Badania przeprowadzono przy pomocy wózków, manekinów ważących tyle, co kilkuletnie dziecko oraz specjalistycznych maszyn. Te ostatnie udostępniła Politechnika Poznańska.
Czytaj także:
Poznań: Bilety MPK ważne dłużej?
Poznań: Cięcia wydatków na MPK odroczone!
- Ustawialiśmy wózki w różnych pozycjach i sprawdzaliśmy, jak przeciążone są kręgosłupy i głowy dzieci podczas hamowania - opowiada profesor Franciszek Tomaszewski z Politechniki Poznańskiej. - Przeciążenia występują zawsze, ale jeśli ustawi się wózek odpowiednio, to są mniej niebezpieczne dla zdrowia dzieci.
Podczas niewłaściwego ustawienia wózka przeciążenia mogą być tak duże, jak podczas upadku z czwartego piętra.
- Bezpieczeństwo podróży zależy nie tylko od kierującego pojazdem, ale też od podróżnych - zaznacza Jan Firlik, dyrektor przewozów autobusowych w MPK.
Tym bardziej, że pojazdy są coraz lepsze, szybciej jeżdżą, a więc i czasami mocniej hamują.
- Przypominam sobie trzy takie wypadki w ostatnim czasie - mówi Ryszard Tomczak, szef nadzoru ruchu w MPK. - Wózki były źle ustawione i podczas ostrego hamowania się przewróciły.
Badania przeprowadzono na terenie zajezdni autobusowej i na ulicach miasta. Pojazdy rozpędzano do 30 kilometrów na godzinę i następnie gwałtownie zatrzymywano.
- A trzeba pamiętać, że po mieście pojazdy jeżdżą szybciej - dodaje Jan Firlik.
Wyniki badań są jedynymi takimi w kraju. Skorzystają z nich także przewoźnicy innych polskich miast.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?