"Pestka" jest czymś, czego zazdroszczą nam nawet wrocławianie. Nic dziwnego. To bezkolizyjne połączenie Winograd i Piątkowa z centrum miasta. 15 lat temu była to pierwsza w Polsce trasa szybkiej komunikacji miejskiej. Nic więc dziwnego, że informacja o jej otwarciu trafiła na pierwsze strony ogólnopolskich gazet.
Pierwsza koncepcja PST powstała już w 1928 roku. Jednak prace projektowe ruszyły dopiero w drugiej połowie lat 70-tych, a sama budowa - w 1982 roku.
- Była to jedna z największych inwestycji w tym okresie. Prowadzone przez nas prace trwały z przerwami piętnaście lat - mówi Przemysław Radowicz z firmy Feroco, dawnego Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych Nr 10.
To właśnie PRK-10 wykonywało główne prace: położyło 12 km torów, 21 rozjazdów, wybudowało 5 wiaduktów i 3 kładki.
W niedzielę, z okazji jubileuszu "pestki", MPK oraz miłośnicy pojazdów szynowych zaprosili poznaniaków na wycieczki po PST zabytkowymi tramwajami. Młodsi pasażerowie czasów bez "pestki" nie pamiętają. Ale starsi owszem.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Poznań: Umowa na wydłużenie PST podpisana
Poznań: Ukradli 50 metrów sieci trakcyjnej na PST
Poznań: PST wydłuża się do dworca [ZDJĘCIA FILM]
- To właśnie tym wykopem wracaliśmy nocami do akademików - wspomina Magdalena Milok. - Nie pamiętam ile razy poślizgnęłam się na glinie i zjechałam na pupie - śmieje się.
Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected].
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?