Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznańskie lotnisko zawiesi loty na czas najtrudniejszego etapu modernizacji drogi startowej

RED
Od 1 września prace dotyczące przebudowy drogi startowej poznańskiego lotniska zostały zintensyfikowane. Zgodnie z realizowanym harmonogramem, od wczoraj, nie odbywają się loty nocne w godzinach od 1:00 do 5:45, a 21 września rozpocznie się kluczowy etap inwestycji, wymagający pełnego zawieszenia operacji lotniczych.

Minione trzynaście lat było dla poznańskiego lotniska okresem intensywnego rozwoju związanego z wieloletnim programem rozbudowy Ławicy. W latach 2010-2013 przebudowany został terminal pasażerski, płaszczyzny postojowe samolotów oraz równoległa droga kołowania.

Najistotniejszym jednak elementem niezbędnym do utrzymania prawidłowego funkcjonowania lotniska, jest droga startowa. Użytkowanie jej trwa nieprzerwanie już od kilkudziesięciu lat, a gruntownym pracom modernizacyjnym poddawana była ostatni raz w 2001 roku.

Prace rozpoczęły się 30 kwietnia tego roku i trwać będą nieprzerwanie do 31 października. Modernizacji drogi startowej ma na celu poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu realizacji operacji lotniczych, a bezpośrednie korzyści odczują zarówno pasażerowie jak i linie lotnicze. Projekt ten uzyskał współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W ramach prowadzonej przebudowy drogi startowej zaprojektowane zostało jej pogrubienie (wynoszące od 20 do 50 cm) umożliwiające korektę profilu podłużnego oraz poprzecznego. Pracom nawierzchniowym towarzyszą prace związane z wymianą całego systemu odwodnienia drogi startowej (obecny jest zdegradowany i nieszczelny) oraz wymiana i rozbudowa systemu oświetlenia.

Dodatkowo dla podniesienia bezpieczeństwa operacji lotniczych na poznańskim lotnisku zostanie zamontowany system wczesnego ostrzegania o oblodzeniu powierzchni tzw. ICE ALERT.

Wszystkie działania zaprojektowane w ramach inwestycji muszą być realizowane równocześnie w danym odcinku prac. Żadna z inwestycji modernizacji drogi startowej realizowanych w Polsce (Bydgoszcz, Rzeszów, Gdańsk, Warszawa) czy też zbliżonych projektów realizowanych w Europie nie była realizowana w podobnym zakresie. Inne lotniska przeprowadzają ograniczony zakres modernizacji (np. tylko nawierzchnia), ewentualnie decydując się na wzmocnienie podbudowy, realizują rozbiórkę istniejącej nawierzchni i położenie w jej miejsce nowej na krótkich odcinkach. Pod tym względem inwestycja prowadzona na poznańskiej Ławicy jest najtrudniejszym i najciekawszym zadaniem inwestycyjnym realizowanym na polskich lotniskach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski