Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdy lecimy samolotem... (1)

Milena Kochanowska
Zanim zarezerwujemy lub kupimy bilet lotniczy, zróbmy pełne rozeznanie co do kosztów jego ewentualnego przebukowania
Zanim zarezerwujemy lub kupimy bilet lotniczy, zróbmy pełne rozeznanie co do kosztów jego ewentualnego przebukowania 123 RF
Czy za rezerwację lub zmianę biletu lotniczego musimy zapłacić? Czy możemy odzyskać pieniądze, jeśli zrezygnujemy z lotu? Jak mogą podróżować dzieci bez opieki bliskich?

1 Rezerwujemy i kupujemy bilety. Ci, którzy nie korzystają lub nie chcą korzystać z internetu, mogą zarezerwować bilet lotniczy na lotnisku w punkcie wybranego przewoźnika. Na przelot liniami LOT-u lub Lufthansy za rezerwację nie zapłacimy, a w zależności od trasy i taryfy na wykup biletu możemy mieć dzień, tydzień, a nawet czas do dnia odlotu. Nieraz jednak będziemy musieli za bilet zapłacić od razu. U przewoźników tak zwanych niskokosztowych, czyli tanich linii lotniczych bilet najczęściej trzeba kupić od razu.

2 Przebukowanie biletu (zmiana godziny lub daty) jest możliwe u wszystkich przewoźników za dodatkową opłatą, która nie jest stała – pytajmy o to przy rezerwacji lub przed kupieniem biletu albo sprawdźmy w cenniku przewoźnika.

3 Bilet lotniczy jest zawsze biletem imiennym. Zmiana imienia i nazwiska pasażera w rejsowych liniach lotniczych jest w większości wypadków niemożliwa. UWAGA! W tanich liniach taka zmiana jest czasem możliwa, ale może być droższa niż wykupienie nowego biletu.

4 Ze zwrotem jest już znacznie gorzej. Być może uda nam się zwrócić bilet biznes klasy, ale tu również decyduje lot i taryfa – o to także pytajmy przy rezerwacji lub przed kupieniem biletu. Tanie linie lotnicze w większości sprzedają bilety jako bezzwrotne. Podstawą zwrotu biletu (także linii rejsowych) mogą być jedynie czasem przykre okoliczności losowe, np. śmierć osoby z pierwszej linii pokrewieństwa. W przypadku zgłoszenia niemożności odbycia przelotu z powodu choroby (wraz z dokumentacją medyczną), każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie. Korzystając z najatrakcyjniejszych cenowo taryf lotniczych, nigdy nie mamy możliwości zwrotu biletu ani przesunięcia terminu wylotu.

5 Podatki i opłaty. W przypadku większości przewoźników (linie rejsowe), nawet jeśli taryfa nie przewiduje zwrotu z opłaty dla przewoźnika, powinniśmy odzyskać kwoty niewykorzystanych podatków i opłat. Jest to zwykle możliwe tylko przy niewykorzystaniu całego przelotu, a niemożność odbycia podróży trzeba zgłosić przed zaplanowanym odlotem.

6 A może polisa? Jeśli tak trudno bilet zwrócić, a czasami w ogóle nie jest to możliwe, być może warto wykupić sobie polisę – ubezpieczenie kosztów anulowania biletu lotniczego. Pytajmy o nią u ubezpieczycieli. Ubezpieczenie musi być wykupione do 48 godzin od momentu rezerwacji biletu.

7 Lepiej nie kupować biletów w czasie wakacji, długich weekendów i świąt, bo wtedy ich ceny są znacznie wyższe niż normalnie. Im wcześniej kupimy lub zarezerwujemy bilet na ten czas, tym mniej zapłacimy. Na pewno łatwiej wyszukać okazje przez internet. UWAGA! Nie zawsze jednak okazja jest nią faktycznie. Z tanim biletem możemy dolecieć na peryferyjne lotnisko, a dojazd z niego do miasta może być tak drogi, że w gruncie rzeczy na to samo by wyszło, gdybyśmy kupili bilet droższy.

8 Podstawowe informacje uzyskamy w punkcie informacji lotniskowej Portu Lotniczego Poznań-Ławica, tel. 61 849 23 43.


Dziecko samo na pokładzie

Większość linii umożliwia podróżowanie dziecka bez opieki bliskich. Zasady takiego przelotu zależą przede wszystkim od wieku dziecka.

LOT. Za opiekę nad dzieckiem trzeba zapłacić. Informację o wysokości opłat można uzyskać w telefonicznym centrum obsługi. Jeśli dziecko nie skończyło jeszcze 5 lat, podczas podróży opiekuje się nim stewardesa, która towarzyszy mu od odprawy aż do odebrania go na lotnisku docelowym przez upoważnioną osobę. Gdy dziecko ma więcej niż 5, ale mniej niż 11 lat specjalny nadzór ma nad nim członek załogi LOT-u i wyznaczeni pracownicy obsługi pasażerskiej. Młodzież od 12 do 17 lat może podróżować bez opieki lub z opłaconą asystą.

Lufthansa. Usługa opieki jest płatna. Za każdą trasę trzeba dopłacić 40 EUR (w obrębie Europy) lub 80 EUR (loty międzykontynentalne). Do 4. roku życia włącznie dzieci mogą podróżować tylko pod opieką dorosłych. Miedzy 5. a 11. rokiem życia mogą podróżować wyłącznie, korzystając z serwisu opieki lub w towarzystwie osoby, która ukończyła 12 lat. Nastolatki (12-17 lat) mogą podróżować samodzielnie lub skorzystać z serwisu opieki.

Wizz Air. Opiekun dziecka musi mieć ukończone 16 lat i mieć wspólną rezerwację z dzieckiem. Jeśli rezerwacje zrobiono oddzielnie, muszą być wystawione na to samo nazwisko i adres. Dzieci do 14. roku życia mogą podróżować wyłącznie pod opieką osoby, która ukończyła co najmniej 16 lat i bierze za dziecko pełną odpowiedzialność. 14- i 15-latki mogą podróżować samodzielnie, ale nie mogą mieć pod opieką żadnego młodszego dziecka. Od 16. roku życia podróżni traktowani są jak dorośli.

Ryanair nie oferuje usługi specjalnej opieki nad dziećmi w trakcie lotu. Do 15. roku życia włącznie pasażer musi podróżować razem z opiekunem, który ukończył 16. rok życia. 16- i 17-latki mogą już podróżować samodzielnie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski