Żołnierze Powstania Warszawskiego w labiryncie podziemnego miasta

W 1. odcinku "Tajemnic Państwa Podziemnego" rekonstruujemy koszmarny świat warszawskich kanałów oraz badamy techniki, których używali powstańcy, by przetrwać pod ziemią. Obejrzyj go lub przejdź do pełnego wydania Powstania Warszawskiego.

Obejrzyj wszystkie odcinki
Zwiń
Obejrzyj wideo
Opony zimowe albo 500 złotych mandatu! Posłowie forsują nowe...

Opony zimowe albo 500 złotych mandatu! Posłowie forsują nowe prawo

PILAR

Głos Wielkopolski

Aktualizacja:

Głos Wielkopolski

Opony zimowe już w tym roku mogą stać się obowiązkiem na naszych drogach
1/7
przejdź do galerii

Opony zimowe już w tym roku mogą stać się obowiązkiem na naszych drogach ©Fot. Janusz Wójtowicz

Opony zimowe już w tym roku mogą stać się obowiązkiem na naszych drogach. Parlamentarzyści forsują pomysł, aby w czasie od 1 listopada do 31 marca wprowadzić nakaz używania tego typu opon. Za ich brak mogą grozić surowe mandaty w wysokości nawet 500 zł. Wszystko po to, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach. Tylko czy w naszym klimacie jest to trafiony pomysł?
- Wymiana opon na zimowe to konieczność, której zresztą przestrzega większość polskich kierowców. Jednak zimy w naszym kraju są nieprzewidywalne, narzucony przez ustawodawcę sztywny termin może okazywać się zbyt wczesnym lub zbyt późnym - mówi Witold Rogowski, ekspert ogólnopolskiej sieci motoryzacyjnej ProfiAuto.pl.

Zalety opon zimowych na śliskiej i pokrytej śniegiem nawierzchni są znane. Skracają one znacznie drogę hamowania i sprawiają, że samochód o wiele lepiej trzyma się drogi niż na ogumieniu letnim albo całorocznym.

- Pomysł jest jak najbardziej dobry, bo poprawia bezpieczeństwo na drogach - uważa Józef Klimczewski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.

Na śliskiej nawierzchni auto na letnich oponach jadąc z prędkością 50 km/h potrzebuje ponad 60 metrów, aby się zatrzymać. W przypadku zimówek dystans ten skraca się nawet o połowę. Problem w tym, że polskie zimy są zmienne. Czasem śniegu i srogich mrozów nie ma nawet pod koniec grudnia, a czasem śnieg potrafi spaść i w kwietniu.

- Zawsze zmieniam opony. Uważam, że powinno się to robić nie tylko ze względu na swoje bezpieczeństwo, ale też innych. Jednak nie powinno być to uzależnione od konkretnej daty, a warunków pogodowych. Na pewno trudniej zapisać coś takiego w prawie, ale takie sztywne ramy nie mają sensu. Jazda na zimówkach po suchej nawierzchni też nie jest do końca dobra - uważa Bartosz Bogucki, kierowca z Poznania.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano



Jego odczucia potwierdzają eksperci. Zimowe opony wykonane są z takiej mieszanki gumy, która przy temperaturze powyżej 10 stopni Celsjusza zaczyna się bardzo szybko zużywać, bo staję się miękka.

- Jeżdżenie na letnich oponach zimą uważam za zbrodnię. To jest niedopuszczalne i niebezpieczne. Nie jeździmy już syrenkami i polonezami. Przy tak dynamicznych samochodach, jakie mamy, opony zimowe powinny być obowiązkowe - nie pozostawia złudzeń Stanisław Keck, wiceprezes Automobilklubu Wielkopolski i dostrzega kolejny problem: - Policja powinna sprawdzać nie tylko, czy opona ma charakterystyczną śnieżynkę, ale też jej stan - dodaje Stanisław Keck.

