Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielkopolska: Protest kolejarzy coraz bliżej. Rozpoczęło się referendum strajkowe

Robert Domżał
Wielkopolska: Protest kolejarzy coraz bliżej. Rozpoczęło się referendum strajkowe
Wielkopolska: Protest kolejarzy coraz bliżej. Rozpoczęło się referendum strajkowe Jan Hubrich / Polskapresse
Groźba strajku na kolei, który ma się zacząć w poniedziałek, 29 czerwca, jest coraz realniejsza. Rozpoczęło się strajkowe referendum.

Pracowników Przewozów Regionalnych poparli kolejarze spółki PKP Cargo i PLK PKP. W razie rozpoczęcia protestu zapowiadają oni strajk włoski. Według przedstawicieli Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego, jeśli w poniedziałek pociągi Przewozów Regionalnych nie wyjadą na trasy, nie będzie można ich zastąpić ani autobusami, ani pociągami spółki Koleje Wielkopolskie. Gdyby marszałkowskie „Elfy” miały się pojawić na trasach Przewozów Regionalnych, zabrakłoby ich na liniach, na których mają obowiązek jeździć.

Zobacz też:

- Formalnie nic nie wiemy, o zamiarze podjęciu strajku przez Przewozy Regionalne, a powinniśmy być powiadomieni albo przez zarząd spółki Przewozy Regionalne albo przez związki zawodowe – mówi Jerzy Kriger, dyrektor Departamentu Transportu Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego.

Związkowcy z PR w odpowiedzi na takie słowa i próby zablokowania strajku przez zarząd spółki PR, przypominają, że protest miał się odbyć rok temu i został tylko zawieszony. Zdaniem Leszka Miętka, prezydenta Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych sytuacja Przewozów Regionalnych przez ostatni rok nie poprawiła się. Stąd wniosek o to, by niektórzy marszałkowie przestali zajmować się kolejami, a zarząd spółki wręcz został zawieszony.

Zdaniem Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego nie ma racjonalnego wytłumaczenia strajku. Wyniki finansowe wielkopolskiego oddziału PR to 4,5 mln zł na plusie. Spółka ma wynegocjowane porozumienie z województwem dotyczące finansowania przewozów i remontu taboru w najbliższych latach. Jeszcze w tym roku między wrześniem a grudniem otrzyma 21 zmodernizowanych pociągów elektrycznych. Następne pociągi zostaną wyremontowane w ciągu kilku lat. Zdaniem Jerzego Krigera w roku ubiegłym w spółce zatrudnionych było 1096 osób, a w tym roku 1069. Gwarancji pracowniczych zdaniem UM może udzielić pracownikom wyłącznie pracodawca. Taki obowiązek mógłby być scedowany na płatnika, jeśli w ustawie o transporcie zbiorowym byłby zapis, że przewoźnik przejmuje pracowników automatycznie wraz z przejęciem trasy, na której wcześniej jeździły konkurencyjne pociągi. Zarząd województwa wielkopolskiego zapewnił też pieniądze na rozbudowę serwisu w Lesznie, gdzie odbywają się przeglądy i naprawy pociągów spółki PR.

Strajk może spowodować utratę pozycji, jaką Przewozy Regionalne mają w Wielkopolsce. A obsługują one 60 proc. połączeń w Wielkopolsce. W czwartek w Poznaniu odbędzie się konwent marszałków. Będą oni rozmawiać między innymi o sytuacji na kolei.

Wygląda na to, że Wielkopolanie powinni organizować się w zmotoryzowane grupy, by w razie protestu dojechać do pracy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski