Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdy reklamujemy wadliwy produkt [WZORY PISM]

Milena Kochanowska
Gdy reklamujemy wadliwy produkt, musimy znać przepisy
Gdy reklamujemy wadliwy produkt, musimy znać przepisy 123 RF
Choć nowe przepisy dotyczące reklamacji towaru obowiązują od 26 grudnia zeszłego roku, wciąż jeszcze nie wszyscy je znają. To warto wiedzieć!

1 Kupujemy w sklepie internetowym. Czas na odstąpienie od takiej umowy wydłużył się z 10 do 14 dni liczonych od dnia odbioru rzeczy.

Pobierz: Oświadczenie o odstąpieniu od umowy

Pobierz: Reklamacja wadliwego towaru

2 W jakim terminie sklep internetowy musi nam oddać pieniądze? Przedsiębiorca ma obowiązek nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania naszego oświadczenia o odstąpieniu od umowy, zwrócić nam wszystkie dokonane przez nas płatności – w tym koszty dostarczenia rzeczy. Przy zwrocie płatności używa takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że umówił się z nim na inny sposób zwrotu. Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz, może wstrzymać się ze zwrotem pieniędzy do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez nas dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.

3 Kiedy musimy zgłosić sprzedawcy reklamację wad? Obecnie nie ma określonego terminu na zgłoszenie wady, ale im szybciej to zrobimy, tym lepiej. Sklep nie może jednak odmówić przyjęcia reklamacji z powodu jakiegoś przekroczenia czasu na zgłoszenie wady, co przed zmianą przepisów było dość częste.

4 Co oznacza to, że zniknęła tzw. niezgodność towaru z umową? W zasadzie zmieniło się jedynie nazewnictwo. Sprzedawca teraz odpowiada na podstawie przepisów o rękojmi za wady fizyczne i prawne. Wada fizyczna to niezgodność produktu z umową – np. rzecz nie ma właściwości, które produkt tego rodzaju powinien mieć lub o których zostaliśmy zapewnieni przez sprzedawcę albo w reklamie towaru, gdy nie nadaje się on do celu, o którym poinformował nas sprzedawca lub gdy został wydany w stanie niezupełnym. Wada prawna zaś może polegać na tym, że kupiony towar jest np. własnością osoby trzeciej, innej niż sprzedawca.

5 Czego można żądać od sprzedawcy w ramach reklamacji wady rzeczy? W przypadku ujawnienia wady, możemy złożyć sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi i zażądać wymiany towaru na nowy, jego naprawy, obniżenia ceny, albo nawet odstąpić od umowy o ile wada jest istotna. To my wybieramy żądanie. Sprzedawca jednak może nie zrealizować naszego roszczenia, jeżeli jest ono niemożliwe do wykonania lub wymaga nadmiernych kosztów. Wówczas możemy zażądać naprawy rzeczy – o ile żądanie dotyczyło wymiany itd.

6 Czy możemy żądać zwrotu pieniędzy? Możemy odstąpić od umowy przy drugiej reklamacji. Nie ma znaczenia, czy ujawniła się ta sama, czy też inna wada. Nie możemy jednak odstąpić od umowy i zażądać zwrotu całej ceny, jeśli wada jest nieistotna.

7 Wzory reklamacyjne dotyczące towarów: naprawy, wymiany, obniżenia ceny, odstąpienia od umowy znajdziemy np. na stronie inter-netowej: konsumenci.org/pomoc-konsumencka,wzory-pism-dla-umow-po-25-12-2014,2,34.html lub www.uokik.gov.pl/wzory_pism.php.

8 Czy musimy płacić za niezamówioną przesyłkę? Taką przesyłkę przedsiębiorca wysyła na własne ryzyko, a więc nie musimy jej odsyłać. Brak odpowiedzi konsumenta na niezamówione świadczenie nie stanowi zgody na zawarcie umowy, a to znaczy, że nie musimy też za przesyłkę płacić.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski