Takich samolotów jeszcze w Polsce nie widziano, a do Europy przyleciały na ćwiczenia po raz pierwszy. Cztery najnowocześniejsze amerykańskie myśliwce F-22 Raptor w piątek wylądowały w niemieckiej bazie Spangdahlem, a w poniedziałek dwa z nich wylądowały w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Towarzyszyły im cztery amerykańskie F-16 i transportowy Hercules.
Przylotowi Raptorów zgotowano oprawę godną samych samolotów.
- Ta wizyta to polityczno-wojskowy symbol zaangażowania Stanów Zjednoczonych w bezpieczeństwo Europy - wyjaśniał sens przylotu Raptorów wiceminister obrony Robert Kupiecki.
Generał major Christopher Bence, zastępca dowódcy Sił Powietrznych USA w Europie, związał przylot Raptorów z przygotowaniem do wspólnej walki, gdyby zaszła taka potrzeba. Raptory przez najbliższe dwa tygodnie będą bowiem ćwiczyć w Europie z lotnictwem innych państw. Jest to o tyle ważne, że Raptor jest jedynym samolotem piątej generacji i dopiero ćwiczenia będą w stanie pokazać, na ile jest zdolny do współdziałania z samolotami starszych generacji.
Pułkownik Ireneusz Nowak, dowódca 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego, zapytany, czy miałby ochotę zasiąść na sterami F-22 nie ukrywał, że każdy pilot marzy, żeby latać na najnowocześniejszym samolocie.
Jednodniowa obecność Raptorów w Łasku to tylko symbol, ale jak powiedział Robert Kupiecki, nie można wykluczyć opcji, że w przyszłości Raptory będą stale obecne w Polsce.
Na popołudnie zaplanowano w łaskiej bazie kolejną już wizytę delegacji amerykańskiego Kongresu. Chodzi o kolejne inwestycje w łaskiej bazie. Początkowo była ona przystosowane do obsługi jednej eskadry, czyli 16 samolotów, teraz zdarza się, że trzeba obsłużyć ich nawet trzy razy więcej.
Myśliwiec na zimną wojnę |
F-22 Raptor to myśliwiec przewagi powietrznej V generacji . Ten ostatni termin oznacza stopień zaawansowania technicznego samolotu i jego bogate wyposażenie elektroniczne. Raptor jest w znacznym stopniu zbudowany z tytanu, jego kadłub ukształtowano tak, żeby zapewnić mu własności stealth (odbija fale radarów, co w znacznym czyni go "niewidzialnym" dla radarów. Dodatkowe własności stealth samolot zyskuje dzięki specjalnemu pokryciu kadłuba i skrzydeł oraz zabudowaniu całego uzbrojenia w wewnętrznych komorach. F-22 jest przy tym niesłychanie zwrotny. W dużym stopniu zawdzięcza to ruchomej dyszy na końcu silnika, która gwałtownie zmienia kierunek ciągu silnika. Amerykanie konstruowali F-22 jeszcze z myślą o wywalczaniu przewagi powietrznej w bezpośredniej walce z samolotami radzieckimi. Oblatano go w 1990 roku, produkcja trwała do 2011 roku. Z powodu końca zimnej wojny, z planowanych ponad 700 egzemplarzy do służby weszło około 180. Produkcję zakończono w 2011 roku. Samolot pozostaje objęty zakazem eksportu. Jak do tej pory F-22 jest jedynym znajdującym się w służbie samolotem V generacji. W ciągu kilku lat powinny wejść do służby F-35, które uzupełnią F-22. Nad swoim samolotem V generacji pracują też Rosjanie - na razie są na etapie protoptypów - oraz Chińczycy. |
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?