Wielkopolska: Przebieg trasy szybkiej kolei niekorzystny dla...

    Wielkopolska: Przebieg trasy szybkiej kolei niekorzystny dla Poznania

    Piotr Talaga

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Trasa kolei

    Trasa kolei ©archiwum

    Alarm dla Wielkopolski. Obecne plany związane z budową kolei dużych prędkości sprawią, że Poznań utraci strategiczną pozycję tranzytową na linii Warszawa - Berlin. Droga w praktyce się wydłuży (uwzględniając czas przejazdu) o ponad 100 kilometrów, zaś obecny układ dworcowy sprawi, że pociągi będą musiały w Poznaniu "zawracać". Na proponowanych rozwiązaniach straci cały region. Pogorszą się także połączenia na przykład z Koninem czy Lesznem.
    Trasa kolei

    Trasa kolei ©archiwum

    Powszechnie się sądzi, że budowa KDP przez węzeł w pobliżu aglomeracji kalisko--ostrowskiej i dalej do Poznania to wielki sukces wielkopolskich samorządowców i polityków. Tymczasem planowana trasa "Igreka" nie jest wcale korzystna. Obecnie rozpatrywane są dwa warianty przebiegu nowej linii kolejowej. W obu przypadkach rozwidlenie na Wrocław i Poznań znajdowałoby się w okolicy Kalisza i Ostrowa. W pierwszym przypadku zbiornik w Jeziorsku mijany byłby od strony północnej, zaś w drugim od południowej. I właśnie ten drugi wariant jest bardziej prawdopodobny (jest on korzystny dla lobby łódzkiego i wrocławskiego).

    - Jeśli powstanie KDP według tego planu, to stracimy na tym jako Poznań - przekonuje Bogdan Bresch, prezes zarządu Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP oddział w Poznaniu.

    - Trasa z Poznania do Warszawy wydłuży się bowiem o prawie 50 km. Będziemy rzeczywiście jeździć szybciej, ale dalej, a to oznacza, że znacznie drożej. Ponadto znacznie dłuższą trasą jeździć będziemy do Katowic, ponieważ będzie ona wiodła przez Łódź. Połączenie do Wrocławia także będzie dłuższe o około 50 km.

    To nie koniec problemów. Aglomeracja łódzka, z której pochodzi obecny minister infrastruktury - Cezary Grabarczyk, otrzymała kilkumiliardowe wsparcie z budżetu na nowe rozwiązania kolejowe. Budowany ma tam być między innymi tunel pod częścią miasta. O Poznaniu w ogóle w koncepcjach rozwoju szybkiej kolei nie ma mowy.

    Więcej w dzisiejszym "Głosie Wielkopolskim"

    Komentarze (12)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Co za bzdura

    biris (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 24 / 30

    Bzdurny artykul jakiegos pana ktory jak widac nie wielkie ma pojecie na temat kolei i najchetniej zbudowal by jedna nitke po prostej warszawa - poznan . Lodz to srodek Polski i jest wieksza niz...rozwiń całość

    Bzdurny artykul jakiegos pana ktory jak widac nie wielkie ma pojecie na temat kolei i najchetniej zbudowal by jedna nitke po prostej warszawa - poznan . Lodz to srodek Polski i jest wieksza niz Poznan wiec chyba logiczne ze KDP ma laczyc najwieksze miasta a pan by chcial zeby Lodz zostala ominieta jak slychac . Zenujace na szczescie w tym wypadku minister trzezwo mysli i nie slucha takich oszolomow zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zmiana nazwy gazety

    as (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 26 / 30

    Ta gazeta powinna się nazywać Głos Poznański a nie Głos Wielkopolski. Tyle tutaj się mówi o interesie całej wielkopolski co o zeszłorocznych przebiśniegach. pozdrawiam

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bzdury

    Jackx (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 32 / 28

    Artykuł pisany jednostronnie na podstawie wywodów jednego "eksperta".
    Ciekawe jaki pozytywny wpływ dla Poznania miałby mieć dworzec na Dębcu. Przecież nie ma tam możliwości przesiadki na inny...rozwiń całość

    Artykuł pisany jednostronnie na podstawie wywodów jednego "eksperta".
    Ciekawe jaki pozytywny wpływ dla Poznania miałby mieć dworzec na Dębcu. Przecież nie ma tam możliwości przesiadki na inny pociąg. Poznaniaka raczej nie interesuje, że pociąg z Warszawy do Berlina pojedzie kilkadziesiąt minut krócej. Dla poznaniaka jest ważne, aby dojechać pociągiem do Dworca Głównego, gdzie ma pełno możliwości przesiadki. Idąc tokiem rozumowania autora artykułu to trasa z ominięciem Poznania Głównego to zwycięstwo "lobby warszawskiego".zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    szybka kolej

    realista (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 33 / 30

    ta kolej ma szansę realizacji tylko i wyłącznie po 5-tym rozbiorze polski, gdy tereny na których ma powstać, znajdą się w granicach niemiec. Kiedyś to nastąpi, nie prędzej niż za 50 lat, więc...rozwiń całość

    ta kolej ma szansę realizacji tylko i wyłącznie po 5-tym rozbiorze polski, gdy tereny na których ma powstać, znajdą się w granicach niemiec. Kiedyś to nastąpi, nie prędzej niż za 50 lat, więc tematem tym nie warto sobie głowy zawracać, lepiej skupić się na hałdach psich gów..n zalegających nasze miasta. podobno tusk z komorowskim-słoma w butach, mają osobiście wysprzątać ul. Marszałkowską.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    O czym pisał ten redaktor ostatnio

    gosc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 33 / 31

    Bo chyba o przpeisach kulinarnych. na kolei, geografii zupełnie ise nie zna, o czym świadczy teń śmieszny, napuszczający jednych na drugich artykuł.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    trasa się wydłuży o 50km?!

    :) (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 36 / 37

    "Ponadto znacznie dłuższą trasą jeździć będziemy do Katowic, ponieważ będzie ona wiodła przez Łódź. Połączenie do Wrocławia także będzie dłuższe o około 50 km"

    A to ciekawe... ktoś zdemontuje...rozwiń całość

    "Ponadto znacznie dłuższą trasą jeździć będziemy do Katowic, ponieważ będzie ona wiodła przez Łódź. Połączenie do Wrocławia także będzie dłuższe o około 50 km"

    A to ciekawe... ktoś zdemontuje istniejącą trasę do Wrocławia? Skąd autor wypowiedzi wziął te rewelacje?

    Tak na marginesie - po co Poznaniowi kolej, skoro tutaj każdy uważa, że należy poruszać się autem, a pociągi są dla biedoty której nie stać na auto? :)zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Do Kolejowy

    Tilo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 27 / 36

    Kogo promować jak się dudki dają robić jak inni chcą? Komui zawdzięczasz słabość poznańskich polityków? Ludziom co zagłosowali w wyborach, czy talentom tych wybieranych. A może ich beztalenciom....rozwiń całość

    Kogo promować jak się dudki dają robić jak inni chcą? Komui zawdzięczasz słabość poznańskich polityków? Ludziom co zagłosowali w wyborach, czy talentom tych wybieranych. A może ich beztalenciom. Wszyscy umieją zawierać koalicje tylko nie nasi. Nasi nie umieją i koalicje jak powstają to kosztem Wielkopolski. To kogo ty wybierasz tej? Fajłapy. Pojedzie bana z Berlina do Warszawy i Poznań im mignie w oknach, najbliższy stop Zielona Góra, potem w Kaliszu, potem w Łodzi.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    KDP...

    Piotr (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 36 / 33

    Co za glupi artykul!!! Artykul pokazuje kompletny brak merytorycznej wiedzy autora! Najglupsze jest ostatnie zdanie: "O Poznaniu w ogóle w koncepcjach rozwoju szybkiej kolei nie ma mowy"
    Jezeli...rozwiń całość

    Co za glupi artykul!!! Artykul pokazuje kompletny brak merytorycznej wiedzy autora! Najglupsze jest ostatnie zdanie: "O Poznaniu w ogóle w koncepcjach rozwoju szybkiej kolei nie ma mowy"
    Jezeli nie mialoby byc w ogole mowy to odnogi Kalisz-Poznan w ogole by nie planowano wybudowac!!! Cala koncepcja kolei duzych predkosci "Y" opiera sie wylacznie na polaczeniu Warszawy i Lodzi z Wroclawiem i Poznaniem!!!
    Wyssane z palca sa tez populistyczne wypowiedzi o jakis lobby - lodzkim czy wroclawskim! To czy zbiornik Jeziorsko zostanie ominiety z polnocnej czy poludniowej strony nie ma praktycznie wiekszego znaczenia dla Poznania a wylacznie dla osob ktore posiadaja ziemie w rejonach tego jeziora i beda ja mogly dobrze sprzedac. Trasa do Warszawy wydluzy sie, to prawda, ale zupelnie wyssane z palca sa tezy ze wzrosnie cena biletu. Kto w ogole mowi, ze na tej trasie ceny beda ustalane wedlug odleglosci a nie po prostu jako ceny za dana relacje!
    KOmpletna bzdura jest to ze trasa do Wroclawia wydluzy sie o 50 km, bo trasa do Wroclawia zostanie w tym samym miejscu gdzie jest teraz! Tak samo jak trasa do Katowic czy Krakowa! Po wybudowaniu trasy KDP Poznan zyska alternatywne polaczenie z Wroclawiem (przez wezel Kalisz/Ostrow) i Katowicami/Krakowem (przez Lodz i CMK). Nikt nie bedzie likwidowal pociagow kursujacych po obecnych juz trasach!!!
    Podobnie kretynskie jest podnoszenie argumentu utracie strategicznego polozenia Poznania na trasie z Warszawy do Berlina! Przeciez ta linia nie bedzie omijac Poznania!!! Dodatkowo autor wspomnial o koniecznosci zmiany kierunku jazdy dla pocigow Warszawa-Poznan-Berlin jako nastepwstwo wybudowania KDP! Przeciez dla Poznania samego Poznania nic sie tu nie zmieni - jedynie czas jazdy w calej relacji Warszawa-Berlin moze sie wydluzyc o te kilka minut ktore pociag potrzebowac bedzie na zmiane kierunku! Ale i to jest bzdura bo juz teraz pociagi Warszawa-Berlin zatrzymuja sie w Poznaniu na 5 minut a to jest wystarczajaca ilosc czasu na zmiane kierunku w skladach zespolonych ktore obsluguja linie duzych predkosci! Koniec koncow czas przejazdu w calej relacji Berlin-Poznan-Warszawa znacznie sie skroci!
    Polaczenia do Leszna w zadnej mierze nie ucierpia na powstaniu KDP bo nie beda mialy praktycznie nic wspolnego z ta linia! Za to dzieki KDP Poznan zyska blyskawiczne polaczenie z Kaliszem (do ktorego jest 110 km a pociagiem jedzie sie teraz ok 2,5 godzin) Lodzia i Warszawa! Tego autor nie zauwaza, widzi tylko kretynski argument wydluzenia trasy o 50 km. Niewazne ze przy predkosci 300 kmh taki odcinek pokonuje sie w 10 minut!
    Caly ten artykul to sianie taniego populizmu i przyklad na kompletna ignorancje autora!

    BTW - nie zmieniam mimo wszystko zdania ze Polski na KDP nie stac. Pan Wyszynki, ktory wszem i wobec zachwala zalety tej linii wszedzie zaczal w koncu napominac ze sama ona nie wystarczy, ze do prawidlowego funkcjonowania potrzeba bedzie jeszcze wyremontowac glowne linie konwencjonale (te juz istniejace). Skoro juz teraz mowi sie ze zeby dac na drogi, trzeba zabrac kolejom to za 3 lata beda w stanie powiedziec - zeby dac na KDP trzeba jeszcze wiecej zabrac liniom konwencjonalnym (drogi przeciez sa w naszym kraju nieruszalne). Nie wierze po prostu ze znajdzie sie DODATKOWA kasa na zabawke zwana KDP.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Olać Puste Obietnice

    kit (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 37 / 34

    Szef Wielkopolskiej PO jest z Kalisza - Kalisz zyskuje. Zdrojewski wraz z Dłutkowskim dogadał się z Grabarzem infrastruktury. Kogo Poznań ma we władzach KRAJU??? Nikogo. Poznań został potraktowany...rozwiń całość

    Szef Wielkopolskiej PO jest z Kalisza - Kalisz zyskuje. Zdrojewski wraz z Dłutkowskim dogadał się z Grabarzem infrastruktury. Kogo Poznań ma we władzach KRAJU??? Nikogo. Poznań został potraktowany przez Puste Obietnice jako dostarczyciel głosów (posłów) i nic więcej. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    igrek wylei poznań

    mariusz mec (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 25 / 37

    Dziś ukazał się w Głosie Wielkopolskim artykuł "Igrek wykolei Poznań", wskazując, że planowana trasa jest wydłużona o kilkadziesią kilometrów w stosunku do dzisieszej i wymagała będzie budowy...rozwiń całość

    Dziś ukazał się w Głosie Wielkopolskim artykuł "Igrek wykolei Poznań", wskazując, że planowana trasa jest wydłużona o kilkadziesią kilometrów w stosunku do dzisieszej i wymagała będzie budowy połodniowego obejścia miasta co spowoduje dodatkowe komplikacje. Myślę, iż ten bylwersujący temat ukazuje tylko część materii. Warto aby zainteresować szerszą opinię publiczną tą bulwesrującą sprawą i naświetlić szerszy kontekst tych niecelowych, a zapadających obecnie decyzji. Po pierwsze, pierwotnie KDP miała przebiegać przez Gorzów, a więc w prostej linii do Berlina, co nie tylko nie wydłużyłoby trasy a wydatnie ją skróciło. Niestety najprawdopodobniej ( o czym niżej) wskutek lobby środowiska zilonogórskiego przebieg trasy został zmieniony i "szybka kolej" kolej ma podążąć wręcz okrężną drogą przez Zieloną Górę co wydłuży trasę o bez małą sto kilometrów w porównaniu z pierwotnym projektem. Zgodzić się więc należy, z frazą artykułu, że "prawdopodobny przebieg kolei dużych prędkości przez Wielkopolskę nie jest korzystny dla regionu". Co więcej, przebieg kolei przez Gorzów umożliwiłby bez multiplikowania kosztów przedłużenie trasy do Szczecina, a nie budowanie jej od podstaw (co w istocie niweczy jej opłacalność). Z obecnie projektowanym przebiegiem kolei wiąże się też naprawdopodobniej zamieszanie z koniecznością południowego obejścia miasta Poznania, wystarczy zobaczyć na mapie gdzie jest Zielona Góra. Taki przebieg trasy kontestowany jest wprawdzie przez środowisko polityków z Gorzowa, np. posła z PO W.Pahla (odsyłam do znajdującego się na internetowym wydaniu lokalnej "Gazety Wyborczej" artykułu "kolej na logikę.." z 23.0311r.), ale głosy te pozostają bez echa. Symptomatyczne jest tylko to, że Bożena Bukiewicz z Zielonej Góry- szefowa PO w lubuskiem już zapowiedziała, że na listach do sejmu z okręgu zileonogórskiego znajdzie się pewna niespodzianka: wicemnister rozwoju regionalnego Waldemar Sługocki (tekst lokalnej Gazety Wyborzczej z 11.03.11r. "Komarnicki do PO". Warto więc zainteresować tą sprawą nie tylko opinię publiczną Poznania, Gorzowa, Szczecina, Wielkopolski, ale też poznańskich i szczecińskich posłów ...Zgodzić się więc należy i z tą frazą z cytowanego już artykułu, że "w koncepcji rozwoju kolei w Polsce więcej jest polityki niż ekonomii". Odsyłam także do mapy znajdują cej się w planie "Polska 2030" znajdującej się na stronie Min. Rozwoju Regionalnego, zobaczyć można tam w całej krasie tą "szybką kolej"....Z poważaniem Mariusz Mec


    zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Gorący temat

    Wideo