Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2015: Ustny egzamin z języka polskiego po nowemu. Jak oceniają go nauczyciele i maturzyści?

Anna Jarmuż
Z tegoroczną maturą uczniowie zmagają się od 4 maja
Z tegoroczną maturą uczniowie zmagają się od 4 maja Waldemar Wylegalski
Maturzyści już wiedzą, jak wygląda nowy egzamin ustny z języka polskiego. Mierzyli się z nim przez cały tydzień. Jest trudniej, ale lepiej. Zdaniem nauczycieli obecna formuła egzaminu dobrze sprawdza wiedzę ucznia.

POLECAMY:

Prezentację maturalną krytykowano. Nauczyciele zdawali sobie sprawę, że wielu uczniów nie przygotowuje się do wypowiedzi samodzielnie. Część maturzystów ściągała prace z internetu, kolejni płacili za jej napisanie. Zdarzało się, że maturzysta nie potrafił odpowiedzieć na żadne pytanie egzaminatora, mimo że dotyczyły one "jego" prezentacji. To już przeszłość. Od tego roku egzamin ustny z języka polskiego zdawany jest w zupełnie nowej formule.

Prezentację zastąpiła wypowiedź ustna na wylosowany temat (podobnie jak odbywało się to do 2005 roku, na tzw. "starej maturze"). Egzamin trwa około 30 minut. Uczeń losuje zestaw pytań. Na przygotowanie się ma 15 minut, 10 poświęca na wypowiedź, a 5 na rozmowę z egzaminatorem. W puli znajdują się zagadnienia z trzech kategorii - odnoszące się do: tekstu literackiego, ikonicznego (sztuka, film) lub popularnonaukowego (z zakresu wiedzy o języku).

- Ja trafiłem na pytanie na temat mody językowej. Było to o tyle ciekawe, że mogłem odwołać się do języka używanego przez subkulturę młodzieżową - mówi Miłosz Krysiak, maturzysta z II LO w Poznaniu. - Nie było tak źle, jak się spodziewaliśmy. Egzamin nie był trudny, mimo że wcześniej się go obawialiśmy - przyznaje jego kolega Maciej Jeremicz.

Jak zauważają uczniowie, do prezentacji trzeba było się przygotować. W przypadku nowego egzaminu mogą odwołać się do wiedzy, którą już posiadają. Z tego, że historia zatoczyła koło, zadowoleni są nauczyciele. Ich zdaniem obecna formuła egzaminu zmusza uczniów do myślenia i kojarzenia faktów.

- To był czas na zmiany. Te, które zaszły, oceniam pozytywnie - stwierdza Dorota Mechlińska, polonistka z VIII LO w Poznaniu. - Nowa formuła jest interesująca i odpowiada wymaganiom współczesnego świata. Uczeń musi podejść do problemu w sposób twórczy. Odpowiada nie tylko na pytanie związane z wylosowanym utworem, ale też odwołuje się do innych znanych mu przykładów.

Komisja egzaminacyjna oceniając odpowiedź zwraca uwagę na#kilka elementów: stronę merytoryczną wypowiedzi, jej kompozycję, przebieg rozmowy z egzaminatorem oraz język, jakim posługuje się uczeń.

Niektórzy nauczyciele zwracają jednak uwagę, że tegoroczni maturzyści znaleźli sposób, by przechytrzyć Centralną Komisję Egzaminacyjną.

- Egzamin nie zaczyna się o tej samej godzinie w całej Polsce, więc zestawy są tajemnicą tylko o godz. 8. W mojej szkole pytamy od 10, dzięki czemu uczniowie mają więcej niż godzinę na znalezienie pytań w sieci i szybkie przygotowanie odpowiedzi - zwraca uwagę Dariusz Chętkowski, polonista, autor bloga Belferblog.

Inni pedagodzy stwierdzają, że nie da się nadrobić trzech lat liceum w godzinę, a znalezienie pytań w sieci, tuż przed wejściem na salę egzaminacyjną, na niewiele się maturzyście przyda.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Matura 2015: Ustny egzamin z języka polskiego po nowemu. Jak oceniają go nauczyciele i maturzyści? - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski