Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Umowa o usługi turystyczne [PRZYKŁADOWE UPUSTY WG TABELI FRANKFURCKIEJ]

Milena Kochanowska
Umowa o imprezę turystyczną obejmuje co najmniej transport i zakwaterowanie w czasie dłuższym niż 24 godziny za jedną  cenę
Umowa o imprezę turystyczną obejmuje co najmniej transport i zakwaterowanie w czasie dłuższym niż 24 godziny za jedną cenę Maciej Mosur
Przed podpisaniem umowy o usługi turystyczne dokładnie ją przeczytajmy. Na co szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę?

1 Organizator wyjazdu powinien podać już w folderze lub katalogu podstawowe dane o warunkach wycieczki, takie jak: cena, miejsce pobytu lub planowana trasa, rodzaj środka transportu, położenie oraz rodzaj i kategorię obiektu hotelu (pensjonatu), liczbę i rodzaj posiłków.

2 Umowę zawieramy na piśmie, w swoim imieniu lub innych uczestników. Prócz tych informacji, które zawiera folder, powinny w niej się znaleźć: dane organizatora, dane osoby, która w jego imieniu podpisała umowę, czas trwania, programu, dokładna cena całej imprezy, okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny, sposób zapłaty, rodzaj ubezpieczenia i sposób składnia reklamacji.

3 Ustalona cena może ulec zmianie tylko z powodu wzrostu: kosztów transportu, opłat urzędowych, podatków i innych (np. opłat lotniskowych), kursu walut. UWAGA! Nie może zmienić się na 20 dni przed datą wyjazdu.

4 Gdy reklamujemy wyjazd. Jeśli wycieczka przebiega niewłaściwie, zawiadommy o tym przedstawiciela jej organizatora, który jest na miejscu (rezydent). Najlepiej zrobić to przy świadkach lub na piśmie. Jeżeli nie jest to możliwe, składamy pisemną reklamację (najlepiej za potwierdzeniem odbioru – osobiście lub listem poleconym) w ciągu 30 dni od zakończenia imprezy. Reklamacja powinna zawierać dokładne określenie uchybień, można dołączyć do niej zdjęcia i inne dowody (np. dokumenty). Brak odpowiedzi na reklamację w ciągu 30 dni od jej złożenia oznacza, że biuro uwzględniło nasze zastrzeżenia.

5 Biuro turystyczne nie odpowiada za niewłaściwy przebieg imprezy tylko w trzech sytuacjach: A gdy zostało to spowodowane działaniem klienta A działaniem innych osób nieuczestniczących w wykonywaniu umowy, czyli takich, za które organizator w żaden sposób nie mógł odpowiadać A działaniem siły wyższej (np. wybuch wulkanu, powódź, trzęsienie ziemi itp.).

6 Siłą wyższą nie jest awaria samolotu, powodująca konieczność przesunięcia terminu odlotu. Jednak, mimo tego, że biuro w takich sytuacjach nie odpowiada za szkody, musi udzielić nam pomocy (np. musi zadbać o zorganizowanie lotu powrotnego do Polski).
7 W umowie może zostać ograniczona wysokość odszkodowania do dwu-krotności ceny imprezy turystycznej. Nie dotyczy to jednak np. kosztów leczenia, jeśli na wycieczce mieliśmy wypadek.

8 Nie ma szczególnych przepisów określających wysokość odszkodowania. Można tu jedynie skorzystać z Tabeli Frankfurckiej (dostępna np. na stronie http://www.poznan.pl/ mim /main/uslugi-turystyczne-tabela-frankfurcka, p,8971,23380,23484.html).

9 Zwróćmy uwagę na warunki ubezpieczania (są to zazwyczaj dość niskie kwoty) i ewentualnie dokupmy sobie dodatkowe ubezpieczenie.

10 Umowy oferowane przez biura turystyczne zawierają często niezgodne z prawem postanowienia. Typowe przykłady znajdziemy na stronie UOKiK http://uokik.gov.pl/rejestr


Co to jest Tabela Frankfurcka?

Tabela Frankfurcka określa procentową wysokość obniżki ceny wycieczki z powodu rozmaitych odstępstw od umowy z biurem turystycznym. Chociaż obowiązuje w Niemczech, w Polsce sądy też zwyczajowo mogą ją stosować.

Procenty w tabeli oznaczają proponowane obniżenie pierwotnej ceny imprezy, jakie należałoby przyznać poszkodowanemu uczestnikowi.

Przykładowe upusty w razie nieoczekiwanych niedogodności podczas wycieczki lub wyjazdu są następujące:

  • większa niż w folderze odległość hotelu od plaży – 5-15 proc. upustu ustalonej ceny;
  • różnica w sposobie zakwaterowania w zarezerwowanym hotelu (hotel zamiast bungalowów, inne piętro niż w umowie) – 5-10 proc. upustu ceny;
  • różnica w rodzaju pokoi:

– pokój 2-osobowy. zamiast 1-os. – 20 proc. upustu ceny;
– 3-osobowy. zamiast 1-os. – 25 proc. upustu ceny;
– za mała powierzchnia pokoju niż umówiona – 5-10 proc. upustu ceny;

  • brak balkonu – 5-10 proc. upustu ceny;
  • brak umówionego widoku na morze – 5-10 proc. upustu;
  • brak (własnej) łazienki lub WC – 15-25 proc. upustu ceny;
  • brak własnego prysznica – 10 proc. upustu ceny;
  • brak klimatyzacji – 10-20 proc. upustu ceny;
  • awaria w dostawie wody do pokoju – 10 proc. upustu ceny;
  • całkowity brak wyżywienia – 50 proc. upustu ceny;
  • monotonny jadłospis – 5 proc. upustu ceny;
  • niewystarczająca liczba ciepłych posiłków – 10 proc. upustu ceny;
  • zepsute i nienadające się do spożycia posiłki – 20-30 proc. upustu ceny.

Tabela przewiduje też odpowiedzialność organizatora za wiele innych uchybień, na przykład za brak leżaków na plaży czy przy basenie, za brudną plażę lub za konieczność przeprowadzki w ramach tego samego hotelu lub do innego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski