Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biznes na każdą kieszeń

Katarzyna Sklepik
Rekordowa liczba systemów franczyzowych. Liderem wzrostów branża AGD/RTV
Rekordowa liczba systemów franczyzowych. Liderem wzrostów branża AGD/RTV Andrzej Wiktor/ POLSKAPRESSE
Rekordowa liczba systemów franczyzowych. Liderem wzrostów branża AGD/RTV

W ostatnim roku przybyło 129 systemów i ponad 5,8 tysięcy firm na licencji franczyzowej - wynika z najnowszego raportu firmy doradczej PROFIT system. To największe przyrosty, jakie zanotowano w dwudziestoletniej historii polskiej franczyzy.

Pod koniec 2010 roku na polskim rynku działało 660 systemów franczyzowych. Eksperci szacują, że do końca 2011 roku liczba konceptów opartych na licencji może przekroczyć 750.

- Przedsiębiorcy chętnie decydują się na rozwój swojego biznesu, opierając się na znanych konceptach i sprawdzonych rozwiązaniach - mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system.

Największy wzrost liczby placówek franczyzowych odnotowała branża AGD/RTV. Ponad 2,1 tysiąca nowych jednostek to zasługa przede wszystkim nowych sklepów telefonii mobilnej i telewizji cyfrowej. Pod względem liczby systemów królowała tradycyjnie branża gastronomiczna, która powiększyła się o 18 nowych konceptów - w większości są to pizzerie. Zalety franczyzy niezmiennie doceniają właściciele sklepów spożywczych, którzy przyłączają się do sieci, aby móc poprawić warunki zaopatrzenia i otrzymać wsparcie marketingowe. Liderem w tym segmencie jest sieć "abc" należąca do notowanej na GPW Grupy Eurocash, która powiększyła się o 640 nowych placówek.

Rok 2010 nie był tak dobry dla bankowych placówek partnerskich i agencyjnych. Według raportu PROFIT system w 2010 roku ubyło 246 licencyjnych punktów sprzedaży. Na ten spadek największy wpływ miała reorganizacja sieci agencyjnej PKO BP. Tendencja spadkowa nie dotyczy jednak wszystkich banków. Sieć Alior Banku urosła o 55 placówek partnerskich, wzrosty odnotowały również: Monetia, BZ WBK czy eurobank, który wprowadził nowy system nagradzania partnerów.

- Polska franczyza radzi sobie coraz lepiej, o czym świadczy struktura i liczba konceptów. Powiązania franczyzowe obecne są w coraz większej liczbie branż i stale pojawiają się w nowych - dodaje Michał Wiśniewski.

Poza Polskę najchętniej wychodzą firmy z branży odzieżowej, spożywczej i gastronomii. Nowe placówki zagraniczne otworzyły w ubiegłym roku m.in. sieć outletów odzieżowych Brand New Products oraz firma Top Secret.

Franczyza nazywana jest modelem biznesowym na każdą kieszeń - najtańsze systemy to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych, najdroższe wymagają inwestycji kilku milionów euro. Średnia wartość inwestycji we własną firmę we franczyzie wynosiła w 2010 roku około 241,40 tysięcy złotych. Na różnym poziomie kształtowały się opłaty za przystąpienie do sieci - wynosiły od kilkuset złotych do 170 tysięcy złotych. Na licencję w 2010 roku trzeba było wydać przeciętnie nieco ponad 23,6 tysiące złotych.

Franczyza to sposób na biznes według cudzego, sprawdzonego pomysłu. To długotrwała współpraca, w ramach której franczyzodawca przez cały czas trwania umowy udostępnia swoją markę i służy franczyzobiorcy doradztwem. W zamian licencjobiorca uiszcza opłaty franczyzowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski