Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Škoda kupi Modertrans? Negocjacje trwają [ZDJĘCIA]

Katarzyna Fertsch
Ponad 20 tramwajów zmodernizowała dla poznańskiego MPK spółka Modertrans. Zbudowała również 12 Moderusów Beta z częściowo niską podłogą. To Modertrans przerabiał również tramwaje, które MPK kupiło w niemieckim Düsseldorfie. Dostosowywał je do polskich wymogów prawnych. Spółka-córka MPK zbudował też trzy kolejki, które dzisiaj kursują po Nowym Zoo. W maju roku 2010 pracownicy świętowali wyjazd setnego tramwaju
Ponad 20 tramwajów zmodernizowała dla poznańskiego MPK spółka Modertrans. Zbudowała również 12 Moderusów Beta z częściowo niską podłogą. To Modertrans przerabiał również tramwaje, które MPK kupiło w niemieckim Düsseldorfie. Dostosowywał je do polskich wymogów prawnych. Spółka-córka MPK zbudował też trzy kolejki, które dzisiaj kursują po Nowym Zoo. W maju roku 2010 pracownicy świętowali wyjazd setnego tramwaju archiwum
Dwie firmy są zainteresowane kupnem Modertransu. Z informacji "Głosu" wynika, że największe szanse na jego przejęcie ma spółka Škoda. Wkrótce rozpoczną się negocjacje. Ile MPK może zarobić na tej transakcji? Dzisiaj trudno przewidzieć.

Do sprzedania jest prawie 19 tys. udziałów. Każdy o wartości nominalnej tysiąca złotych. Wiadomo jednak, że wartość rynkowa spółki jest zdecydowanie wyższa. Modertrans posiada w Biskupicach tereny z halami produkcyjnymi, sprzęt oraz wiele innowacyjnych projektów, które stworzyli inżynierowie.

- Przedmiotem negocjacji z potencjalnymi nabywcami będzie nie tylko cena, ale również program rozwoju spółki - wyjaśnia Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych w MPK.

Chodzi o to, by nowy właściciel dokończył rozpoczęte przez Modertrans inwestycje, zadbał o prawa obecnych pracowników oraz wsparł spółkę finansowo.

- Modertrans nie przynosi strat, ale też nie wypracowuje wystarczającego zysku. Dlatego nie ma pieniędzy na przykład na budowę prototypów i na ich przebadanie - mówi Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania. - A pieniądze są potrzebne, żeby mógł się rozwijać i konkurować na rynku z potężnymi rywalami.

Z tego powodu w kwietniu miasto zgodziło się na sprzedaż spółki. Prezydent Kruszyński liczył jednak, że przed transakcją firma Modertrans zdobędzie dwa duże kontrakty: na dostawę 15 tramwajów do Olsztyna oraz 45 do Warszawy. Gdyby udało się wygrać te przetargi, wartość spółki zdecydowanie by wzrosła. Dużo silniejsza byłaby też jej pozycja na rynku. Po krótkotrwałej batalii Modertrans poległ. Najpierw w Olsztynie, gdzie wystartował wspólnie z Newagiem, a następnie w Warszawie (tu gwarancji udzieliła mu białoruska firma Belkommunmash). Sam nie mógł starać się o kontrakty, ponieważ nie posiadał wymaganego doświadczenia. Natomiast Modertrans ma ambicje - i to zasadne - nie tylko remontować stare, zniszczone tramwaje, ale przede wszystkim produkować nowe pojazdy. Na brak zamówień spółka nie narzeka. Do końca roku ma co robić. Jednak bez pieniędzy i to potężnych nie ma szans na wywalczenie silnej pozycji na rynku.

- A samorządowi jest trudno inwestować w takie ryzykowane projekty, w firmę, która powinna ostro konkurować z innymi - uważa Mirosław Kruszyński. - Dlatego trzeba było poszukać innego rozwiązania.

Zdaniem Tomasza Lewandowskiego, przewodniczącego komisji gospodarki komunalnej i polityki mieszkaniowej Rady Miasta, jeżeli firma nie osiąga zadowalających dochodów i jest kupiec, to nie trzeba się zastanawiać tylko sprzedawać.

Do kupienia jest 100 procent udziałów spółki. 75,92 proc. należy do MPK Poznań, a 24,08 do Zakładu Naprawy Autobusów, który jest także własnością miasta.

Ale jest jeszcze jeden powód sprzedaży. Równie istotny, jak zapewnienie możliwości dalszego rozwoju spółce.

- MPK jest żywotnie zainteresowane przypływem pieniędzy, które potrzebuje na inwestycje. Przede wszystkim na zajezdnię tramwajową na Franowie - twierdzi Mirosław Kruszyński.

Firma buduje i modernizuje

Ponad 20 tramwajów zmodernizowała dla poznańskiego MPK spółka Modertrans. Zbudowała również 12 Moderusów Beta z częściowo niską podłogą. To Modertrans przerabiał również tramwaje, które MPK kupiło w niemieckim Düsseldorfie. Dostosowywał je do polskich wymogów prawnych. Spółka-córka MPK zbudował też trzy kolejki, które dzisiaj kursują po Nowym Zoo. Ale nie tylko dla Poznania pracowała firma Modertrans. Modernizowane przez niego tramwaje jeżdżą dzisiaj w innych miastach: Gdańsku, Wrocławiu, Łodzi i Szczecinie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski