Poznań: Szybkim tramwajem na Rataje. Film

    Poznań: Szybkim tramwajem na Rataje. Film

    Katarzyna Fertsch

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Poznań: Szybkim tramwajem na Rataje. Film
    1/3
    przejdź do galerii
    Dzisiaj (w poniedziałek) formalnie rozpoczyna się budowa trasy tramwajowej na Franowo. Jeszcze przed Euro 2012 poznaniacy dojadą bimbą do IKEA i centrum handlowego M1. Niewykluczone, że wkrótce powstaną tam kolejne centra.
    Co prawda ciężki sprzęt wjedzie na plac budowy prawdopodobnie w przyszłym tygodniu, lecz już dziś rozpocznie grodzenie miejsc, gdzie będzie przebiegała nowa trasa. Pośpiech jest wskazany, bo czasu jest niewiele. Trasa tramwajowa na Franowo ma być gotowa przed mistrzostwami Euro 2012.

    - Inwestycja jest ważna z kilku powodów. Jednym z nich jest fakt, że mieszkańcy Rataj w końcu będą mieli swój szybki tramwaj - mówi Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych w poznańskim MPK.


    Zobacz film: Poznań. Tramwajem na Franowo

    Szybki, ponieważ trasa nie będzie kolidowała z innymi torowiskami czy jezdniami dla samochodów. Tramwaj na wysokości wiaduktu Chartowo wjedzie pod ziemię (jak metro) i wyjedzie dopiero przy sklepie IKEA. Pod "lekkim", przeszklonym przykryciem znajdą się jedynie przystanki tramwajowe. To, jak podkreśla Jan Firlik, prawdziwa rewolucja w Poznaniu.

    Może ona wpłynąć na rozwój tej części miasta. Przy szybkiej trasie tramwajowej na Piątkowo powstało wiele centrów handlowych i marketów (choćby Poznań Plaza czy Galeria Pestka). Podobnie może być w tym przypadku. Ale trasa na Franowo połączy też śródmieście z nową zajezdnią.

    Nie powstanie ona przed mistrzostwami, ale w przyszłości to właśnie w niej będzie garażowana większość poznańskich tramwajów (zajezdnia ma być gotowa w 2013 roku, MPK dostało na nią 50 mln z budżetu unijnego i chce starać się o więcej).

    Budowa trasy jest jedną z kluczowych inwestycji przed Euro 2012. Bo na placu przed znajdującymi się tutaj centrami handlowymi będzie jeden z parkingów buforowych dla kibiców. Stąd, szybkim tramwajem, dojadą na stadion. Koszt inwestycji to ponad 220 milionów złotych.

    - Ale prawie 108 milionów złotych dopłaci nam Unia Europejska - przypomina Gerard Masłowski ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012.

    Projekt zakłada nie tylko budowę ponad 2 km torów, ale również przebudowę wiaduktu Chartowo. Jednym z powodów jest jego zły stan, ale nie tylko.
    - Projektanci wiaduktu nie przewidzieli, że trasa tramwajowa będzie wydłużana - mówi Jan Firlik.

    Jeszcze nie wiadomo jak wiele linii zostanie wydłużonych do Franowa. Zdaniem Rafała Kupsia, p.o. dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego, będą to dwie lub trzy linie.
    Podczas budowy nowej trasy poznaniacy muszą się spodziewać utrudnień. Gdy wykopy dojdą do ulicy Kurlandzkiej, zostanie ona częściowo wyłączona z ruchu.

    Niewiele czasu
    Budowa trasy tramwajowej na Rataje trwała trzy lata. Wtedy do ułożenia było 1,8 km torów. Dzisiaj, na Franowo, trzeba ich ułożyć 200 metrów więcej. A czasu jest zdecydowanie mniej.
    Zdaniem przedstawicieli spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012, od czasu budowy trasy na Rataje zmieniła się technologia. Poza tym, obecnie wykonawca ma powód, żeby się spieszyć (bonus finansowy). Teraz - czas jest pieniądzem.

    Komentarze (6)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A przedłużenie Pestki

    Szczur (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 20 / 27

    Do Dworca Zachodniego? Czasu wcale nie ma więcej, a nic się tam nie dzieje... Już i tak wiele inwestycji, poza ogromnym ale sknoconym stadioniskiem, spadło z planu.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tramwaj na Franowo

    UNCAS25 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 51 / 51

    Tą budowę powinni juz zacząć conajmniej rok wcześniej nie bacząc na koszta jakie by trzeba bylo ponieść. Jeśli im się uda to zbyt malo czasu na rozwój bo nic z niczego sie nie da nawet gbyby byly...rozwiń całość

    Tą budowę powinni juz zacząć conajmniej rok wcześniej nie bacząc na koszta jakie by trzeba bylo ponieść. Jeśli im się uda to zbyt malo czasu na rozwój bo nic z niczego sie nie da nawet gbyby byly tu cztery ekipy nawet za darmo prcujace. najpierw czyny potem zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    czy jest sens?

    sens (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 51 / 50

    A za Kompanią Piwowarską (browarem) jest takie dość okazałe osiedle... jednak mieszkańcy nie uzyskają połączenia tramwajowego i dalej będą tłuc się autobusem.
    Tak się oto miasto troszczy o...rozwiń całość

    A za Kompanią Piwowarską (browarem) jest takie dość okazałe osiedle... jednak mieszkańcy nie uzyskają połączenia tramwajowego i dalej będą tłuc się autobusem.
    Tak się oto miasto troszczy o mieszkańców - a o centra handlowe - wcale!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie przewidzieli

    LukasK (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 54 / 44

    Panie Firlik, po co w takim razie jest prześwit w stronę os. Rusa? Czyż nie w celu ułożenia tam torowiska?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    I dobrze.

    Ch. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 50 / 45

    I dobrze, że trasa powstanie. Najwyższy czas, bo dojazd autobusem w te rejony równał się koniecznści bardzo długich spacerów.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    `

    ` (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 23 / 22

    Wiadomo , że gdyby nie zajezdnia ta trasa powstałaby za 20 lat , albo wcale. Włączenie jej do inwestycji na EURO / śmiechu warte 3 mecze/ jest grubym nadużyciem ze strony władz miasta.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Magazyn

    Wideo