Poznań: Propozycje udoskonalenia Strefy "Tempo 30"

    Poznań: Propozycje udoskonalenia Strefy "Tempo 30"

    Agnieszka Świderska

    Głos Wielkopolski

    Głos Wielkopolski

    Rowerzyści chcą czuć, że strefa "30" jest właśnie dla nich

    Rowerzyści chcą czuć, że strefa "30" jest właśnie dla nich ©Sławomir Seidler

    Znane z francuskich filmów uliczne kawiarenki na 27 Grudnia, 3 Maja i Ratajczaka? - Zmieściłyby się tam, gdyby zwężyć jezdnie - mówi Cezary Brudka z Sekcji Rowerzystów Miejskich. Kilka dni temu wspólnie z trzema innymi stowarzyszeniami: Inwestycje dla Poznania, Mobilny Poznań i My-Poznaniacy przekazali Zarządowi Dróg Miejskich listę propozycji udoskonalenia "Strefy 30", która od lipca ma obowiązywać w obszarze wyznaczonym przez Solną, al. Marcinkowskiego, Św. Marcin i al. Niepodległości.
    Rowerzyści chcą czuć, że strefa "30" jest właśnie dla nich

    Rowerzyści chcą czuć, że strefa "30" jest właśnie dla nich ©Sławomir Seidler

    Wśród pomysłów "czwórki" jest zwężenie jezdni na kilku ulicach, czy to przez likwidację pasa ruchu czy zwężenia ich tam, gdzie są zbyt szerokie - jak na przykład dwa 5-metrowe pasy na północnej pierzei placu Wolności. Wygospodarowaną w ten sposób przestrzenią podzieliliby się między siebie rowerzyści i przechodnie. Kolejne to wytyczenie dodatkowych pasów i kontra-pasów dla rowerzystów oraz przejść dla pieszych, równorzędne skrzyżowania i wyłączenie świateł. We wtorek o tych pomysłach dyskutowano na spotkaniu "Zrównoważonych" w klubokawiarni "Głośna".

    CZYTAJ TEŻ:

    STREFA TEMPO 30 KONSULTOWANA
    STREFA TEMPO 30 DO KOŃCA CZERWCA

    - To, że strefa zafunkcjonuje tylko dlatego, że staną tam znaki z ograniczeniem prędkości do 30 km/h, może okazać się złudzeniem - mówi Włodzimierz Nowak z My-Poznaniacy. - Ona musi być fizycznie niewygodna dla kierowców, którzy wjeżdżając w nią, nie będą w stanie rozwinąć większej prędkości.
    Taką fizyczną barierą, na widok której każdy szanujący swój samochód kierowca zdjąłby nogę z gazu, byłyby donice z zielenią ustawione na jezdni na wysokości przejść dla pieszych.

    - To, co proponujemy wymaga jedynie niewielkich nakładów, jeżeli w ogóle - przekonuje Cezary Brudka. - Dlaczego tak bardzo nam na tym zależy? Skoro wprowadzamy w centrum strefę uspokojonego ruchu, to czemuś ma to służyć. Celem jest kształtowanie przyjaznego śródmieścia, ale nie stanie się ono przyjazne za sprawą kilku znaków z "30" i kontrapasów. Żeby wypełnić je pieszymi i rowerzystami, trzeba im ułatwić poruszanie się w nim. Oni muszą czuć, że to miejsce jest dla nich.

    Dlatego stowarzyszenia postulują, by w obrębie strefy wyłączyć sygnalizację świetlną, w tym znienawidzone przez większość poznaniaków światła na wysokości księgarni św. Wojciecha, na których muszą spędzić kilka minut. Co z tymi pomysłami zrobi ZDM?

    Tymczasem inne miasta idą jeszcze dalej, całkowicie zamykając swoje ścisłe centra dla samochodów. Za rok zrobi to Wrocław, szykuje się również Gdańsk. Z kolei Warszawa planuje wprowadzić opłaty za wjazd do śródmieścia. Powód wszędzie jest ten sam: każde z tych miast chce odzyskać centrum.

    Komentarze (4)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Strefa 30 służy mieszkańcom, nie rowerzystom

    Włodzimierz Nowak, My-Poznaniacy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 29 / 20

    Rowerzyści są narzędziem spowolnienia ruchu, które zwiększy komfort mieszkańców w tym obszarze (mniej chaosu po wyjściu z domu, ciszej, mniej spalin, mniej samochodów jadących tranzytem pod...rozwiń całość

    Rowerzyści są narzędziem spowolnienia ruchu, które zwiększy komfort mieszkańców w tym obszarze (mniej chaosu po wyjściu z domu, ciszej, mniej spalin, mniej samochodów jadących tranzytem pod oknami), zwiększy obroty podupadającego tam handlu i rozrusza gastronomię. Wizualizacje projektu i argumentacja poniżej w linku
    http://www.mmpoznan.pl/372541/2011/5/24/strefa--wylaczyc-wszystkie-swiatla-na-skrzyzowaniach?category=newszwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    glupoty

    helmut (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 32 / 41

    wystarczy przeczytac nazwy tych 'stowarzyszen' - oni-poznaniacy, egzekucje dla poznania, debilny poznan, sekcja pedalofilow miejskich. ciagle protestuja, nie rozumieja normalnych ludzi. nie dajmy...rozwiń całość

    wystarczy przeczytac nazwy tych 'stowarzyszen' - oni-poznaniacy, egzekucje dla poznania, debilny poznan, sekcja pedalofilow miejskich. ciagle protestuja, nie rozumieja normalnych ludzi. nie dajmy sie zwariowac, rowerzysci to osoby nieodpowiedzialne, bez OC, przegladow, kamizelek, ignorujace przepisy takie jak znak stop lub czerwone swiatla - trzeba ich pogonic, dowalic mandaty, oddac ulice autom - nie jezdzimy samochodami dla przyjemnosci do pracy albo urzedu.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    poza centrum ahaha

    KK (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 36 / 21

    edek to mnie Pan rozbawił, rowery poza centrum ...
    gdzie właśnie w centrum to najlepszy srodek transportu.

    Ale jak wolicie gnić w korkach ...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Paranoja !

    edek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 34 / 32

    Jeszcze trochę, a rowerzyści zażądają całkowitego zakazu ruchu pieszego i samochodów.Będzie się można poruszać tylko na rowerach ! A co ze starszymi i niepełnosprawnymi ? Jak to co,riksze !!! Nie...rozwiń całość

    Jeszcze trochę, a rowerzyści zażądają całkowitego zakazu ruchu pieszego i samochodów.Będzie się można poruszać tylko na rowerach ! A co ze starszymi i niepełnosprawnymi ? Jak to co,riksze !!! Nie dajmy się sterroryzować lobby cyklistów.Przed chwilą wychodziłem ze sklepu rybnego przy ul.23 Lutego,gdy rozpędzony rowerzysta niemal przejechał mi po butach!Nie mam nic przeciwko rowerom,ale... na specjalnych ścieżkach i poza centrum.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Gorący temat

    Wideo