Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Trwa burzenie budynków zajezdni tramwajowej na Gajowej [ZDJĘCIA]

Elżbieta Podolska
Najstarsza zajezdnia tramwajowa w Poznaniu powoli zamienia się w gruzowisko. Trwa wyburzanie pofabrycznych budynków, by oczyścić teren pod budowę nowego osiedla. Inwestorem jest właściciel terenu, portugalska firma REF Eastern Opportunities.

Przechodnie z zainteresowaniem przyglądają się prowadzonym tam pracom, zaglądają przez bramę, często też pytają, kiedy skończy się kurz, który opada na samochody i wszystko dookoła na okolicznych ulicach.

- Mam widok z okna na ten teren i prace postępują błyskawicznie - mówi Kazimierz Mania, mieszkaniec ulicy Kraszewskiego. - Budynek po budynku jest burzony, a gruz usuwany. Nagle widać, jaki jest to duży teren.

Pan Kazimierz i sąsiedzi obawiają się jedynie, że mające powstać bloki przytłoczą stare, zabytkowe domy na Jeżycach.

Jak zapewnia Stanisław Sipiński mające powstać osiedle w żadnej mierze nie zaszkodzi starym Jeżycom, a wręcz pomoże, bo ożywi i powstanie jedno z najciekawszych miejsc w tej części miasta.

- Prace potrwają jeszcze kilka tygodni - mówi Stanisław Sipiński szef pracowni architektonicznej, która tworzy projekt zagospodarowania zajezdni. - To nie tylko burzenie i wywóz gruzu, ale też teren zostanie odrobaczony i odszczurzony.

Na terenie zajezdni na Gajowej znajdują się nie tylko pofabryczne budynki, ale jest też część zabytkowa, która nie zostanie wyburzona. Nad nimi pieczę sprawuje konserwator zabytków. Wszystkie zostaną zachowane, odrestaurowane i przywrócone do życia. W największej zabytkowej hali stworzony zostanie targ pod dachem z prawdziwego zdarzenia. Rewitalizacje przejedzie także powstała w 1904 roku siedziba dawnej dyrekcji przedsiębiorstwa, która znajduje się od strony ulicy Gajowej.

Historia zajezdni sięga 1880 roku, kiedy to powstała w miejscu dworca towarowego zajezdnia tramwajów konnych. Wtedy jeszcze ulica nosiła nazwę Maryi. Powstała tam wozownia na 20 wagonów i stajnia na 80 koni. Zbudowano drogę dojazdową do Kaponiery, by połączyć zajezdnię z istniejącymi trasami tramwajowymi. Przez długi czas pełniła ona jedynie rolę gospodarczą.

Dziesięć lat później zelektryfikowano poznańskie tramwaje, wybudowano halę dla wozów i mniejszą dla doczep, a także warsztaty, w których dokonywano niezbędnych napraw wozów.

Historia zajezdni skończyła się pod koniec grudnia 2010 roku, kiedy to ostatni tramwaj ja opuścił. Teraz rozpoczyna się nowy etap, czyli budowa osiedla, która rozpocznie się prawdopodobnie w przyszłym roku. Obecnie trwają ostatnie prace projektowe i gromadzenie wszystkich dokumentów i pozwoleń.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski