Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawo konsumenckie: Zakupy, gwarancje i wyprzedaże w Europie

Milena Kochanowska
Wypoczywając za granicą możemy też skorzystać z posezonowych wyprzedaży
Wypoczywając za granicą możemy też skorzystać z posezonowych wyprzedaży
Wyprzedaże za granicą. Warto wiedzieć, że kupujących towary i usługi w całej Unii Europejskiej chronią te same przepisy prawa konsumenckiego. Przeczytaj jakie mamy gwarancje i kto nam pomoże w razie kłopotów

Przepisy trzeba koniecznie poznać, zanim wyruszymy na nasze europejskie zakupy. Są one szczególnie ważne, gdy kupiony towar lub usługa okażą się wadliwe. Nawet te kupione na wyprzedażach - które w niektórych krajach europejskich już trwają - można reklamować. Każdy towar kupiony na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii możemy reklamować w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, nawet jeśli kupiliśmy go kilkadziesiąt procent taniej.


Paszport czy dowód?

Wyjeżdżając do krajów Unii Europejskiej nie musimy mieć paszportu. Wystarczy dowód osobisty. Dziecko także może przekroczyć granicę z tymczasowym dowodem osobistym.


Zgoda obojga rodziców

Jednak czy dziecko będzie wyjeżdżało za granicę z dowodem osobistym, czy z paszportem, na wydanie obu dokumentów konieczna jest zgoda obojga rodziców lub opiekunów prawnych. O ile sąd nie przyznał prawa do decydowania o tym tylko jednemu z nich. Gdy jedno z rodziców nie zgadza się na wyrobienie dziecku dokumentu tożsamości potrzebnego do wyjazdu, decyzję w tej sprawie podejmuje sąd opiekuńczy.


Kupiliśmy produkt z wadami

Gdy za granicą kupimy produkt, który zepsuje nam się lub stwierdzimy, że ma wady, możemy dochodzić swoich praw tak jak w kraju - na dwa sposoby. Na podstawie tak zwanej niezgodności towaru z umową (reklamacja) lub na podstawie gwarancji.


Niezgodność z umową

W pierwszym przypadku musimy zgłosić się do sprzedawcy, który zgodnie z przepisami odpowiada za towar. Jeśli usterka albo wada uwidoczni się w ciągu sześciu miesięcy, zgodnie z przepisami przyjmuje się, że istniała w chwili zakupu. Kupujący nie musi tego udowadniać. Jeśli jednak minie pół roku i dopiero wtedy kupiony przedmiot zepsuje się, to my musimy udowodnić, że był on wadliwy już wtedy, gdy go kupowaliśmy. Powinniśmy wówczas znaleźć odpowiedniego specjalistę, zapłacić mu za wydanie opinii, a potem skłonić sprzedawcę-cudzoziemca do jej uznania.


Odpowiedzialny sprzedawca

Sprzedawca w każdym kraju Unii Europejskiej odpowiada za niezgodność towaru z umową w ciągu dwóch lat od dnia zakupu produktu. Wyjątkowo jego odpowiedzialność za rzeczy używane może być ograniczona do roku.

Na podstawie gwarancji
W przypadku gwarancji, ten, kto jej udzielił odpowiada za produkt na zasadach określonych przez siebie na piśmie. Zwykle gwarantem jest producent, choć może nim być także sprzedawca. Jeszcze przed zakupem upewnijmy się, jakie zasady zapisano w dokumencie gwarancyjnym.

Czy mamy ważny dokument?
Jeśli chcemy dochodzić swoich praw na podstawie gwarancji, musimy sprawdzić czy jest ona jeszcze aktualna. Jest to ważne z tego powodu, że wielu producentów, którzy jeszcze niedawno udzielali gwarancji na dwa, trzy lata, ogranicza teraz jej termin do roku. W ten sposób krócej ponoszą odpowiedzialność za towar niż ten, który go sprzedaje.

Z jakiej możliwości skorzystamy?
Powinniśmy dobrze przemyśleć czy skorzystamy z reklamacji czy z gwarancji. Weźmy pod uwagę między innymi: dostępne sposoby usunięcia wad lub usterek, koszty naprawy i dostarczenia towaru do serwisu, terminy rozpatrzenia reklamacji oraz czas realizacji naszych roszczeń. Przy zakupie towaru za granicą wszystko ma znaczenie. W gwarancji może być na przykład zapisane, że produkt kupiony w Hiszpanii można naprawić w Polsce, w każdym autoryzowanym serwisie danej marki. Natomiast w przypadku reklamacji na postawie niezgodności towaru z umową, trzeba by go przesłać do hiszpańskiego sprzedawcy i czekać na naprawę oraz odesłanie do Polski.

