Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czarno na białym: Kiedy będzie tunel pod Łodzią? [SONDA]

(msm)
W tym tygodniu Komisja Europejska zatwierdziła unijną dotację na budowę dworca Łódź Fabryczna, która ma wynosić ok. 1,2 mld zł. PKP PLK już rozpoczęły starania o uzyskanie unijnych funduszy na budowę tunelu pod miastem, który połączyłby dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska. Będzie to inwestycja znacznie droższa, za ok. 2,3 mld zł. W którym roku można się spodziewać tunelu pod Łodzią?

Elżbieta Królikowska-Kińska, łódzka posłanka PO
– Łódź jest ważnym punktem Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Wykorzystując szansę, jaką daje nam strategiczne położenie, budujemy podziemny dworzec Łódź Fabryczna, który jest początkiem większego projektu. Kolejny etap – budowa tunelu średnicowego pod miastem – ma wsparcie rządu, o czym zapewniła w Łodzi premier Ewa Kopacz. Inwestycja znalazła się na liście podstawowej projektu Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Oznacza to perspektywę jego finansowania i refundacji części tej kwoty ze środków UE. Projekt może zostać zakończony do 2021 roku.

Dariusz Joński, łódzki poseł SLD
– Mam nadzieję, że tunel kolejowy będzie gotowy w jak najszybszym terminie i że Łódź otrzyma dofinansowanie unijne. Trzeba jednak pamiętać, że dla łodzian nie tylko tunel jest ważny. Sam często jeżdżę pociągami na linii Łódź – Warszawa i wiem, że wielu pasażerów oczekuje szybkiego zakończenia remontów torów kolejowych na tej trasie. W tej chwili podróż między Łodzią a Warszawą trwa około 2 godzin! Równocześnie z zakończeniem prac związanych z tunelem liczę więc także na koniec remontów na trasie Łódź – Warszawa i tym samym skrócenie podróży do 1 godziny.

Maciej Grubski, łódzki senator PO
– Jestem przekonany, że realna jest budowa tunelu pomiędzy dworcami do 2020 roku. Ta inwestycja ma zagwarantowane finansowanie – czy to unijne, czy rządowe – i to naprawdę możliwe, byśmy mogli przejechać pociągiem tunelem już za pięć lat. O tym, że takie połączenie jest potrzebne, logiczne i ważne nie tylko dla rozwoju Łodzi, ale i kraju, mówi się od lat. Na pewno się pojawią problemy techniczne – to będzie w końcu budowa pod miastem, pojawią się przestoje, ale moim zdaniem te 5 lat to realna perspektywa.

Roman Kotliński, łódzki poseł niezrzeszony
– Dotychczasowe tempo planowania, projektowania oraz gromadzenia środków na inwestycje kolejowe w Polsce wskazują, że budowa tunelu nie rozpocznie się w przewidzianym terminie, czyli w 2017 roku. To oznacza, że w 2020 roku tunel nie zostanie oddany do użytku. Z drugiej strony ze względu na finansowanie unijne, inwestycja musi być rozliczona do 2022 roku... Wszystko zależy więc od decyzji politycznej. Projekt tunelu znalazł się wśród priorytetów obecnej ekipy. Ale inny rząd, np. PiS-Kukiz, może podjąć decyzję o skreśleniu tej inwestycji, na złość Platformie, żeby ją zdyskredytować, choćby szukając na siłę błędów w pracach projektowych. Niestety, w Polsce od dobra ogólnego wciąż bardziej się liczy dobro partii, kariera moja i kolegów. To przykre.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany