- Cały zespół dworca został ponad rok temu wpisany do rejestru zabytków i teraz poszczególni zarządcy zaczynają realizować zalecenia pokontrolne, bo taki jest wymóg - tłumaczy Roman Chwaliszewski, konserwator zabytków w Pile.
Na te wieści czekano w Pile od wielu lat. Wyjątkowy obiekt ulegał coraz większej degradacji.
- Jest powiedzenie, że ryba psuje się od głowy, a budynek od dachu. Tu dach jest cały podziurawiony, deszcz i śnieg przedostaje się do wnętrza, przyspieszając proces destrukcji wewnątrz - alarmuje konserwator.
Parowozownia jest zabytkiem klasy europejskiej. Drugiej takiej zachowanej w oryginale okrągłej parowozowni nie ma. Ponadto ta pilska była pierwsza na świecie. Znalazła się w encyklopedii pruskiej i stanowiła wzór do budowania podobnych.
- Pilski "okrąglak" bez wątpienia jest najcenniejszy, w innych parowozowniach zostały tylko mury, a nasza ma serce, czyli obrotnicę ręcznie poruszaną. To jest wyjątkowy rarytas - zachwyca się Chwaliszewski.
Podczas przygotowań do remontu natrafiono na nowe dokumenty i akwarele nigdy dotąd niepublikowane.
- W zbiorach tajnego archiwum spuścizny pruskiej znaleziono teczkę z akwarelami z połowy XIX wieku. Wykonał je znakomity berliński malarz - wyjaśnia konserwator.
Akwarele te były prezentem od dyrekcji kolei wschodniej dla króla Wilhelma Fryderyka III, z okazji otwarcia trasy z Berlina do Królewca w 1851 roku.
Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected].
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?