15 tysięcy pojazdów - tyle w środę między godziną 7 a 19 wjechało do Poznania trasą katowicką. To przede wszystkim mieszkańcy Szczepankowa czy Krzesin, ale również Kórnika, Borówca. Tędy przebiega też droga krajowa nr 11. Dotychczas kierowcy mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu w każdą stronę. Od przyszłego tygodnia będą mieli o jeden mniej.
Prace związane z przygotowaniem estakady do zmian rozpoczną się dzisiaj.
- Jeśli nie będzie padało, zaczniemy malować nowe oznakowanie na jezdniach - mówi Dorota Wesołowska z Zarządu Dróg Miejskich.
Trzeba również doszczelnić odwodnienie estakady, ustawić znaki drogowe oraz tak zwane "świnie" (tak w żargonie drogowców nazywane są plastikowe bariery ochronne wypełnione wodą). Zwężenia zostaną oznakowane lampami sygnalizacyjnymi. Do "akcji katowicka" przygotowują się także policjanci poznańskiej drogówki.
- Jeśli będzie potrzeba, pojawią się tam funkcjonariusze - zapewnia jej naczelnik, Józef Klimczewski.
Zmiany zostaną wprowadzone prawdopodobnie w poniedziałek. To wynik ekspertyzy przygotowanej na zlecenie ZDM przez Politechnikę Poznańską. Wykazała ona, że stan techniczny elementów podtrzymujących wiadukt jest zły. I konieczne jest ich odciążenie.
- Jest to jednak rozwiązanie doraźne - mówi Jerzy Witczak, Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. - Jeśli drogowcy nie rozpoczną remontu wiaduktu do marca 2012 roku, nakażę całkowite zamknięcie trasy katowickiej. Jest w naprawdę złym stanie - dodaje.
Na razie na remont nie ma pieniędzy (w tym roku budżet ZDM na remonty i bieżące utrzymanie dróg wynosi 21 mln zł, czyli o 30 mln zł mniej niż w 2010). W tym roku drogowcy zamierzają zlecić przygotowanie projektu. Kiedy rozpoczną się prace? Nie wiadomo. Prawdopodobnie zostaną rozłożone na lata.
Wiadukty z lat 70. się sypią
Estakada na trasie katowickiej powstała w latach 70. Wtedy projektanci nie spodziewali się takiego natężenia ruchu. Używano też gorszych materiałów.
W podobnym stanie są inne obiekty powstałe w tym czasie (choćby rondo Kaponiera czy nitka wjazdowa wiaduktu Górczyńskiego). Część z nich została przebudowana przy wsparciu z Unii Europejskiej: most Przemysła I oraz wiadukty Franowo, Dolna Wilda i wyjazdowa nitka wiaduktu Górczyńskiego (łączenie dostaliśmy 80 mln zł).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?