Przykład? Pochylenie wiodącej od mostu Uniwersyteckiego do dworca ul. Dworcowej. Gdy Prusacy budowali nowy obiekt, wówczas w granicach Twierdzy Poznań, najważniejsze były jego walory obronne. Dlatego całość znajduje się dzisiaj w zagłębieniu.
Zjeżdżając w dół po prawej stronie mijamy Dworzec Cesarski (nazywany też Letnim lub Oficerskim). To na nim zgromadziły się tłumy gapiów, gdy w 1910 roku przyjechał Wilhelm II, by oficjalnie otworzyć Zamek Cesarski. Tam poznaniacy witali też Ignacego Jana Paderewskiego, po którego przyjeździe wybuchło Powstanie Wielkopolskie. A gdy w 1928 roku na Dworcu Letnim wysiadał król Afganistaniu Amanullach z żoną Surają, a towarzyszyła im ponad stuosobowa świta zawiniętych w turbany podwładnych, na dworcu skupione były oczy całego Poznania.
- Poznań był jednym z łączników Wschodu z Zachodem, a zatem ważnym punktem na kolejowej mapie Europy - podkreśla prof. Janusz Karwat z WSNHiD. - Król rumuński Karol, prezydent USA Herbert Hoover czy Philippe Pétain, to tylko niektóre z wielkich postaci, które przyjeżdżały na poznański dworzec. To na "Głównym" w lipcu 1938 roku "o'sole mio", spontanicznie zaśpiewał do zgromadzonych mieszkańców Jan Kiepura. W końcu to stolica Wielkopolski kojarzyła się wówczas z kolejową nowoczesnością.
Trasa Luxtorpedy, czyli superszybkiego, spalinowego pociągu o aerodynamicznych kształtach wiodła w 1939 roku z Poznania do Warszawy, a na pokonanie tej odległości luxtorpeda potrzebowała 3 godz. 8 min.
Taki "był" dworzec w Poznaniu. Dziś kojarzy się głównie z nieestetyczną bryłą, przypominającą pudełko zapałek.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?