Koleje Wielkopolskie nie wyjadą w czerwcu?

    Koleje Wielkopolskie nie wyjadą w czerwcu?

    Robert Domżał

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Koleje Wielkopolskie potrzebują 70 maszynistów i konduktorów

    Koleje Wielkopolskie potrzebują 70 maszynistów i konduktorów ©Andrzej Szozda

    Spółka Koleje Wielkopolskie, z myślą o której województwo wielkopolskie zakupiło 22 szynobusy i zawarło umowę na kupno kolejnych pociągów elektrycznych, nie ma ... maszynistów.
    Koleje Wielkopolskie potrzebują 70 maszynistów i konduktorów

    Koleje Wielkopolskie potrzebują 70 maszynistów i konduktorów ©Andrzej Szozda

    Setki milionów złotych kosztowały szynobusy, blisko pół miliarda złotych trzeba będzie wydać na pociągi elektryczne, jakie zamówił Wielkopolski Urząd Marszałkowski. A na kilka tygodni przed trzecim już terminem uruchomienia przewozów przez powołaną przez marszałka spółkę Koleje Wielkopolskie okazuje się, że nie ma ona maszynistów i konduktorów.

    Jeszcze niedawno urzędnicy twierdzili, że pracowników pozyskają od Przewozów Regionalnych. Ale kolejarze wcale nie zamierzają zmieniać pracodawcy, który zresztą sam ma problemy kadrowe.
    - Potrzebujemy 470 maszynistów. Obecnie zatrudniamy ich około czterystu. Braki kadrowe uzupełniamy nadgodzinami osób zatrudnionych - mówi Tomasz Andrzejewski rzecznik Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.

    Szkolenie maszynisty trwa 18 miesięcy. Skąd zatem Urząd Marszałkowski weźmie pracowników? Urząd zapewnia, że nie zatrudni maszynistów spoza Polski.

    - Podkupywać pracowników też nie będziemy. Osób, które chciałyby podjąć pracę, ale zostały zwolnione dyscyplinarnie, również nie zatrudnimy. Ale głowę daję, że termin czerwcowy jest realny. Ale jeśli będą przeszkody, przyznam się do błędu - wyjaśnia wicemarszałek Jankowiak.

    Urząd Marszałkowski zaczął rozmowy ze spółką, której jest współudziałowcem, czyli Przewozami Regionalnymi, o wynajęciu pracowników. Tych zatrudni w innej swojej spółce, czyli Kolejach Wielkopolskich, konkurencyjnych do PR. Wypożyczeni mają być też konduktorzy, kasy biletowe, a panie zapowiadające pociągi PR za dodatkową opłatą również zapowiedzą przyjazdy i odjazdy składów "marszałkowskich".

    Jaka będzie marża Przewozów Regionalnych?
    - Jeśli wynajmiemy pracowników, to na takich zasadach, by na tym zarobić - mówią kolejarze z PR. - Nie będziemy hamować uruchamiania nowej spółki, ponieważ w razie niepowodzenia, winę i tak zrzucono by na nas - tłumaczy Mateusz Żmuda, dyrektor WZPR.

    Za pociągi zamówione na rok bieżący Przewozy Regionalne otrzymają z budżetu Wielkopolski 102 mln 200 tys. zł.

    Jeśli marszałkowi nie uda się pozyskać pracowników, nowa spółka ma "tylko" opiekować się szynobusami i pociągami elektrycznymi, bo Przewozy Regionalne nie robiły tego starannie.

    Już teraz Koleje Wielkopolskie odpowiadają za serwisowanie szynobusów. Wczoraj spółka podstawiła 14 sprawnych pojazdów, choć winno ich być 19. Zdarzało się, że było tylko 10 szynobusów nadających się do jazdy. Spółka ma płacić kary za szynobusy, których nie podstawiła w tym roku. - Wiem, że są trudności. Przewoźnik, czyli PR musi wykazać, za co naliczył kary, bo niektóre szynobusy stoją od sierpnia ubiegłego roku - wyjaśnia Wojciech Jankowiak.

    Komentarze (12)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Znajdą się chętni do pracy

    obserwer (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 31

    Pozyskanie pracowników, to tylko kwestia pieniędzy...
    Jeśli praca będzie konkurencyjna, to z PKP do KW przejdą najlepsi i nie będzie problemów.
    Możliwe, że to tylko gadanie propagandowe, ale...rozwiń całość

    Pozyskanie pracowników, to tylko kwestia pieniędzy...
    Jeśli praca będzie konkurencyjna, to z PKP do KW przejdą najlepsi i nie będzie problemów.
    Możliwe, że to tylko gadanie propagandowe, ale akurat pozyskanie nowych pracowników nie powinno być największym zmartwieniem - większym powinno być pozyskanie pracowników obsługi technicznej. W końcu sprawność sprzętu jest najistotniejsza i w przypadku Kolei Wielkopolskich, które nie mają rezerwy sprzętowej - to powinno być najistotniejsze, aby sprawność taboru wynosiła prawie 100%, tzn. pow. 90% (czyli 1-2 szynobusy w rezerwie oraz 1-2 składay elektyczne w rezerwie, a reszta jeździ rozkładowo) obecnie wg doniesień prasowych sprawność sprzętu jest na poziomie ok. 60%.

    PS: Po tym artykule oraz dzisiejszej audycji w Radio Merkury prewnie do Kolei Wielkopolskich zaczną zgłaszać się tłumy chętnych do pracy (w końcu wymagania wobec konduktorów, czy kierowników pociągów są całkiem niewielkie i jeśli pominie się wymagane doświadczenie zawodowe - 1 rok, to chętnych będzie dużo). Niewątpliwym atutem, który skłoni wiele osób do przejścia z PKP do KW jest to, że praca odbywać się będzie na terenie Wielkopolski!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wagabunda

    Mieeeetek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 28 / 17

    Prezes Kolei Wielkopolskich ostatnio był prezesem MPGM. Jak załatwia się taką pracę? Gdzie wysyła swoje CV? Jak swoją pracę znależli panowie Klepka, Witkowski. Jankowiak, Mikołajczak, czy ostatnio...rozwiń całość

    Prezes Kolei Wielkopolskich ostatnio był prezesem MPGM. Jak załatwia się taką pracę? Gdzie wysyła swoje CV? Jak swoją pracę znależli panowie Klepka, Witkowski. Jankowiak, Mikołajczak, czy ostatnio zwolniony dyrektor POSiR, który od razu znalazł pracę w MPGM? Poznań miasto know how?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ja również chętnie pomogę

    Mieciu (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 26 / 23

    Gdzie można się zgłaszać? Przeszkolenie nie będzie chyba problemem dla potrzebującej i profesjonalnie działającej firmy.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Maszynista, konduktor ???

    Marych (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 20 / 22

    Chętnie - gdzie mam się zgłosić :).

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Maszynista, konduktor ???

    Marych (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 22

    Chętnie - gdzie mam się zgłosić :).

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Maszynista, konduktor ???

    Marych (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 36 / 18

    Chętnie - gdzie mam się zgłosić :).

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Maszynista, konduktor ???

    Marych (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 37 / 52

    Chętnie - gdzie mam się zgłosić :).

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Maszynista, konduktor ???

    Marych (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 33 / 38

    Chętnie - gdzie mam się zgłosić :).

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Maszynista, konduktor ???

    Marych (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 37 / 37

    Chętnie - gdzie mam się zgłosić :).

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Maszynista, konduktor ???

    Marych (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 41 / 42

    Chętnie - gdzie mam się zgłosić :).

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Magazyn

    Wideo