Już teraz zza zachodniej granicy trafiają do nas sterty mniej lub bardziej zużytych opon zimowych. Chcąc zaoszczędzić i nie płacić mandatów, wiele osób z pewnością skorzystałoby z takich promocyjnych ofert. Tylko, że zimówka w miarę zużywania bieżnika traci swoje właściwości potrzebne na śniegu. Zmniejsza się charakterystyczny duży klocek bieżnika, dzięki któremu samochód może złapać twarde podłoże.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? m.pilarczyk@glos.com

Komentarze (33)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Zimówki

Miklus (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 27 / 18

Wytwórnie opon szukają sposobu na poprawienie zbytu. Tłumaczenie, że na dwóch kompletach jeździ się podwójnie dłużej jest do doopy, bo opona tak czy tak się starzeje. A może by tak oprócz letnich i...rozwiń całość

Wytwórnie opon szukają sposobu na poprawienie zbytu. Tłumaczenie, że na dwóch kompletach jeździ się podwójnie dłużej jest do doopy, bo opona tak czy tak się starzeje. A może by tak oprócz letnich i zimowych wprowadzić wiosenne i jesienne? Kasa zapewniona. Idiotów popierających nie braknie.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
a po co to

Jarek (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 29 / 15

a po co to zaraz karać, niech firmy ubezpieczeniowe nie wypłacają kasy za brak odpowiedniego ogumienia i wina tego co ma zle opony . Proste i wszyscy sie nauczą a karać mandatami to zobaczycie co...rozwiń całość

a po co to zaraz karać, niech firmy ubezpieczeniowe nie wypłacają kasy za brak odpowiedniego ogumienia i wina tego co ma zle opony . Proste i wszyscy sie nauczą a karać mandatami to zobaczycie co sie stanie straz miejska po parkingach bedzie chodzic i mandaty wlepiac tym co jeszcze nie zmienili, a kasiorka do państwazwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
a po co to

Jarek (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 29 / 20

a po co to zaraz karać, niech firmy ubezpieczeniowe nie wypłacają kasy za brak odpowiedniego ogumienia i wina tego co ma zle opony . Proste i wszyscy sie nauczą a karać mandatami to zobaczycie co...rozwiń całość

a po co to zaraz karać, niech firmy ubezpieczeniowe nie wypłacają kasy za brak odpowiedniego ogumienia i wina tego co ma zle opony . Proste i wszyscy sie nauczą a karać mandatami to zobaczycie co sie stanie straz miejska po parkingach bedzie chodzic i mandaty wlepiac tym co jeszcze nie zmienili, a kasiorka do państwazwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Opony wielosezonowe

zed (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 36 / 19

Do jazdy w mieście w zupełności wystarczą opony wielosezonowe np. Dębica Navigator czy Vredestein Quatrac. Zimówki przydają się jedynie na śnieg, albo błoto pośniegowe. Przy częstotliwości opadów...rozwiń całość

Do jazdy w mieście w zupełności wystarczą opony wielosezonowe np. Dębica Navigator czy Vredestein Quatrac. Zimówki przydają się jedynie na śnieg, albo błoto pośniegowe. Przy częstotliwości opadów śniegu w Wielkopolsce szkoda kasy.zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Mam warsztat

olek (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 20 / 19

i zgadzam się z powyższym - ostatniej "zimy" założyłem się z pracownikiem, że przejeżdżę SPOKOJNIE cały sezon w mieście na letniaczkach

efekt? były 2 dni w skali "zimy" kiedy musiałem jechać...rozwiń całość

i zgadzam się z powyższym - ostatniej "zimy" założyłem się z pracownikiem, że przejeżdżę SPOKOJNIE cały sezon w mieście na letniaczkach

efekt? były 2 dni w skali "zimy" kiedy musiałem jechać naprawdę ostrożnie i wolniej niż normalnie: pierwszy śnieg kiedy służby nie są w stanie zareagować natychmiast i potrzebują do 2 dni na zapewnienie czarnych dróg w mieście i drugi raz kiedy po deszczach na drogach powstałą szklanka...
ale wtedy to i zimówki nie wystarczą i trzeba by jak w skandynawi opony kolcowane (co u nas zakazane)

po śniegu, przez zaspy, jak nawieje na drogi z pól (w wawie całkiem często), w korkach w błocku to wszystko spokojnie jeździ się na letniej gumie

oczywiście w trasę nie jechałem tym autem ani w alpy na narty...ale po mieście??zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Problem z oponami mózgowymi tych palantów!!!

poznaniak (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 35 / 17

Pierd..na banda hipokrytów!!! Pijani mordercy swobodnie zabijają każdego dnia na polskich drogach... I nie ma problemu!!! Problem jest z oponami - ale z mózgowymi tych palantów!!!

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Lobbing

Lop (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 38 / 12

Kto, komu i ile dał w łapę?!

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Pomysł dobry, bo poprawia bezpieczeństwo na drogach?

Marych (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 30 / 19

Walka z pijanymi kierownicami będzie dużo bardziej skuteczniejszą inicjatywą w podniesieniu bezpieczeństwa na polskich drogach. Należy podnieść kary (obowiązkowy pierdziel) i zakazać sprzedaży...rozwiń całość

Walka z pijanymi kierownicami będzie dużo bardziej skuteczniejszą inicjatywą w podniesieniu bezpieczeństwa na polskich drogach. Należy podnieść kary (obowiązkowy pierdziel) i zakazać sprzedaży alkoholu na stacjach paliwowych.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Krytycy opon zimowych to drogowi mordercy

Błażej (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 30 / 24

Mój ojciec już od dobrych kilkunastu lat jeździ na zimówkach i z wielu sytuacji na drodze pomogły mu wyjść. Zimówki pomagają, ale nie zastępują myślenia. Tym niemniej potrzebny jest obowiązek jazdy...rozwiń całość

Mój ojciec już od dobrych kilkunastu lat jeździ na zimówkach i z wielu sytuacji na drodze pomogły mu wyjść. Zimówki pomagają, ale nie zastępują myślenia. Tym niemniej potrzebny jest obowiązek jazdy na oponach zimowych - jazda zimą na oponach letnich to jak chodzenie na golasa na Antarktydzie przy -80 stopniach. Miałem okazję jechać z kumplem, który miał opony letnie, a była wtedy śnieżyca, no i nie oszukajmy się - bałem się i tym bardziej że opony były mocno zjechane, niemal łyse.zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
opony zimowe glupota...

wideotrasy (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 19 / 13

Zapraszam na kanał http://www.youtube.com/user/Wideotrasy?feature=mhee

prezentuje tu swoje filmy ktore nagrywam mam 10 aut firmowych i na wszystkich mam całoroczne i nikt nie narzeka mi gdy kiedys...rozwiń całość

Zapraszam na kanał http://www.youtube.com/user/Wideotrasy?feature=mhee

prezentuje tu swoje filmy ktore nagrywam mam 10 aut firmowych i na wszystkich mam całoroczne i nikt nie narzeka mi gdy kiedys miałem zimowe było okolo 10-15 kolizji przez zimę zakładając całoroczne nie miałem od 2 lat na żadnym aucie kolizji hmm bardzo dziwne i ciekawe a kierowcy ci sami a do mista to i na letnich da sie jechać cala zime bo śniegu nie ma :)zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Nabijanie kasy

zed (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 28 / 19

Twój ojciec to pewnie ma zakład wulkanizacyjny, a ty liczysz na większe kieszonkowe....

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Jaką hurtownię/sklep z oponami prowadzisz, że takie bzdury wypisujesz ?

rompo (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 36 / 16

Pochwal się ! Darmowa reklama jak znalazł.


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Żadnej hurtowni/sklepu nie prowadzę, za to mam zdroworozsądkowe myślenie

Błażej (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 25 / 21

A Ty Rompo pewnie uwielbiasz robić bączki na lodzie - no tak na letnich oponach jest to łatwiejsze. Zimą na letnich oponach łatwiej też można wylądować w rowie lub kogoś zabić. Teraz jesteś...rozwiń całość

A Ty Rompo pewnie uwielbiasz robić bączki na lodzie - no tak na letnich oponach jest to łatwiejsze. Zimą na letnich oponach łatwiej też można wylądować w rowie lub kogoś zabić. Teraz jesteś chojrak, ale zobaczymy jak kogoś na drodze zabijasz, to jestem ciekaw, czy będziesz miał na tyle odwagi, by spojrzeć w oczy rodzinie ofiary. Powiem tak: Ty tej odwagi nie będziesz mieć - tchórzom odwaga jest obca.

Patrząc na projekt dostrzegam jeden podstawowy błąd - sztywny termin zakładania opon zimowych, czyli od 1 listopada do 31 marca. Montaż powinien być uzależniony od warunków atmosferycznych - w końcu od kilku lat mamy po kilka, a nawet kilkanaście w plusie, a wtedy zimówki szybciej się zużywają.zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
PS

Błażej (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 26 / 13

Miałem napisać po kilka do kilkunastu stopni w grudniu

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
SKANDAL

obserwator (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 30 / 13

Ciekaw jestem ilu lobbystów firm oponiarskich za tym stoi i co wręczyło naszym popaprańcom w zamian.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Rządy

Rumburak (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 32 / 11

Zwykłych żarówek już ZAKAZANO. Teraz pora na NAKAZY.

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Gorący temat

Wideo