Edukacja: Najpierw sprawdzą trzecioklasistów

    Edukacja: Najpierw sprawdzą trzecioklasistów

    Katarzyna Sklepik

    Głos Wielkopolski

    Głos Wielkopolski

    Uczniowie trzecich klas szkół podstawowych potrafią czytać i wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce. Słabo natomiast radzą sobie z wnioskowaniem na podstawie danych zawartych w tekście, nie wiedzą, jak korzystać z informacji.
    Takie wnioski wyciągnięto z ubiegłorocznego Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty. Czwarta edycja tego projektu, odbędzie się 31 marca. Punktualnie o godzinie 9, trzecioklasiści ze szkół w całej Polsce zasiądą nad arkuszami sprawdzającymi.

    - W klasach nauczania zintegrowanego tworzymy podwaliny pod całą, kilkunastoletnią edukację. W tym czasie uczniowie muszą między innymi nauczyć się czytać ze zrozumieniem, pisać i liczyć - mówi Mirosława Grzemba-Wojciechowska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 w Poznaniu. - Warto zatem weryfikować, w jakim zakresie dzieci opanowały umiejętności na tym etapie rozwoju.

    Taki test, zdaniem dyrektorów szkół, pozwoli na podsumowanie pierwszego etapu edukacji, a co najważniejsze ułatwi przygotowanie dalszej drogi kształcenia, którą zweryfikuje sprawdzian, do którego przystępują szóstoklasiści na zakończenie szkoły podstawowej.

    - Bywa, niestety, tak, że testy kompetencji po trzeciej klasie wypadają lepiejniż te po szóstej - przyznaje Mirosława Grzemba--Wojciechowska. - To jest przyczynek do zastanowienia się, co dzieje się w kolejnych latach nauki: jakie błędy uczniowie popełniają, dlaczego nie wykorzystują wszystkich swoich umiejętności i brakuje im motywacji, do dalszego rozwoju.

    Pedagodzy wskazują także na pozadydaktyczne powody słabych wyników w nauce. Ich zdaniem, rodzice - z jednej strony - stresują uczniów koniecznością uzyskania jak najlepszych ocen, a z drugiej strony nie pilnują ich systematycznej nauki, zrzucając całą odpowiedzialność na szkołę.
    A te z kolei nie potrafią wrócić do wyników, które szóstoklasiści uzyskiwali jeszcze kilka lat temu. W 2009 roku wielkopolscy uczniowie "sięgnęli dna", zdobywając tylko 21,9 punktu na 40 możliwych.

    Ten wynik uplasował nasze województwo na ostatnim miejscu. W ubiegłym roku, uczniom udało się osiągnąć wynik 23,76 punktu i był on już zbliżony do średniej krajowej. Ta wyniosła w 2010 roku 24,56 punktu.

    Odbicie od dna, według Zofii Hryhorowicz, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, wcale nie jest aż takim powodem do radości. Zwłaszcza że poprawiając umiejętności z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, uczniowie opuścili się z języka polskiego.

    - O ile czytanie dosłowne, takie, które pozwala przyswoić informację, jest na dobrym poziomie, tak najmniej punktów uczniowie zdobyli za pisanie - komentowała wyniki szóstoklasistów Zofia Hryhorowicz.

    Wielkopolscy uczniowie coraz lepiej radzą sobie z wykorzystywaniem wiedzy w praktyce. Od dwóch lat systematycznie zdobywają coraz więcej punktów w tej dziedzinie. Tu zdaniem dyrektor OKE w Poznaniu, duże znaczenie ma fakt, że w szkołach coraz większą wagę przykłada się do nauki przedmiotów ścisłych, a zwłaszcza matematyki.

    Dlatego zdaniem Zbigniewa Burkietowicza, dyrektora poznańskiej Sportowej Szkoły Podstawowej nr 13, należy regularnie sprawdzać poziom wiedzy uczniów, by wyłapać ewentualne spadki formy z przedmiotów humanistycznych i ścisłych. W swojej szkole, już od sześciu lat sprawdza postępy w nauce trzecioklasistów. - To pomaga nam ocenić, czy dzieci opanowały podstawowe umiejętności. Pozwala też nakreślić zadania, tak by już od czwartej klasy ukierunkować naukę dzieci: czy może potrzebują zajęć dodatkowych, wyrównawczych z jakiegoś przedmiotu. Potem kolejny próbny test robimy w piątej klasie, a następnie w szóstej - tłumaczy Zbigniew Burkietowicz.

    Trzecioklasiści zmierzą się z testem, w którym będą rozwiązywać 25 zadań. Zostaną one ułożone na podstawie tekstu do czytania ze zrozumieniem. Większość z nich wymagać będzie zaznaczenia jednej poprawnej odpowiedzi, ale w przypadku kilku zadań otwartych trzeba się będzie wykazać umiejętnością stworzenia dłuższej formy i zredagowania własnej wypowiedzi. Arkusze skonstruowano tak, by zbadać, jak dzieci czytają, piszą, rozumieją, korzystają z informacji oraz wykorzystują wiedzę w praktyce. Po zakończeniu i sprawdzeniu próby do szkół trafią specjalne raporty ze szczegółowym omówieniem wyników każdego z uczniów. Dostaną je zarówno nauczyciele, jak i rodzice dziewięciolatków.

    Sprawdzian, który się odbędzie 31 marca, zorganizuje Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, wspólnie z Polskapresse. 1 kwietnia na łamach "Głosu Wielkopolskiego" opublikujemy przykładowe rozwiązania sprawdzianu dla trzecioklasistów.

    Co umieją dziś i czego nauczą się jutro
    Centralna Komisja Egzaminacyjna przeprowadzi 17 maja powszechne, dobrowolne badanie wiadomości i umiejętności uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej. Ma ono dostarczyć szkołom narzędzie do rzetelnego badania umiejętności językowych i matematycznych uczniów kończących klasę trzecią. Ma to pozwolić - w 2014 roku - na zestawienie wyników sprawdzianu szóstoklasistów (będą to ci sami uczniowie) i obliczyć tak zwaną Edukacyjną Wartość Dodaną szkoły.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Magazyn

    Wideo