkowane w godzinach szczytu - zarówno rano, w południe...rozwiń całość

      Witam,

      uważam że jedyne i słuszne rozwiązanie to wprowadzenie komunikacji miejskiej pod ziemię. Już teraz wiadomo,że Rondo Rataje jest zakorkowane w godzinach szczytu - zarówno rano, w południe jak i wieczorem. To samo ze Śródką.
      Moim zdaniem wprowadzenie tramwaju pod ronda i również autobusy na szynach bedą światnym rozwiązaniem dla całego Poznania.
      W dzisiejszych czasach buduje się nalbo nad powierzchnią,albo pod bo w miatach na powierzchni brakuje przestrzeni.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      koszmarne 5 pomysłów na zmarnowanie pieniędzy poznaniaków

      Włodzimierz Nowak, My-Poznaniacy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 18 / 15

      Zapewne wszyscy uznają, że najlepszy jest wariant 5. Po czym z żalem zostanie stwierdzone "że nas na niego nie stać". A tymczasem nie ma żadnego uzasadnienia, żeby po redukcji kolizji samochodowej,...rozwiń całość

      Zapewne wszyscy uznają, że najlepszy jest wariant 5. Po czym z żalem zostanie stwierdzone "że nas na niego nie stać". A tymczasem nie ma żadnego uzasadnienia, żeby po redukcji kolizji samochodowej, tramwajowej i pieszej (czyli znacznym przyspieszeniu ruchu samochodowego) jeszcze projektować 4 pasmowe rondo. A każdy metr kwadratowy tunelu to przecież tysiące PLN! Nie przeanalizowano w ogóle bardziej oszczędnej wersji. A jest i duża możliwość, że dałoby się obecną przepustowość uzyskałoby się przy redukcji podziemnych konstrukcji przy rondzie 2 pasmowym i odrębnych podziemnych prawoskrętach.

      Według prezydenta Kruszyńskiego w całej inwestycji chodzi o to, żeby uzyskać 1,5 min oszczędności na przejeździe tramwaju. I nie było niestety odpowiedzi na naszą argumentację, że ten czas można uzyskać bez zwiększania przepustowości ruchu samochodów (temu służy usuwanie pieszych samochodom spod kół i poszerzanie ronda do 4 pasów) DUŻO TANIEJ. Że można przebudować owszem tarczę ronda w elipsę, zbudować przystanek centralny, wprowadzić na rondo autobusy (pełna integracja), inaczej prowadzić torowisko, pozostawić pieszych i samochody na powierzchni i 3 pasy wokół ronda. Koszt? Trudno oszacować, ale poniżej z pewnością 50 mln, korzyść dla tramwajów i pieszych ta sama. Ale chyba jednak nie o tramwaje chodzi...

      Prezydent Kruszyński obiecał nam podczas rozpoczęcia cyklu spotkań dotyczących usprawnień transportu publicznego w mieście w lutym, że będzie konsultował z nami projekty, my będziemy je i nasze opnie umieszczali na naszych stronach internetowych (stowarzyszeń My-Poznaniacy i Inwestycje dla Poznania). Rondo Rataje weszło w fazy analiz w marcu. Od tego czasu przypominaliśmy prezydentowi wielokrotnie jego obietnicę i czekaliśmy. Widzę te projekty pierwszy raz na oczy teraz i widzę "powtórkę z rozrywki" z projektu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego autorstwa ZDM. Teraz już nie mam wątpliwości - w Poznaniu lepiej nie próbować szukać kompetencji projektowych, a projekty usprawnień transportu zbiorowego zlecać mistrzom świata, Szwajcarom. Natomiast ZDM nie powinien mieć żadnych kompetencji planowania transportu w mieście, a Inżyniera Ruchu z zespołem trzeba służbowo podporządkować ZTM.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Nowe rondo

      Maciej (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 19

      Uważam ,że wprowadzenie komunikacji pod ziemie jest dobrym pomysłem ponieważ w dalszej perspektywie można by na całym odcinku od Starołęki do Śródki schować tramwaj pod ziemię tak jak na Franowie,...rozwiń całość

      Uważam ,że wprowadzenie komunikacji pod ziemie jest dobrym pomysłem ponieważ w dalszej perspektywie można by na całym odcinku od Starołęki do Śródki schować tramwaj pod ziemię tak jak na Franowie, a pozyskane miejsce po torowisku przeznaczyć na dodatkowe pasy ruchu dla samochodów lub autobusów.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      centrum handlowe

      ania (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 20

      przebudowa powinna być ale nie przez nastepne centrum handlowe... po co ono !!??

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      koniczynka

      daniel (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 20

      Tam powinno być skrzyżowanie bezkolizyjne (taki węzeł tzw "koniczynka" ) Miejsce na to jest

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czy pakowanie wszystkich samochodów pod ziemie to dobry pomysł?

      Poznaniak (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 21 / 23

      Można by rozdzielić, aby tramwaje były pod ziemią oraz samochody które skręcają np z Krzywoustego w Zamenhoffa. Ci co jadą na wprost jechaliby górą. Trzeba wybrać optymalny pomysł, aby po...rozwiń całość

      Można by rozdzielić, aby tramwaje były pod ziemią oraz samochody które skręcają np z Krzywoustego w Zamenhoffa. Ci co jadą na wprost jechaliby górą. Trzeba wybrać optymalny pomysł, aby po wybudowaniu Łaciny nie zostać z podobnym problemem co teraz, bo samochodów przybędzie, a podziemne rondo się nie rozciągnie. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Po co te ekrany..

      Poznaniak (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 23 / 27

      Wywalić je z wszystkich propozycji, będzie taniej. Ostatnio mamy wysyp tego nawet w miejscach, gdzie dookoła las rośnie.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wersje ronda

      kierowiec (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 25 / 21

      Rodzaj skrzyżowania, przelotowość to tematy jakie winni rozwiązać specjaliści od inżynierii ruchu.To czy w poznaniu korzysta się z fachowców a nie z przebierańców należy do oddzielnej dyskusji.Są...rozwiń całość

      Rodzaj skrzyżowania, przelotowość to tematy jakie winni rozwiązać specjaliści od inżynierii ruchu.To czy w poznaniu korzysta się z fachowców a nie z przebierańców należy do oddzielnej dyskusji.Są jeszcze w Polsce fachowcy w tej dziedzinie.Podstawowy problem miasta to kiedy skończy się przejazd tzw.tranzytu przez centrum miasta i osiedla mieszkaniowe w tym przypadku Rataje.Po rozwiązaniu tego problemu zmiana rodzaju ruchu,natęzenia i kierunków pozwoli obrać właściwe rozwiązanie.Poddanie pod wybór mieszkańcą rodzaju ronda to pozoracja współrządzenia miastem. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Ekrany?!

      AK (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 28 / 17

      A na jaką cholerę w mieście budować ekrany wokół rond?! Może Rondo Kaponiera także otoczyć ekranami, a może jeszcze zadaszyć? Jeśli wokół każdej remontowanej ulicy w Poznaniu mają stać ohydne...rozwiń całość

      A na jaką cholerę w mieście budować ekrany wokół rond?! Może Rondo Kaponiera także otoczyć ekranami, a może jeszcze zadaszyć? Jeśli wokół każdej remontowanej ulicy w Poznaniu mają stać ohydne ściany, to już lepiej poprowadzić ruch pod ziemię, bo jak tak dalej by szło, to Poznań by wyglądał jak miasta w Strefie Gazy (tylko co turyści by mówili? "Patrz Jacques! Oddzielają murami emigranckie getta... jak u nas":)zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo