Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Szybkim tramwajem na Rataje. Film

Katarzyna Fertsch
Dzisiaj (w poniedziałek) formalnie rozpoczyna się budowa trasy tramwajowej na Franowo. Jeszcze przed Euro 2012 poznaniacy dojadą bimbą do IKEA i centrum handlowego M1. Niewykluczone, że wkrótce powstaną tam kolejne centra.

Co prawda ciężki sprzęt wjedzie na plac budowy prawdopodobnie w przyszłym tygodniu, lecz już dziś rozpocznie grodzenie miejsc, gdzie będzie przebiegała nowa trasa. Pośpiech jest wskazany, bo czasu jest niewiele. Trasa tramwajowa na Franowo ma być gotowa przed mistrzostwami Euro 2012.

- Inwestycja jest ważna z kilku powodów. Jednym z nich jest fakt, że mieszkańcy Rataj w końcu będą mieli swój szybki tramwaj - mówi Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych w poznańskim MPK.

Zobacz film: Poznań. Tramwajem na Franowo

Szybki, ponieważ trasa nie będzie kolidowała z innymi torowiskami czy jezdniami dla samochodów. Tramwaj na wysokości wiaduktu Chartowo wjedzie pod ziemię (jak metro) i wyjedzie dopiero przy sklepie IKEA. Pod "lekkim", przeszklonym przykryciem znajdą się jedynie przystanki tramwajowe. To, jak podkreśla Jan Firlik, prawdziwa rewolucja w Poznaniu.

Może ona wpłynąć na rozwój tej części miasta. Przy szybkiej trasie tramwajowej na Piątkowo powstało wiele centrów handlowych i marketów (choćby Poznań Plaza czy Galeria Pestka). Podobnie może być w tym przypadku. Ale trasa na Franowo połączy też śródmieście z nową zajezdnią.

Nie powstanie ona przed mistrzostwami, ale w przyszłości to właśnie w niej będzie garażowana większość poznańskich tramwajów (zajezdnia ma być gotowa w 2013 roku, MPK dostało na nią 50 mln z budżetu unijnego i chce starać się o więcej).

Budowa trasy jest jedną z kluczowych inwestycji przed Euro 2012. Bo na placu przed znajdującymi się tutaj centrami handlowymi będzie jeden z parkingów buforowych dla kibiców. Stąd, szybkim tramwajem, dojadą na stadion. Koszt inwestycji to ponad 220 milionów złotych.

- Ale prawie 108 milionów złotych dopłaci nam Unia Europejska - przypomina Gerard Masłowski ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012.

Projekt zakłada nie tylko budowę ponad 2 km torów, ale również przebudowę wiaduktu Chartowo. Jednym z powodów jest jego zły stan, ale nie tylko.
- Projektanci wiaduktu nie przewidzieli, że trasa tramwajowa będzie wydłużana - mówi Jan Firlik.

Jeszcze nie wiadomo jak wiele linii zostanie wydłużonych do Franowa. Zdaniem Rafała Kupsia, p.o. dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego, będą to dwie lub trzy linie.
Podczas budowy nowej trasy poznaniacy muszą się spodziewać utrudnień. Gdy wykopy dojdą do ulicy Kurlandzkiej, zostanie ona częściowo wyłączona z ruchu.

Niewiele czasu
Budowa trasy tramwajowej na Rataje trwała trzy lata. Wtedy do ułożenia było 1,8 km torów. Dzisiaj, na Franowo, trzeba ich ułożyć 200 metrów więcej. A czasu jest zdecydowanie mniej.
Zdaniem przedstawicieli spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012, od czasu budowy trasy na Rataje zmieniła się technologia. Poza tym, obecnie wykonawca ma powód, żeby się spieszyć (bonus finansowy). Teraz - czas jest pieniądzem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Poznań: Szybkim tramwajem na Rataje. Film - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski