Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2015. INFORMATYKA poziom rozszerzony dla LO [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]

KAEF, AB, KS
Matura 2015. INFORMATYKA poziom rozszerzony dla LO [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]
Matura 2015. INFORMATYKA poziom rozszerzony dla LO [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE] Michal Pawlik
Matura 2015. INFORMATYKA poziom rozszerzony dla LO [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE] - przygotowujemy dla wszystkich licealistów, którzy we wtorek postanowili zmierzyć się z informatyką na maturze. Około godziny 14.30 pojawią się tutaj arkusze CKE. Z nami sprawdzicie, jak poszła Wam matura 2015 z informatyki na poziomie rozszerzonym.

Sprawdź inne egzaminy:

Matura 2015. INFORMATYKA budziła obawy maturzystów?

***

POBIERZ PLIKI DO ARKUSZA CZ. 2

Matura 2015. INFORMATYKA poziom rozszerzony dla LO - ODPOWIEDZI
Z nami sprawdzicie, jak poszła Wam matura 2015 z informatyki rozszerzona dla LO. ODPOWIEDZI przygotowują dla Was nasi eksperci. Będą się tutaj pojawiały systematycznie, w ciągu dnia. Mamy nadzieję, że większość Waszych odpowiedzi będzie się zgadzała z tymi, które przygotowują dla Was nasi eksperci.

EGZAMIN MATURALNY Z INFORMATYKI - POZIOM ROZSZERZONY
CZĘŚĆ I

Zadanie 1. Problem telewidza
W Problemie telewidza mamy program telewizyjny, zawierający listę filmów emitowanych w różnych stacjach telewizyjnych jednego dnia. Telewidz zamierza obejrzeć jak najwięcej filmów w całości. Jedyne ograniczenie jest takie, że telewidz może oglądać co najwyżej jeden film (stację telewizyjną) jednocześnie. Zakładamy, że jednego dnia wszystkie filmy są różne.

Dla programu podanego powyżej telewidz jest w stanie obejrzeć aż trzy filmy, np.: film 1, film 4, film 2. Przyjmujemy, że telewidz nie traci w ogóle czasu na przełączanie pomiędzy stacjami (np. o godz. 12:00 z TV1 na TV3). Innymi słowy, czasy emisji filmów 1 i 4 nie kolidują ze sobą. Rozważ następujący algorytm wyboru filmów do obejrzenia przez telewidza, w którym w kroku 2. stosuje się jedną z czterech strategii opisanych w tabeli 1.

Specyfikacja:
Dane:
T – zbiór filmów z programu telewizyjnego z godzinami emisji i czasami ich trwania,
S – strategia z tabeli 1.
Wynik:
P – zbiór filmów, które obejrzy telewidz.

Algorytm:
Krok 1. Zainicjuj P jako zbiór pusty.
Krok 2. Dopóki T zawiera jakieś filmy, wykonuj:
- stosując strategię S, wybierz ze zbioru T film x i usuń go z T
- dodaj film x do zbioru P
- usuń ze zbioru T wszystkie filmy, których czasy emisji kolidują z czasem emisji filmu x.
Krok 3. Zakończ wykonywanie algorytmu i wypisz wszystkie filmy ze zbioru P.

Przykład:
Dla podanego programu telewizyjnego zastosowanie w kroku 2. strategii A daje wynik P = {film 3}, czyli telewidz obejrzy tylko jeden film.

Zadanie 1.1.
Dla podanego programu telewizyjnego podaj wyniki wykonywania algorytmu po zastosowaniu strategii B, C i D:

Strategia S
B. – 5, 2
C. – 1, 4, 2
D. - 1, 4, 2
Zawartość zbioru P po zakończeniu wykonywania algorytmu

Zadanie 1.2.
Zastosowana strategia S w algorytmie jest optymalna, jeśli dla każdego programu telewizyjnego wynik algorytmu (zbiór P) zawiera największą możliwą liczbę filmów, które może obejrzeć telewidz.
Uwaga:
Strategia A nie jest optymalna, ponieważ telewidz może obejrzeć trzy filmy: film 1, film 4 oraz film 2.
Dla strategii A, B i C podaj w przygotowanych tabelach przykłady programów telewizyjnych, z emisją czterech filmów w dwóch stacjach, będące dowodami, że żadna z tych strategii nie jest optymalna. Dla każdej strategii i podanego dla niej programu telewizyjnego podaj wynik działania algorytmu oraz przykład ilustrujący, że telewidz może obejrzeć więcej filmów, jeżeli nie używa tej strategii. Wskazówka. Podaj takie godziny emisji czterech filmów, aby telewidz był w stanie obejrzeć np. trzy lub więcej filmów, podczas gdy zastosowanie algorytmu z odpowiednią strategią daje rozwiązanie zawierające co najwyżej dwa filmy.
Dowód dla strategii A:

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ

Zadanie 2. Test
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli zdanie jest fałszywe.
W każdym zadaniu punkt uzyskasz tylko za komplet poprawnych odpowiedzi.

Zadanie 2.1.

1. FAŁSZ
2. PRAWDA
3. PRAWDA
4. FAŁSZ

Zadanie 2.2.
Kompresja stratna w grafice
1. ma związek z plikami graficznymi w formacie BMP. FAŁSZ
2. ma związek z plikami graficznymi w formacie JPG. PRAWDA
3. jest metodą zmniejszania rozmiaru pliku graficznego bez utraty szczegółów w obrazie. FAŁSZ
4. wykorzystuje algorytm szyfrowania RSA. FAŁSZ

Zadanie 2.3.
Filtrowanie tabeli w bazie danych
1. polega na wyborze wierszy spełniających określone kryterium.PRAWDA
2. polega na wyborze niektórych kolumn z tabeli. FAŁSZ
3. zmienia jej zawartość. FAŁSZ
4. wymaga podania warunku dla jednej lub kilku kolumn tabeli. PRAWDA

Zadanie 2.4.
Na licencji ADWARE jest rozpowszechniane oprogramowanie, które
1. jest rozpowszechniane za darmo, ale zawiera funkcje wyświetlające reklamy.PRAWDA
2. ma otwarty kod źródłowy. FAŁSZ
3. jest opłacane przez użytkownika. FAŁSZ
4. może być używane tylko przez z góry ustalony czas. FAŁSZ

Zadanie 2.5.
W komórkach arkusza kalkulacyjnego umieszczone zostały poniższe wartości i formuły:

1. FAŁSZ
2. PRAWDA
3. PRAWDA
4. FAŁSZ

Zadanie 3. Rozszerzony algorytm Euklidesa

Opisana zależność pozwala na rekurencyjne obliczenie pary liczb (x, y).
Niech RozszerzonyEuklides(a, b) będzie rekurencyjną funkcją realizującą ten pomysł.
Działanie funkcji zilustrujmy przykładem.

Zadanie 3.1.

Zadanie 3.2.
Uzupełnij poniższą rekurencyjną funkcję obliczania pary liczb (x, y) dla danych liczb a, b.

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ

POZIOM ROZSZERZONY CZĘŚĆ II
Zadanie 4. Liczby binarne

W pliku liczby.txt znajduje się 1000 liczb naturalnych zapisanych binarnie. Każda liczba zapisana jest w osobnym wierszu. Pierwsze pięć wierszy zawiera następujące liczby:
11010100111
11110111111011101
1010100111010100
1101111111111111111111010100101010101001
1010110011001101010011110101010101010111

Każda liczba binarna zawiera co najwyżej 250 cyfr binarnych, co oznacza, że w wielu językach programowania wartości niektórych z tych liczb nie da się zapamiętać w pojedynczej zmiennej typu całkowitoliczbowego, np. w języku C++ w zmiennej typu int.
Napisz program, który da odpowiedzi do poniższych zadań. Odpowiedzi zapisz w pliku wynik4.txt, a każdą odpowiedź poprzedź numerem oznaczającym odpowiednie zadanie.

Zadanie 4.1.
Podaj, ile liczb z pliku liczby.txt ma w swoim zapisie binarnym więcej zer niż jedynek.
Przykład: Dla zestawu liczb:
101011010011001100111
10001001
1000000
101010011100
100010
wynikiem jest liczba 3 (3 podkreślone liczby mają w swoim zapisie więcej zer niż jedynek).

Zadanie 4.2.
Podaj, ile liczb w pliku liczby.txt jest podzielnych przez 2 oraz ile liczb jest podzielnych przez 8.
Przykład: Dla zestawu liczb:
101011010011001100000 (*), (**)
10001001
100100 (*)
101010010101011011000 (*), (**)
100011
trzy liczby są podzielne przez 2 (*) i dwie liczby są podzielne przez 8 (**).

Zadanie 4.3.
Znajdź najmniejszą i największą liczbę w pliku liczby.txt. Jako odpowiedź podaj numery wierszy, w których się one znajdują.
Przykład: Dla zestawu liczb:
101011010011001100111
10001001011101010
1001000
101010011100
1000110
najmniejsza liczba to: 1000110
największa liczba to: 101011010011001100111
Prawidłowa odpowiedź dla powyższego przykładu to: 5, 1.
Do oceny oddajesz:
- plik tekstowy wynik4.txt zawierający odpowiedzi do poszczególnych zadań.
Odpowiedź do każdego zadania powinna być poprzedzona jego numerem.
- plik(i) zawierający(e) komputerową realizację Twoich obliczeń:

ODPOWIEDŹ:

Zadanie 4.1
Liczba slow: 422
Plik:

Zadanie 4.2
Podzielnych przez 2: 500
Podzielnych przez 8: 123
Plik:

Zadanie 4.3
MIN: 100 - linia: 859
MAX: 111111111101001010111111110010011101010111
110110000000011001001001011111011100010110011
010010110100000101011011110001101000011011101
10001100011010101111001111101100101111101101
101110001000111110100011 - linia: 925
Plik:

Zadanie 5. Demografia
W kolejnych wierszach pliku kraina.txt znajdują się dane demograficzne Edulandii, która składa się z 50 województw. Każde z województw znajduje się w jednym z 4 regionów: A, B, C lub D. Każdy wiersz zawiera oddzielone średnikami informacje
o jednym województwie, w następującej kolejności: nazwa województwa, liczba kobiet w 2013 roku, liczba mężczyzn w 2013 roku, liczba kobiet w 2014 roku, liczba mężczyzn w 2014 roku.
Przykład:
w01D;1415007;1397195;1499070;1481105
w02D;1711390;1641773;1522030;1618733
w03C;1165105;1278732;1299953;1191621
w04D;949065;1026050;688027;723233
Nazwa każdego województwa zaczyna się literą „w”, za nią występuje dwucyfrowy numer województwa, a na końcu litera A, B, C lub D oznaczająca region, w którym to województwo się znajduje.
Korzystając z dostępnych narzędzi informatycznych, podaj odpowiedzi do poniższych zadań.
Odpowiedzi zapisz w pliku wynik5.txt, a każdą odpowiedź poprzedź numerem oznaczającym to zadanie.

Zadanie 5.1.
Wyznacz ludność (liczbę wszystkich mieszkańców) każdego z regionów A, B, C i D w roku 2013. Następnie sporządź wykres kolumnowy porównujący ludności tych regionów w roku 2013. Zadbaj o czytelność wykresu.

Zadanie 5.2.
Przeanalizuj dane i wybierz województwa, w których liczba kobiet w 2014 roku była większa niż w 2013 roku i jednocześnie liczba mężczyzn w 2014 roku była większa niż w 2013 roku. Podaj liczbę wszystkich takich województw w całym kraju oraz w każdym z regionów: A, B, C i D.

Zadanie 5.3.
Prognozując zmiany demograficzne w Edulandii, przyjmujemy, że tempo wzrostu populacji w każdym województwie w kolejnych latach będzie takie samo jak w okresie 2013–2014.

Jeżeli w jakimś województwie w danym roku ludność jest ponaddwukrotnie większa niż stan z roku 2013, to w tym województwie występuje efekt przeludnienia. Przyjmujemy wówczas, że począwszy od następnego roku ludność danego województwa nie będzie się zmieniać.

ODPOWIEDŹ:
5.1.
Region A: 33 929 579
Region B: 41 736 619
Region C: 57 649 017
Region D: 36 530 387

5.2.
Region A: 3
Region B: 4
Region C: 8
Region D: 4

5.3.
l. mieszk. Edulandii: 125 930 205
najwięcej mieszkańców: w12C
Przeludnienie w latach 2014-2015: 18


DEMOGRAFIA

Zadanie 6. Formuła 1
W następujących plikach zgromadzono dane dotyczące wyścigów samochodowych Formuły 1 z lat 2000–2012. Pierwszy wiersz w każdym z plików jest wierszem nagłówkowym i zawiera nazwy pól.
W pliku Kierowcy.txt każdy wiersz zawiera informacje o kierowcy, rozdzielone średnikami: Id_kierowcy, Nazwisko, Imie, Kraj.

Przykład:
z10;Irvine;Eddie;Irlandia
W pliku Wyscigi.txt są zawarte informacje o rozegranych wyścigach Grand Prix liczonych do klasyfikacji generalnej: Id_wyscigu, Rok, GrandPrix. Sezon jest reprezentowany przez rok (czterocyfrowa liczba), a GrandPrix jest nazwą miejsca, w którym jest rozgrywany wyścig.

Przykład:
w20;2001;Brazylia
W pliku Wyniki.txt każdy wiersz zawiera informacje o punktach zdobytych przez kierowców w poszczególnych wyścigach, rozdzielone średnikami: Id_kierowcy, Punkty, Id_wyscigu.

Przykład:
z42;6;w7
Wykorzystując dane zawarte w plikach Kierowcy.txt, Wyscigi.txt
i Wyniki.txt, wykonaj poniższe polecenia, a odpowiedzi poprzedzone numerem oznaczającym podpunkt zapisz w pliku wynik6.txt.

Zadanie 6.1.
Podaj sezon i nazwę wyścigu Grand Prix, w którym Robert Kubica zdobył najwięcej punktów.

Zadanie 6.2.
W których z miejsc podanych w plikach rozegrano najmniejszą liczbę wyścigów Grand Prix w latach 2000–2012?

Zadanie 6.3.
Klasyfikacja generalna w danym sezonie jest tworzona na podstawie sumy punktów uzyskanych przez kierowców w wyścigach rozegranych w tym sezonie. Utwórz zestawienie zawierające nazwiska i imiona kierowców – zwycięzców klasyfikacji generalnej w sezonach 2000, 2006 i 2012 wraz z liczbami punktów przez nich uzyskanymi.

Zadanie 6.4.
Dla każdego kraju, którego reprezentanci zdobywali punkty w sezonie 2012, podaj liczbę tych
reprezentantów.

Do oceny oddajesz:
- plik tekstowy wynik6.txt zawierający odpowiedzi do poszczególnych zadań.
Odpowiedź do każdego zadania powinna być poprzedzona jego numerem.
- plik(i) zawierający(e) komputerową realizację Twoich obliczeń:

ODPOWIEDŹ:
6.1.
Rok GrandPrix
2010 Australia

6.2
GrandPrix PoliczOfGrandPrix
Indie 20
Austria 26
Korea Poludniowa 30
Abu Dhabi 38
Singapur 46

6.3
Nazwisko Imie Suma OfPunkty Rok
Alonso Fernando 134 2006
Alonso Fernando 278 2012
Barrichello Rubens 62 2000

6.4
Kraj SumaOfPoliczOfId_kierowcy
Australia 21
Brazylia 24
Finlandia 19
Francja 14
Hiszpania 18
Japonia 9
Meksyk 7
Niemcy 46
Wenezuela 5
Wielka Brytania 37







***
Sprawdź również inne egzaminy:

Matura 2015. INFORMATYKA poziom rozszerzony dla LO [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE]. Już za Wami. Piszcie, jak poszło!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Matura 2015. INFORMATYKA poziom rozszerzony dla LO [ODPOWIEDZI, ARKUSZE CKE] - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski