Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Ruszy budowa parkingu obok nowego dworca PKP [ZDJĘCIA]

Robert Domżał
W lipcu prace na budowie galerii handlowej Poznań City  Center przyspieszą
W lipcu prace na budowie galerii handlowej Poznań City Center przyspieszą Przemysław Terlecki
W lipcu pełną parą ruszy budowa wielopoziomowego parkingu centrum handlowego, jakie stanie obok nowego, poznańskiego dworca kolejowego.

Już niebawem nad peronami I, II i III rozpocznie się budowa trzypoziomowego parkingu na 1000 aut, późną jesienią planowane jest rozpoczęcie budowy pierwszej części nowego układu komunikacyjnego. Do końca tego roku powinien powstać, w stanie surowym zamkniętym, budynek nowego terminala autobusowego. Będzie tam 19 stanowisk dla autobusów. Oddanie do użytku całego kompleksu obiektów określanego jako Zintegrowane Centrum Komunikacyjne zaplanowano na IV kwartał 2013 roku.

W tej chwili wzdłuż Mostu Dworcowego wznoszony jest fragment kompleksu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, którego integralną częścią jest nowy dworzec autobusowy - wyjaśnia Przemysław Terlecki, rzecznik spółki TriGranit, która jest inwestorem obiektu.

Nad gotowymi już kondygnacjami montowane są stalowe ości ażurowej konstrukcji dachu. Ta część obiektu do złudzenia będzie przypominała funkcjonujący już dworzec kolejowy. Codziennie przybywa też kolejnych stóp fundamentowych, na których wzniesie się gmach centrum handlowo-rozrywkowego Poznań City Center. Docelowo ma ich być pięćset. Na początku lipca rozpocznie się budowa trzypoziomowego parkingu, nad czynną linią kolejową, nad peronami I, II i III.

Ponieważ w peron trzeci trzeba będzie wbudować fundamenty, do końca września zostanie on wyłączony z ruch pociągów. Prace prowadzone będą bez przerwy, wszystkie koszty związane z rozebraniem dopiero co wyremontowanego peronu i jego odbudową poniesie inwestor. W połowie sierpnia budowa parkingu obejmie też perony I i II. Tutaj gotowe są już stopy fundamentowe. Ingerencja w istniejącą infrastrukturę peronów będzie minimalna.

Dźwigi operujące na tej budowie będą ustawiane od strony dawnych "Wolnych Torów" czyli obecnego placu budowy. Na przełomie czerwca i lipca wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów uwzględniający prace budowlane.

Podobnie jak to było przy budowie dworca, z uwagi na bezpieczeństwo podróżnych prace, aż do zbudowania pierwszej i drugiej kondygnacji prowadzone będą głównie nocą - zapewnia Przemysław Terlecki.

Szczególnie trudny, a zarazem bardzo efektowny będzie etap związany z zamontowaniem czterech gigantycznych kratownic ważących po 150 ton każda. Na nich oprze się konstrukcja parkingu. Montaż kratownic zaplanowano pod koniec wakacji. Zrobią to żurawie o dużych nośnościach. Operacja będzie równie skomplikowana, jak przy budowie stadionu miejskiego przy Bułgarskiej, kiedy to podnoszono kratownice, na których opiera się dach i konstrukcja stadionu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski