Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy dworzec PKP: dach już w styczniu?

Robert Domżał
Harmonogram budowy nowego dworca PKP w Poznaniu.
Harmonogram budowy nowego dworca PKP w Poznaniu.
Jeszcze 28 słupów musi stanąć na peronach po wschodniej stronie poznańskiego Dworca Głównego, żeby mógł się rozpocząć montaż bryły przyszłego kompleksu.

Czytaj także:
Nowy dworzec główny w Poznaniu [ZDJĘCIA]
Nowy dworzec: Ciąg dalszy kontrowersji wokół nazwy

Na słupach stawiane będą belki, a na nich płyty. Na kolejnych poziomach będzie podobnie. Robotnicy ustawią słupy, a następnie ułożą kolejne płyty. Dodatkowo zbrojone i wylewane będą węzły usztywniające na styku słupów. Na wszystkich poziomach, na płytach prefabrykowanych wylany zostanie tak zwany nadbeton.

- Prefabrykowanych słupów będzie łącznie 59. Ponadto trzeba będzie też postawić kilka słupów monolitycznych - wyjaśnia Przemysław Terlecki, rzecznik spółki TriGranit.

Do końca roku złożona ma być bryła budynku dworca. Jego charakterystyczny ażurowy dach będzie montowany w styczniu przyszłego roku. Tu warunkiem jest pogoda, bez opadów, zwłaszcza deszczu. Składany będzie on z płyt.

Elementy żelbetowe produkowane są w jednej z dużych poznańskich wytwórni. Każdego dnia powstaje do czterech elementów.

Jak wyjaśnia przedstawiciel inwestora, na budowę przywożonych będzie tylko tyle elementów, ile w ciągu nocy pracownicy zdołają zmontować.

- Należy się spodziewać, że będzie to nie więcej niż 5 sztuk. Wykonawca zamierza wykorzystać do stawiania słupów dźwigi samochodowe. Między innymi dlatego TriGranit nie zajmie całego terenu od strony ulicy Dworcowej, tylko jego fragment - dodaje Przemysław Terlecki.

Montaż słupów stojących na peronach, które dźwigać będą bryłę dworca odbędzie się najprawdopodobniej w dniach 10, 13 oraz 17-19 października.

Kamień węgielny, który miał być wmurowany pod koniec września, z powodu przedłużających się negocjacji i otrzymania pozwolenia na budowę dopiero w sierpniu, zostanie wmurowany późną jesienią. Inwestor chcąc nadgonić stracony czas koncentruje się na budowie. Uroczystość odbędzie się więc wtedy, gdy budowa "wyjdzie" z ziemi.

Powstanie nowy tor, po którym będzie jeździła Kolej Dużych Prędkości, rozwijająca prędkość do 350 km/h. Dzięki temu podróż z Warszawy do Poznania ma trwać 1 godz. 35 min.

Konsorcjum przygotowujące studium wykonalności tej linii przedstawiało już Polskim Liniom Kolejowym trzy warianty przebiegu KDP. Zarząd spółki PLK przekazał je komisji rządowej. Pierwsze pociągi mają nią jechać za osiem lat. KDP będzie wpinała się w stację Poznań Główny, między Krzesinami a Starołęką. Z Poznania do zachodniej granicy KDP pojedzie magistralą E20.
KDP wyruszać będzie na stacji Warszawa Zachodnia. Dalej pojedzie przez Ożarów Mazowiecki i Skierniewice, skąd dotrze do Strykowa i Łodzi. Za Sieradzem rozgałęzi się na zachód, by w okolicach Nowych Skalmierzyc skierować się do Poznania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski