Wyjeżdżamy z Poznania. Przed skrzyżowaniem z ulicą Bałtycką kolejarze chwalą się, że odnowili nawierzchnię przejazdu Gdy dojeżdżamy do Karolina widać zamykane rogatki.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Kolej: Z Piły do Poznania o 30 minut szybciej
Kolej dużych prędkości Igrek zostanie na papierze?
Koleje Wielkopolskie szykują nam niespodzianki
Wielkopolska: Remont linii kolejowej do Wolsztyna
Kolej: Remont trasy do Wągrowca, bez pociągów przez pół roku
Kolej: Dodatkowe pociągi nad morze, a do Wągrowca objazdem
Wielkopolska: Remonty utrudniają życie
Wągrowiec/Rogoźno: Od czerwca uruchomią nową linię kolejową
Jeszcze wczoraj przed przejazdem stał znak informujący, że rogatka jest nieczynna. Każdy samochód musiał się zatrzymać przed torami, co irytowało kierowców. Zniknęła też budka dróżnika. Ruchem sterować będzie docelowo Lokalne Centrum Sterowania w... Wągrowcu. Chociaż budynek jest już gotowy, a światłowód na całej linii ułożony, komputery działają, a pracownicy są na posterunku, Centrum zacznie prace dopiero za kilka miesięcy.
W Czerwonaku jeden przystanek został przebudowany, pojawił się też dodatkowy tor. W ramach modernizacji powstał kolejny przy osiedlu 40-lecia. W Owińskach widać odnowiony tor i peron. Na razie pociąg specjalny nie pędzi z oszałamiającą prędkością. Jak tłumaczą kolejarze, tymczasowo chodzi o to, by jadący jak najwięcej zobaczyli.
W Murowanej Goślinie jest co oglądać. W oczy rzuca się zabazgrana ściana budynku dworca. To budynek od lat zamieszkany przez kolejarskie rodziny. Kolejny budynek - używany przez PKP PLK - jest odnowiony. Dziwi fakt, że chodnik miedzy dworcem a torem kolejowym jest tylko w części ułożony.
- Czekamy na przekazanie terenu - mówi Tomasz Łęcki, burmistrz Murowanej Gośliny, także jadący pociągiem specjalnym.
- Czekamy na decyzje Rady Miasta o zamiarze przejęcia terenu - twierdzi Roman Biniszkiewicz, dyrektor oddziału nieruchomości PKP SA znajdujący się w tym samym pociągu.
Samorząd Murowanej Gośliny chce przejąć więcej gruntów niż pierwotnie z koleją uzgodnił, dlatego decyzja musi zapaść aż w Warszawie. Na decyzję kolei czeka też Wągrowiec. Miasto chce na tym terenie wybudować parking na 200 pojazdów oraz dwa parkingi dla 70 rowerów. Ponadto planuje ulokować tam galerię handlową oraz wybudować ulicę.
- Dzisiaj okolice dworca kolejowego to najbrzydsza część miasta. Ale chcemy, żeby to było centrum komunikacyjne. Kolej, autobus, taksówki - w jednym miejscu. Z naszego miasta do Poznania jeździ trzy tysiące osób. Dlatego oddanie linii do użytku to ważna sprawa - podkreśla Stanisław Wilczyński, burmistrz Wągrowca.
Za Murowaną Gośliną pociąg przyspiesza, w okolicach Sławy widać tak zwaną mijankę, czyli miejsce, gdzie na jednotorowym szlaku pociągi mogą się minąć. Przez kolejnych prawie 20 kilometrów już takiego miejsca nie będzie.
- Nauczmy się cieszyć z tego co już zrobione. Nie szukajmy tego, co nie zrobione - stwierdza w Wągrowcu Marek Woźniak, marszałek Wielkopolski.
- Byłoby dobrze, gdyby wraz z oddaniem linii gotowe były parkingi. Pasażer dostrzegłby wówczas wyraźną różnice - zauważa Maciej Musiał, były wojewoda Wielkopolski, który też jechał pociągiem specjalnym do Wągrowca.
W ramach modernizacji powstało 15 nowych peronów, wyremontowano 18 przejazdów, ułożono 52 tysiące betonowych podkładów, wymieniono szyny na długości 50,3 km, naprawiono 3 mosty i jeden wiadukt.
Umowa z wykonawcą podpisana została w styczniu 2011 roku. W najbliższym czasie podróż skróci się o 21 minut. Docelowo o 33 minuty.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?