Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

OBUT 2015 trzecioklasisty. MATEMATYKA i JĘZYK POLSKI [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]

KAEF, AB, KS
OBUT 2015 trzecioklasisty. MATEMATYKA i JĘZYK POLSKI [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]
OBUT 2015 trzecioklasisty. MATEMATYKA i JĘZYK POLSKI [ODPOWIEDZI, ARKUSZE] Przemyslaw Swiderski
OBUT 2015 trzecioklasisty. MATEMATYKA i JĘZYK POLSKI [ODPOWIEDZI, ARKUSZE] - to tutaj sprawdzicie dzisiaj odpowiedzi i pytania, jakie znalazły się na teście trzecioklasisty. Z nami sprawdzicie, jak poszedł Wam sprawdzian trzecioklasisty. OBUT 2015 był trudny? Sprawdźcie i przekonacie się sami!

ARKUSZE OBUT 2015 TRZECIOKLASISTY (MATEMATYKA I JĘZYK POLSKI)
ZNAJDZIESZ W NASZEJ GALERII ZDJĘĆ

***

19 maja odbyło się badanie kompetencji trzecioklasistów, przygotowane przez Instytut Badań Edukacyjnych. Ma pokazać mocne i słabe strony uczniów z zakresu języka polskiego i matematyki. A jego wyniki mają pomóc nauczycielom lepiej planować dalszą pracę z uczniami, sprawdzą też, czy szkoła pomogła im rozwinąć umiejętności rozumowania, myślenia strategicznego, argumentowania, wnioskowania czy dokonywania interpretacji.

Z jakimi zadaniami uczniowie zetkną się podczas badania? W części z języka polskiego będą to zadania sprawdzające rozumienie czytanego tekstu ujęte w formę zarówno wyboru odpowiedzi, jak i zredagowania krótkiej wypowiedzi pisemnej.
– Sprawdzimy przede wszystkim kompetencje dotyczące odbioru tekstu – korzystania z różnych źródeł informacji, umiejętności wyszukiwania informacji i wnioskowania na podstawie tekstu, umiejętność analizy i interpretacji. Chcemy uniknąć oddzielania formy od treści, dlatego w kompleksowej ocenie uwzględnimy np. ortografię i interpunkcję, leksykę czy frazeologię – mówi Piotr Bordzoł z Pracowni Języka Polskiego.

Z matematyki zaś sprawdzane będą kompetencje z obszaru sprawności rachunkowej, wyobraźni geometrycznej oraz umiejętność rozwiązywania różnego typu zadań tekstowych.

Do Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów OBUT 2015 szkoły podstawowe przystępują dobrowolnie.

OBUT 2015 trzecioklasisty. MATEMATYKA i JĘZYK POLSKI - ODPOWIEDZI

Język polski - zestaw P1

Zadanie 1.
Wyjaśnij, dlaczego ludzie bardzo długo nie wiedzieli o istnieniu bakterii.
Przykładowa odpowiedź ucznia:
- Bakterii nie można było zauważyć, bo są bardzo małe.
- Wcześniej nie było urządzeń pozwalających prowadzić obserwacje bakterii.
- Ludzie nie wiedzieli o istnieniu bakterii, bo do pewnego momentu nie zostały odkryte.

Zadanie 2.
Na podstawie informacji zawartych w tekście i w ramce obok tekstu wymień trzy choroby wywoływane przez bakterie.
Przykładowa odpowiedź ucznia:
- zakażenia ran bakteriami
- zapalenie gardła
- zapalenie płuc
- zatrucia pokarmowe
- gruźlica
- pryszcze
- zapalenie skóry

Zadanie 3.
Dokończ zdanie. Skorzystaj z informacji zamieszczonych w ramce obok tekstu.

Bakterie bywają także pożyteczne. Na przykład korzystne działanie bakterii polega na tym, że …………

Przykładowa odpowiedź ucznia:
...pomagania w trawieniu
...wykorzystania w produkcji serów, jogurtów, zsiadłego mleka czy kiszonej kapusty.

Zadanie 4
Która część tekstu mówi o roli przypadku w odkryciu antybiotyku?

A. Niewidzialne stworzenia
B. Nos – wróg zarazków
C. Spleśniały cud - prawidłowa odpowiedź
D. Kariera antybiotyków

Zadanie 5
Wybierz dokończenie zdania zgodne z tekstem.
W tekście mówi się, że wydzielina z zakatarzonego nosa i pleśń

A. mają brzydki zapach.
B. często pojawiają się w laboratorium.
C. wywołują zapalenie gardła.
D. zawierają substancję niszczącą bakterie. - prawidłowa odpowiedź

Zadanie 6.
W czwartej części tekstu brakuje tytułu. Wymyśl tytuł pasujący do tej części i zapisz go poniżej.

Przykładowa odpowiedź ucznia:
- Odkrycie penicyliny
- Opracowanie nowej metody
- Odkrycie właściwości pleśni
- Wyodrębnienie penicyliny
- Opracowanie antybiotyku

Zadanie 7.
Fleming i jego współpracownicy za odkrycie antybiotyku dostali Nagrodę Nobla, którą przyznaje się za największe odkrycia naukowe. Dlaczego odkrycie antybiotyku uznano za tak ważne?

Przykładowa odpowiedź ucznia:
- Antybiotyk leczy wiele chorób.
- Antybiotyk wyleczył miliony ludzi.
- Dzięki antybiotykom wielu ludzi odzyskało zdrowie.
- Dzięki antybiotykom można leczyć wiele chorób.​
Język polski - zestaw P2

Zadanie 1.
Na podstawie informacji zawartych w tekście i w ramce obok tekstu wymień trzy choroby wywoływane przez bakterie.
Przykładowa odpowiedź ucznia:
- zakażenia ran bakteriami
- zapalenie gardła
- zapalenie płuc
- zatrucia pokarmowe
- gruźlica
- pryszcze
- zapalenie skóry

Zadanie 2.
Wyjaśnij, dlaczego ludzie bardzo długo nie wiedzieli o istnieniu bakterii.
Przykładowa odpowiedź ucznia:
- Bakterii nie można było zauważyć, bo są bardzo małe.
- Wcześniej nie było urządzeń pozwalających prowadzić obserwacje bakterii.
- Ludzie nie wiedzieli o istnieniu bakterii, bo do pewnego momentu nie zostały odkryte.

Zadanie 3.
Która część tekstu mówi o roli przypadku w odkryciu antybiotyku?

A. Spleśniały cud - prawidłowa odpowiedź
B. Nos – wróg zarazków
C. Niewidzialne stworzenia
D. Kariera antybiotyków

Zadanie 4.
Dokończ zdanie. Skorzystaj z informacji zamieszczonych w ramce obok tekstu.

Bakterie bywają także pożyteczne. Na przykład korzystne działanie bakterii polega na tym, że …………

Przykładowa odpowiedź ucznia:
...pomagania w trawieniu
...wykorzystania w produkcji serów, jogurtów, zsiadłego mleka czy kiszonej kapusty.

Zadanie 5.
W czwartej części tekstu brakuje tytułu. Wymyśl tytuł pasujący do tej części i zapisz go poniżej.

Przykładowa odpowiedź ucznia:
- Odkrycie penicyliny
- Opracowanie nowej metody
- Odkrycie właściwości pleśni
- Wyodrębnienie penicyliny
- Opracowanie antybiotyku

Zadanie 6.
Wybierz dokończenie zdania zgodne z tekstem.
W tekście mówi się, że wydzielina z zakatarzonego nosa i pleśń

A. wywołują zapalenie gardła.
B. mają brzydki zapach.
C. często pojawiają się w laboratorium.
D. zawierają substancję niszczącą bakterie. - prawidłowa odpowiedź

Zadanie 7.
Fleming i jego współpracownicy za odkrycie antybiotyku dostali Nagrodę Nobla, którą przyznaje się za największe odkrycia naukowe. Dlaczego odkrycie antybiotyku uznano za tak ważne?

Przykładowa odpowiedź ucznia:
- Antybiotyk leczy wiele chorób.
- Antybiotyk wyleczył miliony ludzi.
- Dzięki antybiotykom wielu ludzi odzyskało zdrowie.
- Dzięki antybiotykom można leczyć wiele chorób.​

Matematyka M1

Zadanie 1.
Oblicz. Wynik wpisz w okienko.
32 – 15 + 9 =
Odpowiedź:
26

Zadanie 2.
Wpisz w okienka odpowiednie liczby.
a) 2x ... = 5x8
b) 7x9 = ...
Odpowiedź:
a) 20
b) 63

Zadanie 3
Ania zerwała 4 koniczynki. Były wśród nich koniczynki czterolistne i trzylistne. Razem miały 15 listków.
Ile czterolistnych koniczynek zerwała Ania?
Odpowiedź:
3 czterolistne koniczynki
Przykładowe obliczenia: 15 – 3 = 12; 12 : 4 = 3 lub 4 + 4 + 4 + 3 = 15

Zadanie 4.
Hania zamalowała farbką na papierze w kratkę dwa kwadraciki tak, jak na rysunku obok. Następnie złożyła kartkę wzdłuż przerywanej linii. Zamalowane pola odbiły się po drugiej stronie linii. Zaznacz kwadraciki, na których odbiła się farbka.

Zadanie 5.
Jacek miał dzbanek, mały kubek i duży kubek. W dzbanku był 1 litr soku. Jacek napełnił oba kubki sokiem z dzbanka.
Ile soku pozostało w dzbanku?
Przykładowa odpowiedź:
1/4
lub mały kubek
lub ćwierć litra

Zadanie 6.
W oba kółka wpisz taką samą liczbę, tak aby wynik odejmowania był taki sam jak wynik dodawania.
22 – ... = 16 + ...
Odpowiedź:
3

Zadanie 7.
Którą z poniższych kwot można wypłacić dwiema monetami?
Odpowiedź:
C) 7 zł

Zadanie 8.
Jaś policzył, że stojący na dworcu pociąg miał 46 kół. Lokomotywa pociągu miała 6 kół, a doczepione do niej wagony po 8 kół. Ile wagonów było doczepionych do lokomotywy?
Odpowiedź:
5 wagonów
Przykładowe obliczenia: (46 – 6) : 8

Zadanie 9.
Kasia ma pieczątkę, za pomocą której może odbijać figury takie, jak na rysunku obok.
Którego z czterech poniższych obrazków nie można otrzymać za pomocą tej pieczątki?
Odpowiedź: B

Zadanie 10.
Figura na rysunku obok składa się z trzech kwadratów i trójkąta. Każdy kwadrat ma obwód 20 cm.
Jaki obwód ma trójkąt?
Odpowiedź:
b) 15 cm

Zadanie 11.
Kot ma dwa lata, a myszka trzy miesiące. O ile miesięcy kot jest starszy od myszki?
Odpowiedź:
C. o 21 miesięcy

Zadanie 12.
W magazynie są jednakowe paczki. Każda paczka waży 90 kg. Napis na paczce oznacza, że postawione na niej przedmioty
nie mogą razem ważyć więcej niż 300 kg.
Ile najwięcej paczek można postawić na takiej paczce, aby nie przekroczyć zalecanego obciążenia?
Odpowiedź:
3 paczki

Zadanie 13.
Mama ułożyła kwadratowe serwetki tak, jak na rysunku obok. Ile serwetek widać na tym rysunku?
Odpowiedź:
D)5

Zadanie 14.
Liczby zapisane na podstawce informują o tym, ile kostek budowli, jedna na drugiej, należy ustawić na każdym z pól podstawki.
Jeśli na polach podstawki zapisano liczby: 2, 1 ,3 , to zgodnie z regułą należy ustawić na niej budowlę jak na rysunku.
Na której podstawce można ustawić budowlę narysowaną poniżej?
Odpowiedź:
B

Zadanie 15.
Jaki obwód ma prostokąt, którego fragment widać na rysunku poniżej?
Odpowiedź:
Obwód prostokąta 16 cm.

Matematyka M2

Zadanie 1.
Oblicz. Wynik wpisz w okienko.
34 – 15 + 9 =
Odpowiedź:
28

Zadanie 2.
Wpisz w okienka odpowiednie liczby.
a) 2x... = 5x6
b) 7x8 = ...
Odpowiedź:
a) 15
b) 56

Zadanie 3.
Beata zamalowała farbką na papierze w kratkę dwa kwadraciki tak, jak na rysunku obok. Następnie złożyła kartkę wzdłuż
przerywanej linii. Zamalowane pola odbiły się po drugiej stronie linii. Zaznacz kwadraciki, na których odbiła się farbka.
Odpowiedź:

Zadanie 4.
Mama ułożyła kwadratowe serwetki tak, jak na rysunku obok. Ile serwetek widać na tym rysunku?
Odpowiedź:
B) 5

Zadanie 5.
Ania zerwała 4 koniczynki. Były wśród nich koniczynki czterolistne i trzylistne. Razem miały 15 listków.
Ile czterolistnych koniczynek zerwała Ania?
Odpowiedź:
3 czterolistne koniczynki

Zadanie 6.
Kot ma dwa lata, a myszka trzy miesiące. O ile miesięcy kot jest starszy od myszki?
Odpowiedź:
B) O 21 miesiąc

Zadanie 7.
W magazynie są jednakowe paczki. Każda paczka waży 70 kg. Napis na paczce oznacza, że postawione na niej przedmioty
nie mogą razem ważyć więcej niż 300 kg.
Ile najwięcej paczek można postawić na takiej paczce, aby nie przekroczyć zalecanego obciążenia?
Odpowiedź:
4 paczki

Zadanie 8.
Jaki obwód ma prostokąt, którego fragment widać na rysunku poniżej?
Odpowiedź:
Obwód prostokąta 14 cm.

Zadanie 9.
Staś policzył, że stojący na dworcu pociąg miał 46 kół. Lokomotywa pociągu miała 6 kół, a doczepione do niej wagony
po 8 kół. Ile wagonów było doczepionych do lokomotywy?
Odpowiedź:
5 z działaniami, np.: (46 – 6) : 8 lub po prostu 5 wagonów

Zadanie 10.
Figura na rysunku obok składa się z trzech kwadratów i trójkąta. Każdy kwadrat ma obwód 20 cm.
Jaki obwód ma trójkąt?
Odpowiedź:
D) 15 cm

Zadanie 11.
Jurek miał dzbanek, mały kubek i duży kubek. W dzbanku był 1 litr soku. Jurek napełnił oba kubki sokiem z dzbanka.
Ile soku pozostało w dzbanku?
Odpowiedź:
1/4 litra w dzbanku została.

Zadnie 12.
Którą z poniższych kwot można wypłacić dwiema monetami?
Odpowiedź:
B) 7 zł.

Zadnie 13.
W oba kółka wpisz taką samą liczbę, tak aby wynik odejmowania był taki sam jak wynik dodawania.
22 – ... = 14 + ....
Odpowiedź:
4

Zadanie 14.
Marta ma pieczątkę, za pomocą której może odbijać figury takie, jak na rysunku obok.
Którego z czterech poniższych obrazków nie można otrzymać za pomocą tej pieczątki?
Odpowiedź: C

Zadanie 15.
Liczby zapisane na podstawce informują o tym, ile kostek budowli, jedna na drugiej, należy ustawić na każdym z pól
podstawki. Jeśli na polach podstawki zapisano liczby: 2 1 3 , to zgodnie z regułą należy ustawić na niej budowlę jak na obrazku.
Na której podstawce można ustawić budowlę narysowaną poniżej?
Odpowiedź:
C.

***

Pobierz arkusze:

OBUT 2015 trzecioklasisty. MATEMATYKA i JĘZYK POLSKI [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski