Kalisz: Władze ograniczają trasy autobusów PLA

    Kalisz: Władze ograniczają trasy autobusów PLA

    Daria Kubiak

    Głos Wielkopolski

    Głos Wielkopolski

    Od dwóch miesięcy na zgodnej do niedawna współpracy Kaliskich i Pleszewskich Linii Autobusowych, wożących pasażerów pomiędzy obydwoma miastami, pojawiły się rysy. Wszystkiemu winna ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, która weszła w życie 1 marca tego roku.
    Pod petycją złożoną przez dyrektora PLA Sławomira Grzelaka podpisało się 586 pleszewian

    Pod petycją złożoną przez dyrektora PLA Sławomira Grzelaka podpisało się 586 pleszewian ©Daria Kubiak

    Nowe prawo stanowi, że takie spółki jak KLA, których właścicielem jest miasto, mogą świadczyć usługi tylko na własnym terenie, a więc w przypadku Kalisza na obszarze powiatu kaliskiego. Przedłużenie linii autobusowych poza ten obszar wymaga podpisania umów z innymi samorządami. W tym jednak wypadku Kalisz i Pleszew nie osiągnęły porozumienia.

    W efekcie KLA wycofały się z obsługiwania linii Kalisz - Pleszew, na której kursował autobus 12A. Teraz tę trasę obsługuje przewoźnik pleszewski. Zmniejszyła się jednak drastycznie częstotliwość przejazdów. O ile przed wycofaniem się KLA autobusy wykonywały 30 kursów, licząc w jedną stronę, to teraz jest ich zaledwie 12.

    - To stanowczo za mało wobec potrzeb, zważywszy, że do kaliskich szkół dojeżdża z Pleszewa wielu uczniów i studentów, a także pracowników kaliskich firm i instytucji - mówi Sławomir Grzelak, dyrektor Pleszewskich Linii Autobusowych "Gaedig-Reisen''. - Dlatego złożyliśmy do władz Kalisza wniosek o zgodę na wprowadzenie 5 kursów dodatkowych, tak aby było ich 17 w ciągu doby. To optymalne rozwiązanie, zaspokajające potrzeby mieszkańców obydwu miast oraz zapewniające rentowność linii.

    Kalisz nie wyraził jednak zgody na kursowanie dodatkowych autobusów PLA. Miasto - jak czytamy w odmowie skierowanej w imieniu prezydenta Kalisza Janusza Pęcherza do PLA - zaopiniowało wniosek negatywnie, gdyż zagroziłoby to interesom KLA, które świadczą usługi przewozowe, zgodnie z umową ważną do listopada 2020 roku. Chodzi o to, aby autobusy przewoźnika pleszewskiego nie dublowały się z kursami autobusów KLA i nie podbierały im pasażerów. Pleszewskiemu przewoźnikowi zaproponowano, aby rozważył zmianę trasy planowanych autobusów dodatkowych, tak by omijały centrum Kalisza.

    Po tej decyzji na ręce prezydenta Kalisza wpłynęła petycja, podpisana przez ponad 580 pasażerów z Pleszewa domagających się zwiększenia ilości kursów po dotychczasowej trasie.
    - Zmiana trasy przejazdu 5 nowych autobusów wprowadziłaby niepotrzebny chaos i utrudniłaby życie, zwłaszcza osobom w podeszłym wieku, dojeżdżającym z Kalisza do pleszewskiego szpitala - przekonuje dyrektor PLA. - Możemy jednak wprowadzić korektę godzin odjazdów naszych autobusów, aby ich kursy nie kolidowały z rozkładem KLA.

    Wiceprezydent Kalisza Daniel Sztandera wyjaśnia jednak, że według ustawy miasto ma prawo stosować zasadę konkurencji regulowanej.
    - Musimy dbać o podstawy ekonomiczne KLA - mówi prezydent. - Dlatego na własny obszar nie wpuścimy przewoźnika z innej gminy.

    Najnowsze informacje z Wielkopolski wprost na Twoją skrzynkę - zapisz się do newslettera

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Magazyn

    Wideo