Kupione okazyjnie
W czasie wakacyjnego odpoczynku wiele osób korzysta za granicą z wyprzedaży. Pamiętajmy, że kupując w promocji albo na wyprzedaży mamy takie same prawo do reklamacji, jak podczas zwykłych zakupów. Oczywiście nie możemy reklamować towaru ze względu na wadę, która była przyczyną obniżenia jego ceny. Rozdarta w szwie spódnica nie podlega reklamacji, o ile sprzedawca uprzedził nas o tym fakcie. Jeżeli jednak szwy zaczną rozchodzić się po założeniu ubrania, trzeba zwrócić się do sklepu z reklamacją.


Pieczątka dla potwierdzenia

Nie zapominajmy także, że sprzedawca zgodnie z prawem nie ma obowiązku wymieniać pełnowartościowego towaru na żądanie klienta. Jednak często robi ten uprzejmy gest wobec kupujących, zgadzając się na wymianę w ciągu kilku dni od zakupu. Najlepiej zapytać w jakim czasie można wymienić towar i potwierdzić to pieczątką lub wpisem na paragonie.

Jak napisać reklamację?
W piśmie reklamacyjnym powinniśmy zamieścić: swoje dane kontaktowe (imię, nazwisko, adres, telefon), opis problemu, roszczenie (czego oczekujemy od sprzedawcy: naprawy, wymiany, zwrotu pieniędzy, obniżki ceny oraz dodatkowych kosztów, np. opłata za przesyłkę), podstawę prawną naszych roszczeń. Reklamacja musi być napisana w języku zrozumiałym dla przedsiębiorcy, najlepiej angielskim (w przypadku krajów UE). Gotowy wzór takiego pisma można pobrać ze strony: www.konsument.gov.pl/pl/kontakt/skarga-do-eck.html. Do reklamacji należy dołączyć paragon będący dowodem zakupu (kopię). Całość wysyłamy do sprzedawcy listem poleconym lub e-mailem z potwierdzeniem odbioru przez adresata.

Kto nam pomoże w razie kłopotów?
Jeśli w którymś z krajów Wspólnoty kupiliśmy wadliwy produkt lub usługę, a sprzedawca nie chce uznać reklamacji towaru, a my nie wiemy dokładnie na jaki przepis się powołać, możemy zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w danym kraju. Wszystkie adresy sieci ECK znajdują się na stronie www.konsument.gov.pl/pl/eccnet. Jeżeli mamy kłopoty z porozumieniem się w obcym języku, powinniśmy zaraz po przyjeździe zgłosić się do Centrum w Polsce (pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa, telefon 22 556 01 18, [email protected]).

Kiedy wyprzedają w Europie?

Austria - w większości sklepów od początku lipca do końca sierpnia
Belgia - od 1 do 31 lipca
Bułgaria - zazwyczaj od końca lipca do końca sierpnia
Czechy - zwykle od końca czerwca do końca sierpnia
Cypr - rozpoczęcie w pierwszy poniedziałek sierpnia, zakończenie - czwarta sobota sierpnia
Dania - od połowy czerwca do końca sierpnia
Finlandia - w większości sklepów od 27 czerwca do końca lipca
Francja - pod koniec czerwca (na południu Francji trochę później), trwają przez 6 tygodni
Hiszpania - w zależności od regionu; zwykle czerwiec i lipiec, a obniżki trwają przez 6 tygodni od rozpoczęcia wyprzedaży
Holandia - od końca czerwca do końca sierpnia
Litwa - od początku czerwca do końca sierpnia
Łotwa - zwykle zaczynają się pod koniec czerwca
Niemcy - większość w ostatnim tygodniu lipca i pierwszym sierpnia.
Portugalia - od 15 lipca do 15 września
Słowacja - w większości sklepów od początku lipca do końca sierpnia
Szwecja - rozpoczynają się pod koniec czerwca i trwają przez cały lipiec
Wielka Brytania - sklepy same wyznaczają terminy wyprzedaży;
Włochy - w większości regionów rozpoczynają się 2 lipca i trwają do końca sierpnia lub połowy września. Popularne regiony: Lombardia (Mediolan) - od 2 lipca przez 60 dni; Toskania - do 2 lipca do 7 września.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski